De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops IBBT-SMIT Institute for Broadband Technology - Studies on Media, Information.

Verwante presentaties


Presentatie over: "‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops IBBT-SMIT Institute for Broadband Technology - Studies on Media, Information."— Transcript van de presentatie:

1 ‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops IBBT-SMIT Institute for Broadband Technology - Studies on Media, Information and Telecommunication

2 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication SMIT-IBBT Opgericht aan VUB in jaar research in media, informatie en telecommunicatie +50 onderzoekers Lid van Instituut voor Breedband Technologie (IBBT.be)

3 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Overzicht I. ‘Vlaams E-boeken Platform’ context II. Business modelling methodologie III. Workshops resultaten IV. Conclusies 3

4 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication I. Vlaams E-boeken Platform: context 4

5 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Innovatief aanbesteden ‘Innovatief Aanbesteden’ is een vraaggedreven instrument om bedrijven en overheid te laten samenwerken aan innovatieve oplossingen voor belangrijke maatschappelijke uitdagingen Pre-consultatie van innovatieve bedrijven 5

6 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Business modelering workshops Vijf workshops met vertegenwoordigers van de boeken- en bibliotheeksector Doel: de specifieke institutionele interesses van boekenuitgevers (als private, winstgeoriënteerde actoren) en openbare bibliotheken (als publieke actoren) verenigen in een gemeenschappelijk bedrijfsraamwerk voor een Vlaams E-boeken platform. 6

7 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication II. Business modellering methodologie 7

8 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication 8 Workshops 1 & 2 Workshops 3 & 4 Workshop 5

9 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Organisatie design: Waardeketen analyse 9 Onderneming Eindgebruiker Assemblage Retail Distributie Retail Distributie Retail  … kanalen naar eindgebruiker  Elk kanaal kan verschillende impact hebben op winst  Maar: duurdere kanalen kunnen strategisch belangrijker zijn  Elk kanaal kan verschillende betekenis hebben voor eindgebruikerservaring  Elk kanaal kan verschillende mate van flexibiliteit bezitten (kan uitgebreid/geherconfigureerd worden afhankelijk van verwachtingen van betrokken partners)  Elk kanaal heeft haar flessehalzen

10 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Bouwstenen van waardenetwerken Bedrijfsrollen zijn logische bundels van competenties die beheerst worden door een of meerdere actoren. Bedrijfsactoren halen waarde uit de rollen die ze spelen, en de controle die ze uitoefenen in het waardenetwerk. Een waardenetwerk is een gestileerde voorstelling van relaties tussen bedrijfsrollen en de bedrijfsactoren die ze spelen. 10

11 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Service & financieel design Service design focust vnl. op de restricties / controles toegepast in elke service interactie tussen verschillende rollen (met de eindgebruikerservaring in het achterhoofd). –Restricties in termen van ruimte, tijd, kwantiteit, de identiteit van de gebruikers,... Elke beslissing over de modaliteiten van een dienst (“ontlenen van een boek”) heeft onmiddelijke impact op of er geld word uitgewisseld, en zo ja, in welke vorm (betaling- per-gebruik, licentie fee, abonnement,...) 11

12 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Technisch design Van de service en financieel design modaliteiten kunnen de technische requirements worden afgeleid –E.g. rol “uitlenen van boeken”: Tijdelijk bestand? Welke termijn? Hoe? (Soort van) DRM? (On)zichtbaar watermerk? Frequentie van controle van lidmaatschap van lezer? Raadplegen database via welke kanalen? Lezen via welke kanalen/ op welke toestellen? 12

13 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Scope Onze scope –Hoe leefbaar VEP bouwen? –Verkoop en uitlenen van boeken –Focus op ervaring eindgebruikers Buiten scope –Digitalisering van bestaande analoge werken –Archivering van gedigitaliseerde werken 13

14 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication III. RESULTATEN A) Organisatie Design: Waardenetwerk 14

15 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardeketen E-Book uitgave 15

16 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: boekwinkel

17 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: boekwinkel

18 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: boekwinkel

19 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: boekwinkel

20 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: boekwinkel

21 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: boekwinkel

22 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: bibliotheek

23 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: bibliotheek

24 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: bibliotheek

25 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: bibliotheek

26 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Waardenetwerk: bibliotheek

27 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Kernfunctionaliteiten VEP Twee niveaus van mogelijke controle: a) tussen gebruiker en bibliotheek/boekhandel & b) tussen bibliotheek/boekhandel & VEP. Definitie of #: Preciese informatie van wie welk boek doorbladert/leent/huurt/koopt gedurende welke tijdsperiode. 27

28 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication III. RESULTATEN B) Service & Financieel Design 28

29 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Kopen

30 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Huren

31 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Grasduinen intra muros

32 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Grasduinen extra muros

33 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Lenen

34 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication IV. Conclusies 34

35 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication VEP als ‘middle man’ VEP is een garantieverlenende partij –Kan onderhandelingen voeren met externe partijen zoals Google –De e-book database kan centraal gecontroleerd worden voor uitgevers en bibliotheken –Moet een neutrale actor zijn –Bewaakt anonimisering van de individuele gebruikersstatistieken Relevant ‘Knooppunt’ bestaande case –Heeft een centrale CDS voor Ndl. uitgevers 35

36 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Gedecentraliseerd ‘customer ownership’ De (online) boekhandel & bibliothecaris behouden het contact met hun eindgebruiker/klant VEP trekt alle e-boeken binnen, op basis waarvan bibliotheken en boekhandels een collectiebeleid kunnen voeren Betaling van licentiefee is gebaseerd op welke boeken gelezen worden door welke bibliotheekbezoeker gedurende welke periode 36

37 IBBT - SMIT — studies on media, information and telecommunication Alle vragen welkom Olivier Braet IBBT-SMIT (V.U.B.)


Download ppt "‘Vlaams E-boeken Platform’ Business modelling workshops IBBT-SMIT Institute for Broadband Technology - Studies on Media, Information."

Verwante presentaties


Ads door Google