De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!"— Transcript van de presentatie:

1 Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!

2 3 knelpunten huidige programma 1.Gebrek aan motivatie door te geringe (maatschappelijke) relevantie en actuele wetenschappelijke vak inhoud 2.Te geringe samenhang binnen het vak en tussen de vakken 3.Overladenheid van het programma

3 Ad 1 Gebrek aan motivatie Oplossing: Concept-contextbenadering Examenprogramma schrijft inhoud voor, geen didactiek.

4 Examenprogramma schrijft inhoud voor, geen didactiek. Keuzes maken.

5 Ad 2. Samenhang Afstemming biologie syllabus met natuurkunde en scheikunde (vaardigheden, contexten, wendbaarheid, beheersingsniveau) Expliciete samenhang biologische concepten in ex. Programma bio

6 Ad 3 Overladenheid Veldraadpleging - CE gedeelte - Onduidelijkheden aangegeven - Leiden concepten tot overladenheid? - Resultaten meegenomen bij totstandkoming definitieve examenprogramma (6 juni 2012 publicatie Staatscourant)

7 Doel van de vernieuwing Leerlingen kunnen hun biologische kennis gebruiken in welke context dan ook Gevolgen: In syllabus staan voorbeeldcontexten Contexten uit leefwereld, beroepsbeoefening en wetenschap Expliciete samenhang tussen de biologische concepten duiden Recontextualisering

8 Unieke kenmerken Nectar 3e TF 1.Compleet en compact met jaardelen 2.Concepten als kapstok voor contexten 3.Groot verschil tussen havo en vwo 4.Samenhang binnen bio en tussen vakken 5.Bronnen vormen rode draad 6.Practica beproefd 7.Examentraining met oplossingsstrategie 8.Sterk verbeterde ict (Nectar online)

9 Unieke kenmerken Nectar 3e TF 1.Compleet en compact met jaardelen 2.Concepten als kapstok voor contexten 3.Groot verschil tussen havo en vwo 4.Samenhang binnen bio en tussen vakken 5.Bronnen vormen rode draad 6.Practica beproefd 7.Examentraining met oplossingsstrategie 8.Sterk verbeterde ict (Nectar online)

10 1. Compleet en compact

11 Unieke kenmerken Nectar 3e TF 1.Compleet en compact met jaardelen 2.Concepten als kapstok voor contexten 3.Groot verschil tussen havo en vwo 4.Samenhang binnen bio en tussen vakken 5.Bronnen vormen rode draad 6.Practica beproefd 7.Examentraining met oplossingsstrategie 8.Sterk verbeterde ict (Nectar online)

12 2. Concept-context in Nectar Concept is de kapstok voor context en niet andersom (context-concept) Concepten per onderwerp bij elkaar in een hoofdstuk Overzichtelijk voor leerlingen Leerling quote: ‘het boek heeft een goed lopend verhaal om de stof duidelijk te maken’

13 Hoofdstuktitel Voorkennis ob en leerjaar 4 ICT onderdelen o.a. voorkennis ophalen 4-5 paragrafen met CE en SE toevoeging Eindtermen in leerlingtaal

14 Concept kapstok context Hoofdstukcontext in: nieuw! Start: motiverende en enthousiasmerende activiteit, nodigt uit aan de slag te gaan (ipv startvragen) Paragrafen, daar waar logisch. Hier ook ruimte voor andere contexten nieuw! Een contexthoofdstuk per boek bv Onderzoek doen in leerjaar 4.

15 Start: introductie context, motiveren, enthousiasmeren, ophalen voorkennis Leerlingen gaan samen aan de slag

16 Concept-context in Nectar Docenten-quote (nav klassenset katernen): ‘Persoonlijk vind ik het boek overzichtelijk is, en dat alle onderwerpen mooi aansluiten bij de Concept-Context manier van lesgeven.’ ‘De leerlingen vinden het context diabetes mellitus interessant; bijna alle leerlingen kennen wel iemand met DM, zelfs een aantal leerlingen op onze school!’ (J. de Jonge)

17 Lopende tekst nieuw! Context komt logisch terug (tekst herschreven) nieuw! Belangrijke begrippen vet met definitie ervoor of erna nieuw! Bronnen daar waar nodig Binas 6 e (nieuwe ed.!) verwijzingen leerling- quote: ’de tekst is makkelijk leesbaar’

18 Paragraafintro met context en afsluitende vraag (later beantwoord) Bronnen staan daar waar ze horen (ipv bovenaan de pag.) Vetgedrukte begrippen met definitie vlak ervoor of erna

19 Opdrachten quote leerling over aantal opdrachten ‘Het aantal precies overeenkwam met de leerstof en inging op de leerstof’

20 Unieke kenmerken Nectar 3e TF 1.Compleet en compact met jaardelen 2.Concepten als kapstok voor contexten 3.Groot verschil tussen havo en vwo 4.Samenhang binnen bio en tussen vakken 5.Bronnen vormen rode draad 6.Practica beproefd 7.Examentraining met oplossingsstrategie 8.Sterk verbeterde ict (Nectar online)

