De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie1 Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie1 Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie."— Transcript van de presentatie:

1 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie1 Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie

2 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie2 De verschillende dimensies van communicatie Intrapersonele communicatie Interpersonele communicatie Intergroepscommunicatie Massacommunicatie

3 Intrapersonele communicatie Binnen het individu –Biochemisch: Zelfbesturing van het lichaam –Psychologisch: Informatieverwerkingsproces waarnemen – denken – leren Beïnvloeding enkel psychologisch via mentale technieken, bv. –Zelfspraak –Rationeel-emotieve therapie (RET) Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie3

4 Zelfspraak Vooral om aandacht te richten en te verbeteren Gedachteverandering via 5G-schema Rationeel-emotieve therapie (RET) ‘Als ik maar niet mis…’  ’Heb je er iets aan om dit te denken? Ga je daardoor beter sporten?’ ‘Neen’  vervanggedachte ABC: ‘Hoe kijkt de sporter tegen de gebeurtenis aan?’ Andere overtuiging  brengt reëel beeld van werkelijkheid Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie4

5 Interpersonele communicatie Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie5

6 Intergroepscommunicatie Groepen en teams: onderscheid vervaagt Communicatiestructuren: 3-voudig effect –Ervaren van eigen gedachten en feedbackmechanismen –Eigen woorden en formuleringen hanteren om de gesprekspartner te bereiken –Juist en representatief overbrengen van overtuiging en standpunten van de groep die men vertegenwoordigt Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie6

7 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie7 3-voudig effect van communicatiestructuren Leg uit waarom de HAKA een voorbeeld is van het 3-voudig effect van communicatiestructuren

8 Organisatiecommunicatiesysteem –Communicatiestromen –Communicatiehinderpalen –Rol van de communicatie in de bevelvoering –Besluitvormingsprocessen –Communicatie- en organisatiestructuur Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie8

9 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie9 Formeel Diagonaal Neerwaarts Opwaarts Horizontaal Verticaal Informeel Communicatiestromen In jouw sportclub of in de relatie tussen jou en de sporter zijn communicatiestromen aanwezig. Geef voorbeelden van deze stromen en geef ze hier een plaats.

10 Massacommunicatie Groeperingsvormen –Groep –Team –Menigte –Publiek –Massa Massacommunicatie –Een boodschap tot potentieel iedereen laten doordringen –Iedereen neemt de boodschap waar, maar is niet voor iedereen bedoeld. Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie10

11 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie11 Communicatievormen Verbale communicatievormen Doelgericht communiceren Teken en betekenis Denotatie en connotatie Non-verbale communicatievormen TekensFysiek voorkomen AanrakingsgedragTijdssystemen Gebruik persoonlijke ruimteTaal

12 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie12 Non-verbale communicatievormen Tekens Fysiek voorkomen Aanrakingsgedrag Taal Gebruik van persoonlijke ruimte Tijdssystemen

13 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie13 Tekens

14 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie14 Fysiek voorkomen

15 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie15 Aanrakingsgedrag

16 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie16 Taal

17 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie17 Gebruik van persoonlijke ruimte

18 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie18 Tijdssystemen

19 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie19 Verbale communicatievormen Non-verbale communicatievormen Communicatievormen Welke communicatievormen herken je in volgend(e) filmfragment(en)?

20 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie20 Communiceren om samenwerking te vergemakkelijken Gericht luisteren naar sporters Communicatie bevorderen in een team Communicatie met een individu bevorderen Communiceren met ouders bevorderen Deze items worden praktisch en sporttakspecifiek behandeld in de specifieke module van Instructeur B / Trainer B

21 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie21 Gericht luisteren naar sporters In de praktijk –Aandachtgevend gedrag stellen –Gevoelsreflecties geven –Parafraseren –Samenvatten Valkuilen –Papegaaien –Luistervalkuilen ‘There are those who listen, and those who wait to speak.’ ‘Het belangrijkste in communicatie? Horen wat niet gezegd wordt!’

22 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie22 Communicatie bevorderen in een team Strategieën Teamoverleg –Gerichtheid: doel-, taak- en beslissingsgericht –Invoering en uitvoering Praktisch Valkuilen Communicatie met een individu bevorderen Informatie en advies geven Feedback

23 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie23 Communiceren met ouders bevorderen Bevestigen in hun rol Rekening houden met types –Overgeëngageerde ouders –Onverschillige ouders

24 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie24 Communiceren om te overtuigen Dingen van mensen gedaan krijgen Door macht –‘Voordat alle rotzooi hier opgeruimd is, verlaat niemand het terrein!’ –‘Je bent te laat. De volgende premie houden we in!’ –‘Jij zit volgende match op de bank!’ Overtuigen

25 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie25 Overtuigen: Overtuigingsgericht communiceren Denk na over de inhoud van de boodschap om ruis te verminderen: –Geef feitelijke informatie –Zorg voor een duidelijke expressie –Zorg ervoor dat de ontvanger zich op zijn gemak voelt –Vermijd stille hints en suggestieve formuleringen

26 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie26 Zakelijke aspect Schrijf een boodschap gericht aan je sporter of je team een eerste keer op zonder er al te veel bij na te denken. Schrijf dezelfde boodschap een tweede keer op en houd nu goed rekening met de hierboven vermelde richtlijnen om de ruis op de boodschap te verminderen. Geef aan waar en waarom je de formulering van je boodschap hebt aangepast. Expressieve aspect Geef twee situaties waarin je als coach (of waarin een willekeurige coach) een boodschap uitzendt en waarbij de coach een verschillende expressie hanteert om zijn sporter te overtuigen. Geef bij elke situatie aan:  of het om een bewuste of een onbewuste vorm van expressie gaat;  of de gebruikte expressievorm tot duidelijkheid of tot verwarring leidt. Relationele aspect Geef een voorbeeld van een communicatiesituatie tussen de coach en de sporter waarbij de boodschap wordt verstoord doordat de hiërarchie of de relatie tussen de coach en de sporter verhindert dat de sporter zich op zijn gemak voelt. Appellerende aspect Geef vanuit je eigen ervaring twee verschillende formuleringen van een boodschap die je aan je sporters meegeeft. De ene formulering is een expliciet appellerende boodschap, de andere een verborgen appellerende boodschap. (zoek voorbeelden die geen kopie zijn van het voorbeeld uit de tekst).

27 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie27 Denk na over de vorm van de boodschap om ruis te verminderen: –Houd je eigen doelen voor ogen –Breng de aandacht van de ontvanger op jouw onderwerp –Gebruik argumenten van je gesprekspartner –Breng je boodschap duidelijk –Blijf ter zake –Vat samen

28 Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie28 Overtuigen: Problemen oplossen Stap 1: Probleem? Stap 2: Wat is het doel achter het probleem? Stap 3: Eerste stap op weg naar het doel? ‘If you look at the problem, you’re going to miss the point.’ ‘Don’t miss the point, look at the goal!’


Download ppt "Januari 2011 Instructeur B Algemeen Gedeelte Module 1A Communicatie1 Algemeen Gedeelte Module 1A Instructeur B Communicatie."

Verwante presentaties


Ads door Google