Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLodewijk Driessen Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
NIOC’99 11 november 1999 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 1 Stand van zaken vernieuwing opleiding Hogere Informatica Hogeschool van Amsterdam Instituut Informatica en Elektrotechniek ( www.htsa.ie.nl)
2
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 2 Opbouw presentatie Context: voorgeschiedenis opleiding Hogere Informatica en project “brede Hio” Leren leren-concept a la I&E: Stand van zaken vernieuwing opleiding Benefits en concerns
3
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 3 Geschiedenis opleiding Hogere Informatica Start 1990: 80 studenten Van E-Technische Computerkunde naar HIO Resultaat van samenwerking TMF- FOO 2 technische afstudeerrichtingen en 1 bedrijfskundige
4
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 4 Vernieuwingsproject Informatica - Informatiekunde Juli 1995: opdracht CvB tot onderzoek innovatief opleidingsspeerpunt I&I Februari 1996: opdracht Faculteitsdirecties om dit te ontwikkelen Mei 1996: concept- ondernemingsplan
5
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 5 Vervolg vernieuwingsproject I&I juni 1996: u marktonderzoek af maken u besluit ontwikkeling opleiding information Engineering u besluit afbouw informatiekunde in de Gezondheidszorg januari 1997: ondernemingsplan I&I
6
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 6 Vervolg vernieuwingsproject I&I maart 1997: besluit ontwikkeling ‘brede’ informatica-opleiding kenmerken ‘brede’ HIO: u technische opleiding: 4 afstudeerprofielen software engineering netwerk- en system eng. Business engineering facility en service man. u onderwijskundig innovatief
7
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 7 Vervolg vernieuwingsproject I&I Veel real life projecten Strategische allianties met het bedrijfsleven mogelijkheden voor startende bedrijven structurele toepassing van tele- leren en -werken integraal kwaliteitsbeleid
8
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 8 Vervolg: vernieuwingsproject Augustus 1998: start vernieuwde opleiding met 300 instromers Andere gegevens: u totaal aantal studenten: 780 studenten u 5% vrouwelijke studenten u 40% allochtone studenten waarvan 1/3 anderstaligen
9
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 9 Didactische uitgangspunten
10
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 10 Missie u Meer dan een school u Meer dan techniek u “Wij maken het het”
11
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 11 Doel u De opleiding als oefenterrein van de beroepsrol u Zelfstandige sturing van leerprocessen u De beroepsrol en student centraal u Sleutel- en HBO-kwalificaties
12
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 12 Leren leren model I&E DOCENTROL BEROEPSROL WERKVELD - coach/-rolmodel uitvoering pva/ probleem/ doelen evaluatie analyse student leerproces
13
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 13 beroepsrol Competentieontwikkeling in een leerproces uitvoering probleem definiering analyseren planning beroepsvaardigheden opleiding ervaringen reflectie leerdoel studieloopbaanbegeleiding begrip/inzicht
14
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 14 Leerplan aspecten u Concentrische opbouw u Opbouw via kwalificatieniveaus u Spreek student aan als expert (situationele begeleiding) u Resultaatverantwoordelijkheid (van inhoudelijke naar procedurele sturing) u Kapitaliseer ontwikkeling studenten u Werkveld in huis
15
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 15 Waarom Projectmatig? u Werkvorm sluit aan bij beroepsmatige context u Werkvorm staat model voor toekomstige praktijk/beroepsrol
16
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 16 Projectmatig werken u Real life problemen u Student aan het werk (co-worker) u Onderzoeksmatig leren via probleemoplossingscyclus u Real life producten u Real life toetsing u Docent als coach en rolmodel u Docent als ontwerper van leersituaties
17
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 17 Organisatie u Jaargroepen u Studieloopbaanbegeleider u Resultaatverantwoordelijke teams
18
