De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 BSN nederland De Action Learning MBA. 2 Start Up dag 9-02-2005 Set 52-B 16 setleden –12 uit amp – 1 uit 48-B (Karel) – 3 vrijstelling 1e fase (Jolanda,Dick,

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 BSN nederland De Action Learning MBA. 2 Start Up dag 9-02-2005 Set 52-B 16 setleden –12 uit amp – 1 uit 48-B (Karel) – 3 vrijstelling 1e fase (Jolanda,Dick,"— Transcript van de presentatie:

1 1 BSN nederland De Action Learning MBA

2 2 Start Up dag Set 52-B 16 setleden –12 uit amp – 1 uit 48-B (Karel) – 3 vrijstelling 1e fase (Jolanda,Dick, Eric)

3 3 Doel Start Up dag Nader kennismaken met:  BSN Nederland, set, sub-setleden en set adviser  Studieopzet en studiemateriaal  Action Learning, leerstijlen  Functie set adviser  Samenstelling en 1e verdieping kennismaking leden subsets Presentatie subsetdeelnemers en hun bedrijf 1e bijeenkomst  Ontvangst studiemateriaal  Eerste huiswerkopdracht  Afsluiting met diner

4 4 Organisatie : uitgedeeld Recent programma-overzicht Leerstijlenboek (volgt in koffer) Infomap ( ! ); later meer hierover Hotelinformatie (in infomap) Personalia-check formulier graag nu controleren

5 5 Organisatie. Inleveren van: Personalia-check-formulier Leerstijlenvragenlijst Formulier ondersteuning werkgever EML 1 –voor hen die vrijstelling amp hebben gekregen Vaststellen aantal diners/dieetwensen

6 6 Organisatie Later vandaag volgt: –Voorstel indeling sub sets –Leerstijlenoverzicht; groep en individueel –Studiemateriaal OM, HRM en MM –Definitieve (evt. gecorrigeerde) setdeelnemerslijst –Organisatieverslagen aan elkaar uitdelen

7 7 Structuur BSⁿ international (kort) Structuur bijeenkomsten in Buren

8 8 Structuur BSⁿ International

9 9 Structuur bijeenkomsten tot zomer o m a ooooooo mmmmmmm aaaa ommmhrmmm omhrm 5 weken A L P 5-15 weken en startupstartup 5 weken 3 weken o m a om 3 weken

10 10 Voorafgaand en tussendoor o m o 1e subset bijeen- komst (in Buren?) 1maart – uur Veranderkunde 1e dag 10 mei 2e dag 7 sept – uur alp (RFC) uitleg 7 juni – uur samen met andere sets a ? Subset- bijeenkomsten; zelf plannen

11 11 Veranderkunde Twee dagen; twee inleiders –De Caluwe: kleurentheorie –Donnenberg: action learning

12 12 Smart reading : o m o m 2 dagen:17 maart en 5 april of 22 november en 13 december Facultatief

13 13 Rol set adviser

14 14 Verbinding / coördinatie tussen jullie, als groep en individueel, met: –BSⁿ als organisatie (planning, regelzaken) –Docenten Ervaringen; kwaliteit / dynamiek / aansluiting –Voortgang van je studie Niveau, tempo (- risering), kwaliteit / aanwezigheid set en subsets; Sparringpartner / maatwerk (op aangeven van jou) Evt. coördinatie geschil beoordelingen (zelden) Rol set adviser 1

15 15 Start up en intervisies (bege-)leiden Beoordelaar van: –1e organisatie-analyse (OA) en EML1 –OA aan het eind van je studie –EML 2 –Fase 3 : dissertation “Sparren” op onderwerpen goedkeuring proposal dissertation keuze internal en external examiner Rol set adviser 2

16 16 Coördinatie examen Voorzitter viva voce Wanneer / hoe: Vaak via informele momenten, zoals lunch en diner en uiteraard op afspraak Lage drempel; via controlevragen maar primaire verantwoordelijkheid ligt bij jou. Rol set adviser 3

17 17 Sinds 1992 (freelance) docent: Sinds ook parttime set adviser; 7 sets; readers, salesmaster Nog 1 dag zelfstandig adviseur / trainer People-, team-management / change; coaching topsport / flexibiliteit en reflectief / coachen ritme en pieken regio en internationaal opleiding en ervaring Wil Uylenbroek

