De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie NIOC 18 april 2002 ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren door Leo Ruijs en Peter Gerritsen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie NIOC 18 april 2002 ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren door Leo Ruijs en Peter Gerritsen."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie NIOC 18 april 2002 ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren door Leo Ruijs en Peter Gerritsen

2 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren2 Een dillema…… Een uitdaging! Beheer is niet sexy Beheer is niet sexy Is het nou beheer, servicemanagement of wat anders? Is het nou beheer, servicemanagement of wat anders? We hebben het toch over SLA’s? We hebben het toch over SLA’s? De server is toch 99,8% beschikbaar? De server is toch 99,8% beschikbaar? Ambitie: we praten over ICT-dienstverlening, daarmee bedoelen we een zodanige facilitering van de bedrijfsprocessen van de klant dat deze zo ongestoord mogelijk doorgang kunnen vinden Ambitie: we praten over ICT-dienstverlening, daarmee bedoelen we een zodanige facilitering van de bedrijfsprocessen van de klant dat deze zo ongestoord mogelijk doorgang kunnen vinden

3 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren3 Hoe is het zo gekomen? Beroepenveldcommissie Beroepenveldcommissie Leerplancommissie Leerplancommissie Expertisecentrum “beheer” Expertisecentrum “beheer” Uitspraak: Er zij projectonderwijs Uitspraak: Er zij projectonderwijs Uitspraak: Gij zult Blackboard gebruiken Uitspraak: Gij zult Blackboard gebruiken Een welwillend ontwikkelingsteam dat creatief te werk ging Een welwillend ontwikkelingsteam dat creatief te werk ging Een niet te grote, maar wel diverse, groep studenten om dit de eerste keer op te “testen” Een niet te grote, maar wel diverse, groep studenten om dit de eerste keer op te “testen” Linking Pin

4 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren4 Leereenheden vanuit Hoofdfase 1 1e Leereenheid (= project) 1e Leereenheid (= project) ITIL Service Support Set ITIL Service Support Set Continuïteit in business is waar we “voor gaan” Continuïteit in business is waar we “voor gaan” Resultaatgerichtheid, zelfstandigheid Resultaatgerichtheid, zelfstandigheid 2e leereenheid (= project) 2e leereenheid (= project) ITIL Service Delivery set (incl kostenplaatje!!) ITIL Service Delivery set (incl kostenplaatje!!) Beheersing van Tijd en Kwaliteit Beheersing van Tijd en Kwaliteit Integrerend practicum met 1e leereenheid andere lijnen Integrerend practicum met 1e leereenheid andere lijnen 3e leereenheid (geen project) 3e leereenheid (geen project) Service Level Agreements Service Level Agreements 4e leereenheid a 4e leereenheid a Inrichting beheerorganisatie als mix van ITIL en Looijen Inrichting beheerorganisatie als mix van ITIL en Looijen 4e leereenheid b (Specialisatie) 4e leereenheid b (Specialisatie) Technische beheertools, technische maatregelen voor capacity, performance en availability, meten van gerealiseerde waarden Technische beheertools, technische maatregelen voor capacity, performance en availability, meten van gerealiseerde waarden

5 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren5 Aanpak van de eerste leereenheid Verkennen projectonderwijs Verkennen projectonderwijs Constatering “beheer” is strijdig met project Constatering “beheer” is strijdig met project Veel brainstorm werk Veel brainstorm werk Achteraf de constatering dat we het ontwikkeltraject wel eens wat projectmatiger hadden mogen aanpakken Achteraf de constatering dat we het ontwikkeltraject wel eens wat projectmatiger hadden mogen aanpakken Begonnen met een kick-off voor alle studenten Begonnen met een kick-off voor alle studenten

6 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren6 Eerste leereenheid Toytronics Telecombedrijf Bellux BV Drukkerij Drukgoed BV Uitzendbureau UZB BV Transportbedrijf De Wolf BV Studentgroep 1 Studentgroep 3Studentgroep 4 Studentgroep 2

7 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren7 Eerste leereenheid (vervolg) Klantbedrijf Studentgroep Bedrijfsmanager Deskundige Docent Tutor/coach Interactie via Blackboard

8 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren8 Eerste leereenheid (slot) Beoordeling op: Beoordeling op: Ingeleverde deelproducten Ingeleverde deelproducten Procesverslag en evaluatie Procesverslag en evaluatie Eindgesprek: wie is de sterkste schakel… Eindgesprek: wie is de sterkste schakel…

