De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe organiseer ik mijn studie? 28 maart 2006 Veenmoslaan 7, 1474 RR Oosthuizen Tel. 06 222 45 438 WWW.TWANPAES.NL MBA Jump! 8.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe organiseer ik mijn studie? 28 maart 2006 Veenmoslaan 7, 1474 RR Oosthuizen Tel. 06 222 45 438 WWW.TWANPAES.NL MBA Jump! 8."— Transcript van de presentatie:

1 Hoe organiseer ik mijn studie? 28 maart 2006 Veenmoslaan 7, 1474 RR Oosthuizen Tel MBA Jump! 8

2 Page 2 MBA JUMP! Het plezier zit hem in het klimmen op de top blijf je maar even. Even voorstellen Twan Paes.

3 Page 3 Doelstelling 3 dagen vaardigheden Hoe organiseer je je MBA –Als mens –Als manager –In de maatschappij –In een bepaald type organisatie Met een fundament op MBA niveau

4 Page 4 Afspraken Normen en Waarden verschillen De klok tikt door Dialoog of vaardige discussie Vragen stellen om de vraag te stellen in de (sub)set Action Learning

5 Page 5 Wat is Action Learning Praktijkvraagstukken Ondernemende mensen Verantwoordelijk voor eigen leerproces In een netwerk van functioneel op elkaar afgestemde Alleen geschikt voor mensen die naar zichzelf willen kijken.

6 Page 6 Management/Leiderschap De Do’s De dont’s.

7 Page 7 Een gezamenlijke definitie

8 Page 8 De Wereld volgens IT en Finance

9 Page 9 De wereld volgens Bedrijfskunde

10 Page 10 De praktijk anno `2006’

11 Page 11 Hype, trend of Constante

12 Page 12 De snelheid van de hype;

13 Page

14 Page

15 Page 15 Covey en Pro activiteit. FOCUS

16 Page 16 Invloed; de pers van gisteren Als een Europees land wereldkampioen voetballen wordt dan leidt dat tot een economische groei van 0,7% omdat het volk vertrouwen heeft en durft uit te geven; pure psychologie. Daarom kan Duitsland maar het beste Wereld- kampioen worden, want 0,7% bij hun levert ons meer groei op dan 0,7% bij ons.

17 Page 17 Invloed; de pers van gisteren Wouter Bos in India en China geweest. Als je het aan de lijve ervaart of ondervindt dan zie je dat wij de slag nooit gaan winnen. Waar we hier een man 8 uur per dag op zetten, daar zetten ze daar 100 man 18 uur per dag op. En dat kost nog minder ook. China Town in Rotterdam.

18 Page 18 De verticale dynamiek (tragiek) Ze hebben geen enkele visie! En wat is er hier toch veel weerstand. Management Ze kunnen de visie gewoon niet in beleid vertalen. Topmanagement Medewerkers Ze creëren hier totaal geen lerende organisatie Bron: onderzoek Boer & Croon 2005 de vicieuze cirkelde vicieuze cirkel

19 Page 19 Stabiliteit en beheersbaarheid Flexibiliteit en vrijheid van handelen Interne focus en integratie Externe focus en differentiatie Hiërarchie Controle, Planning, Procedures Familie cultuur Communicatie, Competenties, Participatie Adhocratie Vernieuwing, Risico’s Marktcultuur Markt, Klanten, Targets Visie op organisaties volgens Quinn