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 18 Deskundigheidsbevordering u Werkveld als model u Training Projectleiding u Leren leren voor docenten
19
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 19 Opbouw Portfolio’s / CV’s Leercontracten Begeleiding in fasen: u studieloopbaanbegeleiding u studieloopbaanplanning u loopbaanbegeleiding u loopbaanplanning Groei in complexiteit en dimensies beroepsvraagstukken Toenemende differentiatie Extern Verkregen Kwalificaties (evk’s)
20
NIOC’99 11 november 1999 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 20 Opleiding Hogere Informatica Vernieuwd leerplan
21
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 21 Raamleerplan In ‘97/’98 door sleutelfiguren van instituut einddoelen geformuleerd (“CAP-training”) werkdocument: raamwerkplan in het bijzonder: eindtermen voor de opleidingsfasen geformuleerd daarna nieuwe programma ontworpen en ingevuld
22
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 22 Nieuwe propedeuse Gekozen voor symmetrisch eenvoudig model in 1e en 2e leerjaar: u 2 projecten in jaar; geïntegreerde vakinhouden; just-in-time onderwijs; bedrijfscursussen; productgericht; begeleiding proces; 10 sp. per project u ondersteuning door het nieuwe programma “De Nieuwe Ingenieur” ((comm.) vaardigheden, projectvaardigheden, (zelf)reflectie, studieloopbaanbegeleiding) ; 6 sp. u 2 funderende vakken per blok ; 4 uur per week/ 2 sp.
23
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 23 Blok 1/2 propedeuse Centraal: project 1 (10 studiepunten) projectondersteunende lijn: De Nieuwe Ingenieur (4) Funderend onderwijs: u discrete wiskunde ( 1 en 2 ) (2x2) u programmeren in JAVA u “de PC” (operating systems; configuraties) (2)
24
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 24 Blok 3/4 Centraal: project 2 (10 studiepunten) projectondersteunende lijn: De Nieuwe Ingenieur (2) Funderend onderwijs: u Natuurkunde voor Informatici (2) u Relationele database (2) u inleiding telematica (2) u computerorganisatie (2)
25
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 25 Brede HIO-stand van zaken Aantal nieuwe opdrachten u start vernieuwde 2e jaar u vernieuwen stage en afstudeerfase u inpassen allochtonenbeleid u deskundigheidsbevordering u flexibilisering en individualisering u implementatie gekantelde organisatie u kwaliteit communicatie en feedback u toetsbeleid
26
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 26 Vernieuwen stage en afstudeerfase Stage: weggezet als project persoonlijk doel formuleren stagedocent = procesbegeleider bedrijf = opdrachtgever Afstudeerfase u in principe komend jaar u aanzet met EVK-traject
27
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 27 Organisatiestructuur “oude” situatie: vakgroepen georganiseerd naar afstudeerrichtingen vanuit organisatie: structuur voldeed niet meer we experimenteren nu met een gekantelde structuur: projectmanagement, resultaatverantwoordelijke teams en expertise- groepen
28
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 28 Benefits Een radicaal vernieuwd en systematisch ontworpen leerplan samenhang Een didactische paraplu voor het hele instituut Een vitale en aantrekkelijke opleiding
29
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 29 Benefits: vervolg Enthousiaste propedeuse- studenten, die m.n. op metaniveau tot meer in staat zijn direct goed beeld van beroepsrol Een breed draagvlak voor de vernieuwing (docenten en bedrijfsleven) - grote sprong voorwaarts collega’s
30
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 30 Benefits: vervolg Een grote betrokkenheid van het bedrijfsleven bij de vernieuwing selectieve werking propedeuse lijkt OK
31
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 31 Concerns Er ontbreekt (nog) een adequate, flexibele ICT- ondersteuning Eenduidigheid verwachtingenmanagement De vernieuwingsslag vraagt ook radicaal nieuw docentgedrag en dus nieuwe competenties.
32
11-11-99 NIOC’99 Instituut Informatica en Elektrotechniek, HvA 32 Concerns: vervolg “aarden” van vernieuwingen - hijgerig en (te) druk De vernieuwingsslag vraagt ook een radicaal nieuwe organisate (binnen I&E en in omgeving als fac. Bedrijf en hogeschool) Toetsing? Wat al te mondige studenten georganiseerd?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.