9 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren9 Tweede leereenheid Start met projectaanpak. Start met projectaanpak. Control IT Business Simulatie (één hele dag) Control IT Business Simulatie (één hele dag) Komen tot een aanbod aan de klant voor stabiele omgeving Komen tot een aanbod aan de klant voor stabiele omgeving Klant vraagt naar kosten Klant vraagt naar kosten Afsluitend Integrerend Practicum Afsluitend Integrerend Practicum Integreert met eerder vakken uit de parallelle lijnen Integreert met eerder vakken uit de parallelle lijnen Beantwoorden real life offerte aanvraag Beantwoorden real life offerte aanvraag

10 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren10

11 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren11 Ervaringen met eerste leereenheid De studenten: De studenten: wisten niet helemaal wat hen overkwam wisten niet helemaal wat hen overkwam waren eerst dolende en zoekende waren eerst dolende en zoekende werden na twee, drie weken steeds enthousiaster werden na twee, drie weken steeds enthousiaster komen vrijwel allen tot een goed resultaat komen vrijwel allen tot een goed resultaat Er werd veel gebruik gemaakt van Blackboard als samenwerkingstool Er werd veel gebruik gemaakt van Blackboard als samenwerkingstool

12 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren12 Samenwerkingsverbanden Leo Ruijs. Leo Ruijs. Quint Wellington Redwood Quint Wellington Redwood SPS/Gensys SPS/Gensys ATOS/Origin ATOS/Origin Anderen ? U bent welkom ! Anderen ? U bent welkom !

13 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren13 Geef me een goed boek? Huidige literatuur Huidige literatuur Service Management: een Introductie Service Management: een Introductie Een bedrijfskundig boek Een bedrijfskundig boek Looijen Looijen Het topje van de ijsberg (Looijen/Van der Vorst Het topje van de ijsberg (Looijen/Van der Vorst De SLA specificatiemethode De SLA specificatiemethode Op weg naar een volwassen ICT dienstverlening Op weg naar een volwassen ICT dienstverlening Het zijn er zo wel veel. Geen van allen biedt een compleet beeld. Het zijn er zo wel veel. Geen van allen biedt een compleet beeld.

14 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren14 IT Service Management Het Kwintes project een onafhankelijk onderzoeksproject, een onafhankelijk onderzoeksproject, dat in de periode heeft plaatsgevonden, dat in de periode heeft plaatsgevonden, met als doel ‘het Kwantificeren van Informatie Technologie Services’. met als doel ‘het Kwantificeren van Informatie Technologie Services’. Betrokken partijen: Betrokken partijen:

15 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren15 Het IT Service Management lemniscaat

16 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren16 IT Service Management Resultaten van het Kwintes project Concepten Concepten Stappenplannen Stappenplannen Groeimodel IT Service CMM Groeimodel IT Service CMM Boek ‘op weg naar volwassen ICT dienstverlening’ Boek ‘op weg naar volwassen ICT dienstverlening’ Website ‘www.kwintes.nl’ Website ‘www.kwintes.nl’ ITSMF Innovatieprijs 2000 ITSMF Innovatieprijs e oplage van het boek 3e oplage van het boek Samenwerking Haagse Hogeschool Samenwerking Haagse Hogeschool

17 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren17 Van IT beheer naar IT dienstverlening - indeling van het studieboek Jaar 1Jaar 2Jaar 3 Deel 1Deel 2Deel 3 Introductie: - organisatie - belang ICT - componenten - dienstverlening - concepten De uitvoering: - opstellen SLA - activiteiten - taken - meten - automatiseren - evalueren De inrichting: - projectmatig - organisatie - uitbesteding - …

18 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren18 Van IT beheer naar IT dienstverlening - rond de theorie Casus Casus The Music Company The Music Company Relatie met tooling Relatie met tooling Informatiesystemen Informatiesystemen System management System management Service management Service management Website Website

19 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren19 Diversen Planning Planning deel 1 : gereed en in gebruik deel 1 : gereed en in gebruik deel 2 : september 2002 deel 2 : september 2002 deel 3 : september 2003 deel 3 : september 2003 Uitgever: Academic Service Uitgever: Academic Service

20 18 april 2002ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren20 Vragen staat vrij Ook na deze presentatie: Ook na deze presentatie: Live Live


Download ppt "Presentatie NIOC 18 april 2002 ICT Dienstverlening, een ervaringsvak ervaren door Leo Ruijs en Peter Gerritsen."

Verwante presentaties


Ads door Google