20 Page 20 Ontwikkelen gemeenschappelijke waarden Luisteren naar zorgen van collega's Samenwerken in teams Helpen met oplossen van conflicten Informatie delen met anderen Deelnemen aan medewerkerstraining & opleiding Bijdragen aan de inhuur van goede mensen Begeleiden en coachen van collega's Stimuleren van de sfeer op de afdeling Nastreven van overeenstemming Nemen van eigen verantwoordelijkheid Meedenken over nieuwe diensten Bijdragen aan baanbrekende vernieuwing Zien van nieuwe markten en kansen Brainstormen Naar voren brengen van nieuwe ideeën Toekomstige kansen voor de organisatie duidelijk maken Anticiperen wat de klant binnenkort wil Ondernemerschap aanmoedigen Nieuwe kansen voor het bedrijf zien Deelnemen aan creatieve experimenten Bijdragen aan de productiviteit Helpen de kosten terugdringen Werkprocessen verbeteren Bewaken van risico's voor de organisatie Meedenken bij het ontwikkelen van technische systemen Zorgen dat we de kwaliteitsnormen halen Eraan werken om fraude en verspilling zo veel mogelijk terug te dringen Meewerken in projecten Terugdringen van systeemfouten Bijdragen aan het opstellen van procedures In stand houden van professionele maatstaven Meedoen aan onderlinge competitie Werken aan van korte-termijn doelen Snel beslissen Bijdrage aan het snel op de markt brengen van een product of dienst Werken aan het bereiken van doelen Halen of overtreffen van financiële doelstellingen Vasthouden aan nadruk op winst Werken in een omgeving waar urgentie het tempo bepaalt Doortastend beslissingen nemen Meewerken aan het doorbreken van barrières Wat vind je het leukst om te doen? Quinn: concurrerende waarden

21 Page 21 Cultuurtype: Familiecultuur Type LeiderStimulator Mentor Vaderfiguur EffectiviteitscriteriaCohesie Moreel Ontwikkeling van Human Resources ManagementtheorieParticipatie bevordert betrokkenheid en inzet Human Relations Model

22 Page 22 Cultuurtype: Hiërarchie Type LeiderCoördinator Bewaker Organisator EffectiviteitscriteriaEfficiëntie Tijdigheid Soepel Functioneren ManagementtheorieBeheersbaarheid bevordert de efficiëntie Intern Procesmodel

23 Page 23 Cultuurtype: Markt Type LeiderOpjager Concurrent Producent EffectiviteitscriteriaMarktaandeel Doelstellingen bereiken Concurrenten verslaan ManagementtheorieConcurrentie bevordert de productiviteit Rationeel doel- model

24 Page 24 Cultuurtype: Adhocratie Type LeiderInnovator Ondernemer Visionair EffectiviteitscriteriaNieuwste van het nieuwste produceren Creativiteit Groei ManagementtheorieVernieuwingsgezindheid bevordert het aanboren van nieuwe bronnen Open systeem Model

25 Page 25 Innovatiefmanagement Peoplemanagement Operationeelmanagement Rationeelmanagement intern extern beheersen flexibel Stimulator Mentor Producent Bestuurder Coordinator Controleur Innovator Bemiddelaar Samengevat Flexibiliteit

26 Page 26 Interactie met de groepen Verdelen in groepen met voorkeursstijl Visie op de vier kwadranten van Quinn Wat kun jij van de andere leren? Wat kan de ander van jullie leren?

27 Page 27

28 Page 28 Mind Mapping

29 Page 29 Creativiteit Een belangrijke vraag die je zou kunnen beantwoorden is: Hoe ga ik mijn eigen creativiteit benutten in deze MBA?

30 Page 30 Creativiteitsmodellen Interview Brainstormsessie Brown Paper sessie PMI-Methode SMART Reading Mindmappen…………..

31 Page 31 Mindmappen Ordenen Van hoofdoorzaak naar relevante bijzaken Linker en rechter hersenhelft Eigen ervaring: Brainstorm, opzet alp, bestuderen literatuur, kennissysteem, beoordelingsgesprek, agenda etc Handmatig en geautomatiseerd

32 Page 32 Mindmappen Opdracht mind mappen

33 Page 33


Download ppt "Hoe organiseer ik mijn studie? 28 maart 2006 Veenmoslaan 7, 1474 RR Oosthuizen Tel. 06 222 45 438 WWW.TWANPAES.NL MBA Jump! 8."

Verwante presentaties


Ads door Google