De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 71 De fundamenten van groepsgedrag.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 71 De fundamenten van groepsgedrag."— Transcript van de presentatie:

1  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 71 De fundamenten van groepsgedrag

2  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 72 Leerdoelen Onderscheid te maken tussen formele en informele groepenOnderscheid te maken tussen formele en informele groepen Uit te leggen waarom mensen zich bij een groep aansluitenUit te leggen waarom mensen zich bij een groep aansluiten Te beschrijven hoe rollen wisselen afhankelijk van de situatieTe beschrijven hoe rollen wisselen afhankelijk van de situatie Aan te geven waarom het Hawthorne- onderzoek belangrijk wasAan te geven waarom het Hawthorne- onderzoek belangrijk was

3  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 73 Leerdoelen Aan te geven waarom het onderzoek van Asch belangrijk wasAan te geven waarom het onderzoek van Asch belangrijk was De gevolgen van lijntrekken op te noemenDe gevolgen van lijntrekken op te noemen De voor- en nadelen van hechte groepen te beschrijvenDe voor- en nadelen van hechte groepen te beschrijven Het effect van pluriformiteit op de groepsprestaties te verklarenHet effect van pluriformiteit op de groepsprestaties te verklaren De verschillen en overeenkomsten tussen groepthink en groupshift te noemenDe verschillen en overeenkomsten tussen groepthink en groupshift te noemen

4  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 74 Groepen definiëren en classificeren Formeel Bevelgroepen Taakgroepen Belangengroepen Vriendengroepen Informeel

5  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 75 Redenen waarom waarom mensen zich mensen zich aansluiten bij een groep StatusZekerheid MachtDoelenbereiken EigenwaardeAffiliatie

6  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 76 Onderzoeken naar groepsnormen De Hawthorne- onderzoeken fysieke omgeving druk conformeren groepsinvloed Asch-onderzoeken

7  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 77 Sterke toename productiviteit productiviteit Matige toename productiviteit Geen significant effect op productiviteit Dalingproductiviteit Cohesie Overeenstemming tussen groepsdoelen en organisatiedoelen HoogLaag Verband tussen groepscohesie en productiviteit Hoog Laag

8  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 78 ElementaireGroeps-concepten Samenstelling Omvang Status

9  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 79 Individuele besluitvorming versus Besluitvorming in groepen snelheidsnelheid duidelijke verantwoordingduidelijke verantwoording consistente waardenconsistente waarden betere informatie en kennisbetere informatie en kennis verschillende invalshoekenverschillende invalshoeken acceptatie van oplossingenacceptatie van oplossingen IndividuGroepen

10  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 710 Besluitvorming in groepen Groupthink Groupshift

11  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 711 ElektronischvergaderenNominalegroepstechniek BrainstormenInteracteren Technieken voor besluitvorming in groepen


Download ppt " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 71 De fundamenten van groepsgedrag."

Verwante presentaties


Ads door Google