De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 41 Basisbegrippen voor motivatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 41 Basisbegrippen voor motivatie."— Transcript van de presentatie:

1  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 41 Basisbegrippen voor motivatie

2  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 42 Leerdoelen Het basisproces van motivatie te beschrijvenHet basisproces van motivatie te beschrijven De behoeftenhiërarchie van Maslow uit te leggenDe behoeftenhiërarchie van Maslow uit te leggen Theorie X en Theorie Y met elkaar te vergelijkenTheorie X en Theorie Y met elkaar te vergelijken Motivatiefactoren en hygiënefactoren tegenover elkaar te zettenMotivatiefactoren en hygiënefactoren tegenover elkaar te zetten

3  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 43 Leerdoelen Aan te geven aan welke kenmerken ambitieuze mensen graag zien in hun baanAan te geven aan welke kenmerken ambitieuze mensen graag zien in hun baan De soorten doelen samen te vatten die prestaties verbeterenDe soorten doelen samen te vatten die prestaties verbeteren Bekrachtigingstheorie en doelstellingstheorie met elkaar te vergelijkenBekrachtigingstheorie en doelstellingstheorie met elkaar te vergelijken De rechtvaardigheidstheorie uiteen te zettenDe rechtvaardigheidstheorie uiteen te zetten De belangrijkste verbanden in de verwachtingstheorie uit te leggenDe belangrijkste verbanden in de verwachtingstheorie uit te leggen

4  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 44 Het basismotivatieproces Onbevredigde behoefte behoefteSpanning ZoekgedragDrijfveer Bevredigde behoefte Spannings-vermindering

5  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 45 De behoeften- hiërarchie van Maslow Zelfverwerkelijking Respect Sociale behoeften Veiligheid Fysiologische behoeften

6  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 46 Theorie X Werknemers Werken met tegenzin Werken met tegenzin Onttrekken zich aan verantwoordelijkheden Weinig ambitieus Theorie Y Werknemers Vinden werken leuk Aanvaardenverantwoordelijkheid Wijzen en sturen zichzelf in de juiste richting

7  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 47 Herzberg’s T wee-factorentheorie HygiënefactorenHygiënefactorenMotivatiefactorMotivatiefactor Kwaliteit van toezichtKwaliteit van toezicht BeloningBeloning BedrijfsbeleidBedrijfsbeleid Fysieke werkomstandighedenFysieke werkomstandigheden Relaties met anderenRelaties met anderen Zekerheid van een vaste baanZekerheid van een vaste baan Kwaliteit van toezichtKwaliteit van toezicht BeloningBeloning BedrijfsbeleidBedrijfsbeleid Fysieke werkomstandighedenFysieke werkomstandigheden Relaties met anderenRelaties met anderen Zekerheid van een vaste baanZekerheid van een vaste baan Kans op promotieKans op promotie MogelijkhedenMogelijkheden voor persoonlijke groeivoor persoonlijke groei ErkenningErkenning VerantwoordelijkheidVerantwoordelijkheid SuccesSucces Kans op promotieKans op promotie MogelijkhedenMogelijkheden voor persoonlijke groeivoor persoonlijke groei ErkenningErkenning VerantwoordelijkheidVerantwoordelijkheid SuccesSucces HoogHoogOntevredenheid Tevredenheid0

8  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 48 Behoefte aan prestaties (nAch) Behoefte aan prestaties (nAch) Behoefte aan macht (nPow) Behoefte aan macht (nPow) Behoefte aan affiliatie (nAff) Behoefte aan affiliatie (nAff) De behoeftentheorie van McClelland

9  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 49 Concrete doelen DoelstellingstheorieDoelstellingstheorie Moeilijke doelen Doelen en participatie participatie

10  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 410 De Bekrachtigingstheorie Consequenties Beloningen Geen beloningen beloningen Straffen Gedrag

11  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 411 Verhoudinginput/uitkomsten Werknemersbeoordeling uitkomsten A Input A uitkomsten A Input A uitkomsten A Input A uitkomsten B Input B uitkomsten B Input B uitkomsten B Input B < = > Ongelijkheid (Onder-beloond) Gelijkheid Ongelijkheid (Over-beloond) De rechtvaardigheidstheorie a Persoon A is de werknemer, persoon B is iemand uit de categorie `anderen' bestaande uit mensen met eenzelfde soort baan in dezelfde organisatie plus vrienden, buren of vakgenoten.

12  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 412 De verwachtingstheorie Individuele inspanning Individuele prestaties Individuele doelen Beloningen van organisatie

13  Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 413 Vergeet niet dat motivatietheorieën cultuurgebonden zijn! PrestatiedrangBehoeften-hiëarchie Doelstellings-theorie


Download ppt " Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 41 Basisbegrippen voor motivatie."

Verwante presentaties


Ads door Google