De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

in relatie tot een actieve leefstijl

Verwante presentaties


Presentatie over: "in relatie tot een actieve leefstijl"— Transcript van de presentatie:

1 in relatie tot een actieve leefstijl
Motorisch leren in relatie tot een actieve leefstijl

2 Inhoud Voorstellen Presentatie Bewegen Brainstorm Vragen
Doel workshop komen tot de bouwstenen dmv de focus op de aandachtspunten van deze 6 bouwstenen

3 Luilekkerland 5 april 2017 We leven in een bewegingsarme omgeving
Liever lui dan moe

4 Gevolgen 'Bijna iedereen eet te weinig groente, vooral kinderen‘
5 april 2017 Gevolgen 'Bijna iedereen eet te weinig groente, vooral kinderen‘ Parool 5 okt 2011 ‘Helft politieagenten is te dik’ Telegraaf 15 okt 2013 Wat zien we in de huidige populatie? Mensen die elf uur per dag zitten, hebben 40 procent meer kans de komende drie jaar te overlijden dan mensen die vier uur per dag zitten. 'Meer scholieren kunnen niet goed fietsen‘ AD juni 2013 Te weinig fruit, te weinig beweging AD 27 okt 2006

5 Gevolgen Niveau motorische ontwikkeling Tijd
5 april 2017 Gevolgen Niveau motorische ontwikkeling Wat zien we in de huidige populatie? Mensen die elf uur per dag zitten, hebben 40 procent meer kans de komende drie jaar te overlijden dan mensen die vier uur per dag zitten. Tijd Tabel 1: motorische ontwikkeling (Runhaar e.a., 2012)

6 Motorisch leren Visie van het boek Uitleg over bouwstenen Indeling op hoofdfase (mechanica), later nog op terug Figuur 1: Berg van motorisch leren (Clark & Metcalfe, 2002)

7 In de lichamelijke opvoeding
5 april 2017 In de lichamelijke opvoeding Sluit het huidige sport- en bewegingsaanbod aan bij de huidige populatie? Er verandert niks

8 Traditioneel motorisch leerproces
Beginner Gevorderde Aantal herhalingen expliciet Verbaal-Cognitieve fase Orienteren Motorisch -associatieve fase Verwerven Autonome fase Beheersen impliciet (Fitts & Posner, 1967)

9 Leerresultaat 2 Mate ``````van succes oefenniveau Leerresultaat 2 1
Aantal ``````herhalingen Mate ``````van succes beginniveau oefenniveau retentietest 1 2 oefenresultaat Leerresultaat 2 Leerresultaat 1

10 Deelname motieven Als leerlingen zich motorisch ontwikkelen (Fundamental Movement Skills) krijgen zij de mogelijkheid keuzes te maken op grond van hun persoonlijke deelname motieven voor een actieve leefstijl (Stoden, 2009) “Een kind dat niet in staat is een bal te vangen zal een andere keuze maken dan naar een softbalvereniging te gaan” Als leerlingen zo goed mogelijk motorisch worden ontwikkeld krijgen zij de mogelijkheid keuzes te maken op grond van hun persoonlijke deelname motieven

11 Tijd voor bewegen

12 Leerresultaat 2 Mate ``````van succes oefenniveau Leerresultaat 2 1
Aantal ``````herhalingen Mate ``````van succes beginniveau oefenniveau retentietest 1 2 oefenresultaat Leerresultaat 2 Leerresultaat 1

13 Impliciet leren Inrichten van de oefensessie Externe focus
Feedbackstrategie Foutloos leren Differentieel leren

14 Inrichten van oefensessies
Utley e.a, 2008

15 Externe focus (Wulf e.a., 1998)

16 Athletic Skills Model

17 Conclusie Bevorderen deelnamemotieven door focus op:
Fundamentele motorische vaardigheden  ASM model Turnen  Bouwstenen Atletiek Zelfverdediging B & M Spel Optimaal leerresultaat in het motorisch leerproces

18 Opdracht in 3-tallen Hoe maak jij gebruik van Fundamental Movement Skills in relatie tot deelname motieven

19 Bibliografie Clark JE, Metcalfe JS. The mountain of motor development: A metaphor. Motor development: Research and reviews. 2002;2: Fitts, P. M., & Posner, M. I. (1967). Human performance. Stodden DF, Langendorfer S, Roberton MA. The association between motor skill competence and physical fitness in young adults. Res Q Exerc Sport. 2009;80(2): Runhaar J, Collard DCM, Singh AS, Kemper HCG, Van Mechelen W, Chinapaw M. Motor fitness in dutch youth: Differences over a 26-year period (1980–2006). Journal of Science and Medicine in Sport. 2010;13(3): Wulf, G., Höß, M., & Prinz, W. (1998). Instructions for motor learning: Differential effects of internal versus external focus of attention. Journal of Motor Behavior, 30(2), Ik weet niet of we hier een sheet aan moeten wijden, maar deze informatie willen we ze meegeven. - Varied & random  leerresultaat zo hoog mogelijk


Download ppt "in relatie tot een actieve leefstijl"

Verwante presentaties


Ads door Google