18 18 Via receptie BSN: 0344 – Bereikbaarheid Wil Uylenbroek

19 19 Kennismaken

20 20 Kennismaken  Interview in tweetal  10 minuten per persoon  Interviewer presenteert verkregen informatie aan set

21 21 Inhoud: Vertel iets van waaruit je drive blijkt Waar was je de laatste maand trots op Vertel iets over je hobby’s Vertel iets nieuws Motivatie voor deze MBA Vertel wat je wilt leren (kennis, vaardigheden, procesgang)

22 22 Action learning

23 23 Leren is onderdeel van werk Leren impliceert doen Leren wordt versterkt door het nemen van risico’s Leren is zaak van vrijwilligheid en verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces

24 24 Leren veronderstelt formulering van de juiste leervragen Leren doe je van en met elkaar Leren impliceert zelfreflectie en feedback

25 25 Action learning  Kennis opdoen is onvoldoende  L = P + Q  Al doende leert men  Gezamenlijk leren  Docent in andere rol  Persoonlijk netwerk: set + subset

26 26 Action learning 2  Tijdens studie werken aan echte problemen  Risico’s durven nemen  Verantwoordelijkheid organisatie  Voorkomen “bekwame onbekwaamheid”  Reflection in Action

27 27 Action learning 3  Tijdens studie werken aan echte problemen  Risico’s durven nemen  Verantwoordelijkheid organisatie  Voorkomen “bekwame onbekwaamheid”  Reflection in Action

28 28 Sub sets indeling werkwijze

29 29 Geografisch op woon- en/of werkplaats Profit en non profit; Concurrerend? Vooraf aangegeven voorkeur door amp-set AMP gevolgd met mix met vrijstelling fase 1 5 of 6 per sub set man / vrouw AMENDABEL Indeling subsets

30 30 Genieke Hertoghs Ede / Utrecht Joop Kluin Purmerend / Kropswolde Berend de Leeuw Amsterdam / Swifterband Rob van der Veer Amsterdam / Den Haag Erik van Raam Leiden / Hazerswoude Karel van den Bos Enter / Almelo Subset 1 : (6 personen)

31 31 Leny Houben Wijchen / Ottersum Hans Loos Bergeijk / Valkenswaard Frensly Panneflek Berlicum / Eindhoven Harold Vanhommerig Heerlen / Kerkrade Jolanda Thelosen-Derks Hilversum / Elst Subset 2 (5 personen)

32 32 Odile Mijnheer-de Heer Rijswijk / Rijswijk Edward Scherbinsky Amsterdam / Lelystad Anton van Weert Leiden / Alphen aan de Rijn Laurie Ickenroth Gouda / Utrecht Dick Baak Den Haag / Den Haag Subset 3 ( 5 personen)

33 33 Snuffel en beoordeel samenstelling subset Evt. wijzigingsvoorstellen later

34 34 Logboek Leerstijlen Studiewijzer Infomap

35 35 Logboek: Action Learning  Reflectiedocument Wat wil je leren Wat heb je geleerd  Obstakels Hoe daarmee omgegaan Hoe te veranderen

36 36 Leerstijlen  Activist: Opdoen van nieuwe ervaringen  Observator:Nader beschouwen van die ervaringen  Theoreticus:Onderzoek en conclusies  Pragmatist:Geleerde in de praktijk brengen

37 37 Studiewijzers  Visie: Het bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp  Instrumenten:Bepaalde methoden, instrumenten of werkwijzen aanreiken  Integratie: Onderwerp niet langer als geisoleerd beschouwen.In samenhang brengen met andere onderwerpen

38 38 ALP’en –Een begrip

39 39 OM:concept + definitief MM HRM IM FM SM 6 x Action Learning Projecten

40 40 ALP Voorstel  Is het onderwerp niet te breed?  Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen)  Is het waarschijnlijk dat de oplossing geimplementeerd gaat worden  voorstel is geen plan van aanpak

41 41 Inhoud ALP  Plan van aanpak  Onderzoek en analyse  Genereren en beoordelen alternatieven  Implementatie  Reflectie

