De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

14/04/2008 De Marketing Mix : de 4 / 6 P’s Product variëteit kwaliteit ontwerp eigenschappen verpakking dienstverlening garanties Promotie reclame verkoopspromoties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "14/04/2008 De Marketing Mix : de 4 / 6 P’s Product variëteit kwaliteit ontwerp eigenschappen verpakking dienstverlening garanties Promotie reclame verkoopspromoties."— Transcript van de presentatie:

1 14/04/2008 De Marketing Mix : de 4 / 6 P’s Product variëteit kwaliteit ontwerp eigenschappen verpakking dienstverlening garanties Promotie reclame verkoopspromoties persoonlijke verkoop publiciteit Prijs basisprijs kortingen betaalperiode kredietvoorwaarden Plaats kanalen dekkingsgraad locatie inventaris transport DOELMARKT People Planning Strategisch Organisatorisch Operationeel Customer ValueCostCommunicationConvenience

2 14/04/2008 Product Core product De essentie van wat de klant koopt Basic product Basisvereisten of basisversie van een product Expected product Minimale vereisten/verwachtingen Augmented product Toevoegingen van attributen waardoor product zich onderscheidt van de concurrentie Potential product Product zoals het er, na verrijkingen, in de toekomst kan uitzien

3 14/04/2008 Product Life Cycle Slechts een fractie van de nieuwe producten overleeft twee jaar in de markt

4 14/04/2008 Product Life Cycle

5 14/04/2008 Product Life Cycle Make your own product redundant, eg Intel

6 14/04/2008 Prijs Value Based pricing Prijs is het « minst belangrijke » element in de mix Concurrentieel veld  Me too  USP Cost-based pricing Psychologische prijszetting De prijs is per definitie een relatief gegeven

7 14/04/2008 Prijs Drie manieren om uit te blinken Operational Excellence  Betrouwbaar product, lage prijs, probleemloze dienstverlening  « Best total cost » Product Leadership  Het nieuwste, het beste  « Best product » Customer Intimacy  Relatie met de klant staat centraal  « Best total solution » Uitblinken doe je in één van de drie, maar marktconformiteit op de twee andere parameters is noodzakelijk. Geen marktleiderschap zonder kost leiderschap !

8 14/04/2008 Promotie Mass media Meestal te duur voor de doorsnee KMO Gebrek aan efficiëntie Alternatieven: Beurzen / vaktijdschriften (o.a. redactionele artikels!) Direct marketing Database marketing  Recency/Frequency/Monetary Value Guerilla marketing … Internet  Bricks or bytes? Zonder website bestaat U niet.  Niet « zenden », maar « gevonden worden »  3 regels: Eenvoud, eenvoud en eenvoud

9 14/04/2008 Plaats Traditionele kanalen van producent naar consument Rechtstreeks Franchising/ verdelers Kleinhandel Groothandel – kleinhandel Agent/Broker – groothandel – kleinhandel Alternatieve kanalen Internet Netwerkverkoop Het kanaal is een essentieel deel van je propositie 24 Uur Xango

10 14/04/2008 Plaats Elementen die je keuze bepalen Je preferente klantenprofiel Specifieke productkarakteristieken  Demonstratiemogelijkheden  Informatie  Opleiding  Dienst naverkoop …… Vereisten van het distributiekanaal/de distributeur Concurrentie  Exclusiviteit  Aanbod  Selectiviteit Omgevingsfactoren  Infrastructuur  Economische omstandigheden ……

11 14/04/2008 Marketing Mix : de 4 R’s Defensieve strategieën kosten minder dan offensieve strategieën Customer Life Time Value Retentie marketing Uitbouwen klanten Relaties  Ken je klant : EQ, eerder dan IQ ! Leidt tot Retentie  Laat je klant niet lopen Produceert Referenties  Laat je klant voor jou « prospecteren » En gemakkelijker Recuperatie  Fouten maken is niet het probleem, er goed mee omgaan wel. Vb Telenet

12 14/04/2008 Marketing Mix: de 4 R’s E-marketing hanteert eigen regels Reveal : begrijp de bezoekers van je website, maak van een anonieme webbezoeker een "echt" persoon met voorkeuren en interesses Reward : beloon het gedrag van je bezoekers, bijvoorbeeld door ze een kortingsbon te bezorgen als ze bepaalde informatie opgeven Respect : door relevante aanbiedingen voor te schotelen, vergroot je het vertrouwen en het respect van de bezoeker in je merk of website Retain : creëer een voortdurende dialoog met de bezoeker van je site waar zowel de bezoeker als jij zelf voordeel uit halen

13 14/04/2008 Marketing: controle Concrete en meetbare doelstellingen Brand awareness Brand image Penetratie Marktaandeel Facings Switchers « Het verhogen van de omzet met 6% door het aantal kassatransacties te verhogen met 12% » McDonald’s Meet en weet

14 14/04/2008 De strategische Verkoop Marketing en strategische verkoop zijn twee zijden van dezelfde medaille: push en pull gaan hand in hand. Key account management Van transactie naar relatie Van enkel verkoop naar leveren van klantentevredenheid en winstgevendheid naar een marktgerichte benadering EQ !!!!!

15 14/04/2008 Ken je klant IndividuGroep Extern Intern Ondernemende Bekwaamheids- zoekers Participatieve Bekwaamheids- zoekers Controlerende Zelfbevestigings- zoekers

16 14/04/2008 Key Account Management ACCOUNT What brings together every business on this fair planet? RELIANCE ON CUSTOMERS KEY 80% van de winst komt van 20 % van de klanten (Pareto) MANAGEMENT Luck favours the prepared mind (Pasteur) MANAGER People are not your most important asset. The right people are!

17 14/04/2008Pol Lietaert Account Management Rest van de wereld Rest marktsegment Leads Koude prospects Warme prospects Hot prospects Nieuwe klanten Klein vast Middel Groot Prospect rating Prospectieve verkoop Account management

18 14/04/2008 Customer Life Cycle

19 14/04/2008 CRM Customer Relationship Management Bijhouden van relevante, kritische klantengegevens Ontdekken van nieuwe verkoopkansen Toewijzen van taken binnen het bedrijf Verkoopprognoses opstellen Leads bijhouden Volgen van orders doorheen de pipe line Samenwerking tussen medewerkers Marktoverzicht (trends, omzetten,..) Offertes uitwerken en beheren Klantgerichter werken

20 14/04/2008 CRM Verhoging omzet Opbrengst per klant Meer trouwe klanten Langere Customer Life Cycle Tevreden klanten Aantrekken van de juiste klanten Intensiever contact met de klant Verhoging winst Verlaging voorraadkosten Lagere communicatiekosten Minder verlieslatende klanten Klanten werven klanten

21 14/04/2008 Conclusie Marketing en strategische verkoop zijn niet alleen weggelegd voor grote ondernemingen De « mindset » is het belangrijkst Visie, consequente vertaling, doorgedreven implementatie, gedisciplineerde opvolging Hoe groter de concentratie in een markt, hoe meer opportuniteiten voor de KMO


Download ppt "14/04/2008 De Marketing Mix : de 4 / 6 P’s Product variëteit kwaliteit ontwerp eigenschappen verpakking dienstverlening garanties Promotie reclame verkoopspromoties."

Verwante presentaties


Ads door Google