De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010 Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010 Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen."— Transcript van de presentatie:

1 1 Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010 Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

2 2 Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 13/03 (9u-17u30) –Theoretische basiskennis lopen –Basiskennis didactiek/methodiek lopen voormiddag: fundamentele loopbeweging + variaties in spelvormen namiddag: sprint + start + aflossingen Zaterdag 01/05 (13u30-17u30) –Theoretische basiskennis lopen –Basiskennis didactiek/methodiek lopen hindernissen + uithouding Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

3 3 Lesoverzicht ‘Lopen’ Zaterdag 22/05 (9u-13u00) –Didactische oefeningen lopen spelvormen aan elkaar in 2 groepen (‘oefenexamen’) opdracht (cf. mail ) Examens –theorie (08/05) opdracht spelvormen (cf. mail ) ppt + cursustekst –praktijk didactiek (05/06) indien opdracht lopen Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

4 4 Opbouw lessen Voor iedere loopdiscipline komen volgende zaken aan bod: –doelstellingen bij de jeugd: waarnaar wordt gewerkt? –methodologie bij de opbouw + foutenanalyse –vergelijking techniek kind – volwassene –praktische en organisatorische richtlijnen Niet steeds spelvormen, ook oefenvormen Theorie wordt meteen getoetst aan de praktijk Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

5 5 Herhaling fundamentele loopbeweging Essentieel bij het sprinten Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

6 6 1. De sprint: algemeen Snelheid is een basiseigenschap in alle atletiekdisciplines, komt best tot uiting in de sprint Veel oefenen! Van belang: –reactiesnelheid –versnellen –maximale snelheid –snelheidsuithouding Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

7 7 1. De sprint: doelstellingen bij de jeugd Pag. 96 Voetplaatsing –bal van de voet –recht Lichaam neigt voorwaarts Armen en benen alternerend Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

8 8 1. De sprint: doelstellingen bij de jeugd Pasfrequentie Variaties –geen 60’s sprinten –tikspelen, puzzellopen, parcours, enz. Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

9 9 1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Sprintonderdelen: –reactiesnelheid reactiespelen –versnellen bv. trekpaard –maximale snelheid spelvormen met voldoende afstand (30m) –sprintuithouding spelvormen met voldoende afstand (30m) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

10 10 1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Lichaamshoudingen –romp/hoofd –armen + handen –benen en knieën –voeten Basisoefeningen (cf. praktijk) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

11 11 1. De sprint: methodologie en foutenanalyse Fouten –al springend ‘lopen’ –te kleine passen –achteroverhellen van de romp –op de tenen lopen –onvoldoende armbeweging Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

12 12 1. De sprint: vergelijking volwassenen - kind Technische bouwstenen meer verfijnd (pag. 151) Betere coördinatie Krachtigere uitvoering Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

13 13 1. De sprint: praktische en organisatorische tips Lopen in eigen baan Uitbollen/uitwijkmogelijkheden Correcte verhouding inspanning vs. rust Goede opwarming Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

14 14 1. De sprint: vragen? Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

15 15 2. De start: doelstellingen bij de jeugd Pag. 97 “Goed begonnen is half gewonnen” Staande start (verplicht voor benjaminen) –armen en benen tegengesteld –voeten in de looprichting –gewicht evenredig verdeeld –ellebogen (fair-play!) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

16 16 2. De start: doelstellingen bij de jeugd Start uit startblokken –kennis van de startprocedure voor het startsignaal – “Op uw plaatsen” – “Klaar” – “Start” –benen gebogen (90° – 120°) –vertrek van laag naar hoog –bekken boven schouderas –hoofd neerwaarts –duwen tegen de startblokken –schouders boven de handen (sterkte!) –reageren op signalen Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

17 17 2. De start: methodologie + foutenanalyse Vanuit reactieoefeningen in diverse houdingen opbouwen naar start uit startblokken Coördinatie + kracht als voorwaarde Afstand + hoogte blokken Zowel links als rechts Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

18 18 2. De start: methodologie + foutenanalyse Basisoefeningen (cf. praktijk) Fouten –houdingen –coördinatie (springen, geen duwactie) –armbeweging –actie na de start Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

19 19 2. De start: vergelijking volwassenen - kind Pag. 152 Beter ontwikkelde schoudergordel Hogere krachtproductie Betere coördinatie Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

20 20 2. De start: praktische en organisatorische tips Cf. veiligheidsaspecten sprint Voldoende afstand tussen kinderen Correcte opbouw (blessurepreventie!) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

21 21 2. De start: vragen? Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

22 22 3. Aflossingen: doelstelling bij de jeugd Pag. 102 Team is belangrijker dan het individu 1 ‘tactiek’ binnen de jeugd(categorieën) Taken gever (‘roepen – kijken – geven’) Taken nemer (blind vertrekken – aannemen) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

23 23 3. Aflossingen: methodologie en foutenanalyse Leren doorgeven van materiaal Manier van doorgeven: –links aannemen, rechts doorgeven impliceert doorgeven tijdens het lopen iedereen kan op iedere plaats staan (uniformiteit) Regels –aanloopzone (10m) –aflossingszone (20m) Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

24 24 3. Aflossingen: methodologie en foutenanalyse Snelheid is belangrijk, niet cruciaal Basisoefeningen (cf. praktijk) Fouten –nemer te snel of te traag –geen stabiele ontvangarm –achteruit kijken –foute manier van doorgeven Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

25 25 3. Aflossingen: vergelijking volwassenen - kind Tactiek Iedere loper kent zijn plaats Sneller lopen, snellere doorgave Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

26 26 3. Aflossingen: praktische en organisatorische tips Niet op het einde van een intensieve training (blessures + coördinatie) Geef duidelijke richtlijnen, aflossen is niet eenvoudig Maak gelijke groepen Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen

27 27 3. Aflossingen: vragen? Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen


Download ppt "1 Initiator Atletiek Theoretische basiskennis lopen Basiskennis didactiek/methodiek lopen Voorjaar 2010 Initiator Atletiek - Module 2 & 3 - Lopen."

Verwante presentaties


Ads door Google