42 42 Goedgekeurd ALP-voorstel met aanwijzingen docent gaat per naar set adviser EN administratie BSN ALP’en eveneens per sturen naar: –BSN –RFC Onderwerp: baak231156OM Beoordelingsresultaat komt van RFC via BSN ALP- procedure

43 43 Vandaag erg algemeen Tijdens OM; zeker bij dag 2: Instrumenten (methodologie) Tijdens MM en HRM: ruimte (maken) Projectrapportage W.Egberink RFC (na blok 2): –7 juni ALP intervisie set 52-B: –29 juni ALP voorbereiding

44 44 Internationaal Management –Opdracht met sub set: alp-voorstel 2 weken VOOR 1e lesdag Int.M 1.Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld) 2.Welke bedrijfstak 3.Welk product, goed of dienst 4.Wat dominante functionaliteit is (OM,FM.HRM,SM, MM,IM) Docent beoordeelt plan van aanpak en sub set-alp. Organisatieverslag; fase 3 cultuur, structuur, hrm EML 2: leerervaringen; leren te leren; fase 3 Dissertation; fase 3 –literatuuronderzoek en –masters project Verdere producties

45 45 Sites   Inloggen: mbaBSNnl; wachtwoord:VoorStudenten     (hrm)www.menscentraal.nl   (modellen / gratis inschrijven)   ??

46 46 Kennismaken in sub set Hulp vragen Plenair presentaties bedrijven en typering sub set

47 47 Subsetbijeenkomsten  Voorzitter/notulist  Bespreek huisactiviteiten  Subsetopdrachten  Vertaalslag eigen organisatie  Vragen/thema’s voor docenten  Gebruik eigen praktijk (stellingen)

48 48 Bedrijfspresentaties 1  Voorbereiden in subset:  10 minuten per persoon  Groepspresentatie:  tijd per subset: 10 minuten  algemeen beeld; drives; karakteristieken; commitment  Vragen stellen/discussie na presentatie

49 49 Bedrijfspresentaties 2a Inhoud individuele presentatie:  Verschillen/overeenkomsten  Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte  Opbouw organisatie  Eigen plek/eigen rol  Cultuur: formeel, informeel, macht-, taak-, rol-, personencultuur  Human Resource Management  Knelpunten  Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt  Actuele thema’s  Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk)  Mogelijkheden voor ALP-en  Wat haal en breng je als de student en als collega-student naar je (sub)setleden.

50 50 Bedrijfspresentaties 2b Inhoud subset presentatie:  Verschillen tussen de bedrijven  Grootste gemene deler Voorbereiding:  Informeer de subsetleden over A. het bedrijf, de historie, de actuele zaken, missie/visie, beleid, strategie, cultuur, processen, knelpunten, ontwikkelingen in de markt, externe/interne invloeden, etc. B. je rol, mogelijkheden en onmogelijkheden, uitdagingen, wat kom je halen en wat kom je brengen en je commitment naar subset  Belangrijkste elementen van de hele subset terug laten komen in de presentatie  KIES!!!

51 51 Presentaties 3 subsets

52 52 Volgende keer / huiswerk –1 maart: 1e subsetbijeenkomst (check!!) Waar? – 9 maart: 1e set core course OM (Boy van der Wiel)

53 53 “Huiswerk”  Lees infomap door Belangrijk artikel: “What is IMC’s philosophy?” * Lees reader over leerstijlen  Voorbereiding Operational Management (visie): huisactiviteiten en subset activiteiten  1e x sub set: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten daarna mailen naar docent, set advisor en set KWALITEIT VRAGEN!!!! Week van te voren

54 54 Evaluatie start up dag Evaluatieformulieren: –Elke lesdag; nu niet –Wat heb je nog gemist?

55 55 Bij vragen Wil Uylenbroek, set adviser BSN Nederland “de Raadskamer” Herenstraat BK Buren Tel: 0344 – //

56 56 BSN nederland De Action Learning MBA


Download ppt "1 BSN nederland De Action Learning MBA. 2 Start Up dag 9-02-2005 Set 52-B 16 setleden –12 uit amp – 1 uit 48-B (Karel) – 3 vrijstelling 1e fase (Jolanda,Dick,"

Verwante presentaties


Ads door Google