De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops"— Transcript van de presentatie:

1 ‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops
IBBT-SMIT Institute for Broadband Technology - Studies on Media, Information and Telecommunication

2 SMIT-IBBT Opgericht aan VUB in 1990
20 jaar research in media, informatie en telecommunicatie +50 onderzoekers Lid van Instituut voor Breedband Technologie (IBBT.be)

3 Overzicht I. ‘Vlaams E-boeken Platform’ context
II. Business modelling methodologie III. Workshops resultaten IV. Conclusies 3

4 Vlaams E-boeken Platform: context
I. Vlaams E-boeken Platform: context 4

5 Innovatief aanbesteden
‘Innovatief Aanbesteden’ is een vraaggedreven instrument om bedrijven en overheid te laten samenwerken aan innovatieve oplossingen voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen Pre-consultatie van innovatieve bedrijven 5

6 Business modelering workshops
Vijf workshops met vertegenwoordigers van de boeken- en bibliotheeksector Doel: de specifieke institutionele interesses van boekenuitgevers (als private, winstgeoriënteerde actoren) en openbare bibliotheken (als publieke actoren) verenigen in een gemeenschappelijk bedrijfsraamwerk voor een Vlaams E-boeken platform. 6

7 Business modellering methodologie
II. Business modellering methodologie 7

8 Workshop 5 Workshops 1 & 2 Workshops 3 & 4

9 Organisatie design: Waardeketen analyse
… kanalen naar eindgebruiker Elk kanaal kan verschillende impact hebben op winst Maar: duurdere kanalen kunnen strategisch belangrijker zijn Elk kanaal kan verschillende betekenis hebben voor eindgebruikerservaring Elk kanaal kan verschillende mate van flexibiliteit bezitten (kan uitgebreid/geherconfigureerd worden afhankelijk van verwachtingen van betrokken partners) Elk kanaal heeft haar flessehalzen Onderneming Assemblage Retail Distributie Eindgebruiker

10 Bouwstenen van waardenetwerken
Een waardenetwerk is een gestileerde voorstelling van relaties tussen bedrijfsrollen en de bedrijfsactoren die ze spelen. Bedrijfsrollen zijn logische bundels van competenties die beheerst worden door een of meerdere actoren. Bedrijfsactoren halen waarde uit de rollen die ze spelen, en de controle die ze uitoefenen in het waardenetwerk. 10

11 Service & financieel design
Service design focust vnl. op de restricties / controles toegepast in elke service interactie tussen verschillende rollen (met de eindgebruikerservaring in het achterhoofd). Restricties in termen van ruimte, tijd, kwantiteit, de identiteit van de gebruikers, ... Elke beslissing over de modaliteiten van een dienst (“ontlenen van een boek”) heeft onmiddelijke impact op of er geld word uitgewisseld, en zo ja, in welke vorm (betaling-per-gebruik, licentie fee, abonnement,...) 11

12 Technisch design Van de service en financieel design modaliteiten kunnen de technische requirements worden afgeleid E.g. rol “uitlenen van boeken”: Tijdelijk bestand? Welke termijn? Hoe? (Soort van) DRM? (On)zichtbaar watermerk? Frequentie van controle van lidmaatschap van lezer? Raadplegen database via welke kanalen? Lezen via welke kanalen/ op welke toestellen? 12

13 Scope Onze scope Buiten scope Hoe leefbaar VEP bouwen?
Verkoop en uitlenen van boeken Focus op ervaring eindgebruikers Buiten scope Digitalisering van bestaande analoge werken Archivering van gedigitaliseerde werken 13

14 A) Organisatie Design: Waardenetwerk
III. RESULTATEN A) Organisatie Design: Waardenetwerk 14

15 Waardeketen E-Book uitgave
15

16 Waardenetwerk: boekwinkel

17 Waardenetwerk: boekwinkel

18 Waardenetwerk: boekwinkel

19 Waardenetwerk: boekwinkel

20 Waardenetwerk: boekwinkel

21 Waardenetwerk: boekwinkel

22 Waardenetwerk: bibliotheek

23 Waardenetwerk: bibliotheek

24 Waardenetwerk: bibliotheek

25 Waardenetwerk: bibliotheek

26 Waardenetwerk: bibliotheek

27 Kernfunctionaliteiten VEP
Twee niveaus van mogelijke controle: a) tussen gebruiker en bibliotheek/boekhandel & b) tussen bibliotheek/boekhandel & VEP. Definitie of #: Preciese informatie van wie welk boek doorbladert/leent/huurt/koopt gedurende welke tijdsperiode. 27

28 B) Service & Financieel Design
III. RESULTATEN B) Service & Financieel Design 28

29 Kopen

30 Huren

31 Grasduinen intra muros

32 Grasduinen extra muros

33 Lenen

34 IV. Conclusies 34

35 VEP als ‘middle man’ VEP is een garantieverlenende partij
Kan onderhandelingen voeren met externe partijen zoals Google De e-book database kan centraal gecontroleerd worden voor uitgevers en bibliotheken Moet een neutrale actor zijn Bewaakt anonimisering van de individuele gebruikersstatistieken Relevant ‘Knooppunt’ bestaande case Heeft een centrale CDS voor Ndl. uitgevers 35

36 Gedecentraliseerd ‘customer ownership’
De (online) boekhandel & bibliothecaris behouden het contact met hun eindgebruiker/klant VEP trekt alle e-boeken binnen, op basis waarvan bibliotheken en boekhandels een collectiebeleid kunnen voeren Betaling van licentiefee is gebaseerd op welke boeken gelezen worden door welke bibliotheekbezoeker gedurende welke periode 36

37 Alle vragen welkom Olivier Braet IBBT-SMIT (V.U.B.)


Download ppt "‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops"

Verwante presentaties


Ads door Google