De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FAALANGST. WELKOM!! Jaap van Elst Lerarenopleiding Hogeschool Rotterdam T&T trainingen NIBI 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "FAALANGST. WELKOM!! Jaap van Elst Lerarenopleiding Hogeschool Rotterdam T&T trainingen NIBI 2014."— Transcript van de presentatie:

1 FAALANGST

2 WELKOM!! Jaap van Elst Lerarenopleiding Hogeschool Rotterdam T&T trainingen NIBI 2014

3 WAAROM IK HIER? Ik ben  Jaap van Elst  bioloog, vader, leraar,..  trainer  Lerarenopleider Ik was ook  Docent biologie en counselor Ik heb een belangrijk verhaal Waarvoor in ieder geval te weinig aandacht voor is in mijn lerarenopleiding..

4 Vandaag ….  Opening  Faalangst?  Dat is faalangst!!  En nu? Preventief En als het dan toch fout gaat…

5 Doelen  Informatie verzamelen  Signaleren, diagnosticeren  Hoe kunnen we leerlingen helpen  Bespreekbaar maken op school…

6 De opener (1)... Mijn eerste “optreden”… De algemene ouderavond brugklas 1..

7 De opener (2) …  Denk terug aan een vervelende gebeurtenis  Wat (doe,) voel en denk je? … (noteer in het kort)

8 ANGST I LICHAMELIJK.  Snellere ademhaling  Verhoogde hartslag  Zweethanden  Droge mond  Verhoogde aandrang  Geen woord kunnen uitbrengen:  Dichtklappen PSYCHISCH  Verwarde gedachten  Piekeren  Afname concentratie  Zich dom en machteloos voelen

9 ANGST II GEDRAG  Gespannen spieren  Onrustig, onredelijk, nerveus  Inadequate reacties: = stil, teruggetrokken of = agressief, brutaal, stoer  Vaak: slecht slapen

10 FAALANGST De angst om - beoordeeld te worden of - denken beoordeeld te worden WAARDOOR er kans is op tegenvallende resultaten

11 Het nut van de oefening:..er wordt wat afgeleden..  Eenzaam maar niet alleen % heeft er echt last van!!  Van 8 tot 88….  Van vmbo tot vwo: het hoogste percentage onder universitaire studenten…..

12 FAALANGST VORMEN  AKTIEF: Plankenkoorts, perfectionisme  PASSIEF: Vermijden en uitstellen SOORTEN - COGNITIEF kennis - SOCIAAL in contact - MOTORISCH sportprestaties

13 FAALANGSTIGEN  De afhankelijke “.. U zult me wel vertellen hoe het moet, want ik weet dat natuurlijk niet….”  De geslotene Stille muurbloem: “.. Nee hoor, er is niets…”  De brutale “ Bemoei je met je eigen zaken, daar heb je genoeg aan, lijkt me..”  De clown “…En de kat van de buren heeft paalangst..”

14 HERKENNEN….  Samenvatting op stencil  OOK aan het gedrag in de klas..

15 Diagnostiek  Welke van de twee jongens heeft “echt” faalangst? Jan  Uit welke zinnen in de tekst maak je dat op? Jan: - Piet: -

16 Diagnostiek …  Observeren  In gesprek met.. oDe leerling (en zijn ouders) oje collega’s  Testen officiële en officieuze…

17 OORZAKEN  Genetisch?  Maatschappelijk  Opvoedingsklimaat = gezin = school = vrienden = sportclub  Karakter  Persoonlijkheid

18 Een belangrijke mededeling..  Er is iets aan te doen! (want je doet het eigenlijk zelf: perfectionisme, bang voor fouten,…)  Je bent NIET de enige… ( want bijna iedereen heeft wel ‘ns last van, minimaal 15 % echt veel..) EN..  Je bent NIET gek, er zit geen draadje los,….

19 ONZE HERSENEN

20 AANVALLUH?? Of WEGWEZEN!!!

21 Hoe help je?  Op schoolniveau …  Individueel, als docent..

22 Wat is er aan te doen? (schoolniveau) Thuis  Her- en erkennen: erover praten  Helpen voorbereiden: planning Op school  Her- en erkennen: erover praten  Zorgen voor structuur: wanneer, wie, wat waar en hoe?  Helpen voorbereiden: eisen wat moet je kunnen en kennen? studievaardigheden planning

23 Als docent …  Kennis van – herkennen  Benoemen – erkennen  Als docent: de student en (startende) docent moeten de hulpverleningsstructuur kennen  Info kunnen geven en doorverwijzen..  Proactief: eigen didactiek

24 En wat kunnen JULLIE doen  Als biologie leraar - stress en gevolgen (zenuwstelsel/hormonen) - waarnemen en interpretatie daarvan - ademhalen en ontspannen  Als deelnemer aan deze conferentie - doorgeven info - studiemiddag over dit thema

25 Een opdracht… Wat doe je?  Wel of niet  Wat is (echt) belangrijk? Wat kun je hier mee? Op school met collega’s…

26 Didactisch / pedagogisch  (Faal)angstige leerlingen hebben behoefte aan  Een duidelijke structuur  Een vriendelijke sfeer  Bemoediging  Niet overvragen  Goed voorbeeld

27 Opbouw training  Informeren - wat is faalangst, jouw faalangst, “.. je bent niet gek..” - je bent niet alleen!!!  Betrekken  Communiceren  Aan de slag - signaleren, ontspannen,G-denken En op school: een training?

28 Ondersteunen van faalangstigen..  Signaleren, erkennen,.. Als er “niets” is op school, of…  Ademhaling en ontspanning  G denken

29 Gebeurtenis  Gedachte  Gevoel Gedrag G-denken

30 RET: G-denken  GEBEURTENIS: +  GEDACHTEN: =  GEVOEL(ens): +  GEDRAG: Presentatie houden + “Ze zullen me uitlachen” = ANGST + Rood worden, stotteren, ……

31 G-DENKEN GEBEURTENIS: GEDACHTE: GEVOEL GEDRAG GEDACHTE: - (altijd) waar? - helpend? - geeft een goed gevoel? ALTERNATIEF GEVOEL ALTERNATIEF GEDRAG

32 persoonsgerichttaakgericht POSPOS NEGNEG ZIJN DOEN GEBRUIKEN: NEE GEBRUIKEN: JA GEBRUIKEN: JA GEBRUIKEN: JA COMMUNICATIE

33 Wat is er aan te doen? Thuis  Her- en erkennen: erover praten  Helpen voorbereiden: planning Op school  Her- en erkennen: erover praten, ook met ouders  Zorgen voor structuur: wanneer, wie, wat waar en hoe?  Helpen voorbereiden: eisen wat moet je kunnen en kennen? studievaardigheden planning

34 En wat jullie ook kunnen doen  Tenminste dat hoop ik…  Jezelf bedanken dat je hier bent gekomen!!


Download ppt "FAALANGST. WELKOM!! Jaap van Elst Lerarenopleiding Hogeschool Rotterdam T&T trainingen NIBI 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google