21 3. Groot verschil havo vs. vwo Havo: Andere, enthousiasmerende contexten 2 tot 3 tekst- en opdrachtblokken per § Samenvattende tekstjes per blok Teksten herschreven en geen verkorte vwo versie Bijschrift bron start met titel Vwo: nieuw! Alle opdrachten achteraan in de paragraaf

22 Verschil vanaf pag. 1: - context havo: Beroepen met dier- en mens gedrag

23 Verschil: - Samenvattende tekstjes Verschil: - Opdrachten tussen de tekst Verschil: - Speciale havo tekst, geen ingekorte vwo versie

24 Verschil vanaf pag. 1: - context vwo: Dierenwelzijn

25 Verschil: - Speciale vwo tekst Verschil: - Opdrachten aan het einde

26 Unieke kenmerken Nectar 3e TF 1.Compleet en compact met jaardelen 2.Concepten als kapstok voor contexten 3.Groot verschil tussen havo en vwo 4.Samenhang binnen bio en tussen vakken 5.Bronnen vormen rode draad 6.Practica beproefd 7.Examentraining met oplossingsstrategie 8.Sterk verbeterde ict (Nectar online)

27 4. Samenhang In Toepassen: samenhang tussen de §-en en hoofdstukken: nieuw! Na 2, 3 of 4 §-en Toepassen met expliciete samenhang tussen vorige §-en nieuw! Aan het einde van het hoofdstuk Toepassen met expliciete samenhang tussen vorige hoofdstukken expliciete recontextualisering

28 Toepassen stof voorafgaande §-en in andere context (recontextualisering)

29 Toepassen stof voorafgaande hoofdstukken

30 Unieke kenmerken Nectar 3e TF 1.Compleet en compact met jaardelen 2.Concepten als kapstok voor contexten 3.Groot verschil tussen havo en vwo 4.Samenhang binnen bio en tussen vakken 5.Bronnen vormen rode draad 6.Practica beproefd 7.Examentraining met oplossingsstrategie 8.Sterk verbeterde ict (Nectar online)

31 5. Bronnen vormen rode draad nieuw! Geplaatst daar waar nodig (niet meer in bak bovenaan pag.) nieuw! Vertellen hetzelfde verhaal als lopende tekst nieuw! Kan pagina groot zijn, waar nodig leerling- quote (Bas, CS Walcheren) ’de plaatjes passen zowel bij de stof als bij elkaar’

32 pagina groot beeld

33 Bronnen vertellen rode draad door het hoofdstuk Veel bronnen en teksten herschreven

34 Bronnen Docenten-quote (nav klassenset katernen) ‘Wel 2 prachtige afbeeldingen op blz 108 en 109; heel prettig dat deze afbeeldingen zo groot zijn! Overigens vinden we alle afbeeldingen mooi en duidelijk.’ (J. de Jonge)

35 Unieke kenmerken Nectar 3e TF 1.Compleet en compact met jaardelen 2.Concepten als kapstok voor contexten 3.Groot verschil tussen havo en vwo 4.Samenhang binnen bio en tussen vakken 5.Bronnen vormen rode draad 6.Practica beproefd 7.Examentraining met oplossingsstrategie 8.Sterk verbeterde ict (Nectar online)

36 6. Practica beproefd nieuw! Allen nieuw nieuw! Allen getest op werkbaarheid → goed, gevarieerde, degelijke practica in minicontextjes nieuw! Foto’s, filmpjes en aanvullende informatie via ICT Docent – quote: ‘Practica zien er goed uit. Foto's laten zien dat ze getest zijn. Ik krijg gewoon zin om ze uit te proberen in mijn klas.’ (W. jongmans)

37 Alle practica getest door toa Toa-quote: ‘Practica staan goed omschreven.’ (Toa Visser ‘t Hooft)

38 Unieke kenmerken Nectar 3e TF 1.Compleet en compact met jaardelen 2.Concepten als kapstok voor contexten 3.Groot verschil tussen havo en vwo 4.Samenhang binnen bio en tussen vakken 5.Bronnen vormen rode draad 6.Practica beproefd 7.Examentraining met oplossingsstrategie 8.Sterk verbeterde ict (Nectar online)

39 7. Examentraining nieuw! Vanaf leerjaar 4 nieuw! Gericht op oplossingstrategie nieuw! Met recente examenopgaven

40 Examentraining leert oplossingsstrategie voor maken examenvragen

41 Samengevat nieuw! Één pagina achteraan het hoofdstuk Helpt bij het leren van de concepten nieuw! Uitgebreid in ICT inclusief leerdoelen

42 Korte samenvatting met bronnen

43 Unieke kenmerken Nectar 3e TF 1.Compleet en compact met jaardelen 2.Concepten als kapstok voor contexten 3.Groot verschil tussen havo en vwo 4.Samenhang binnen bio en tussen vakken 5.Bronnen vormen rode draad 6.Practica beproefd 7.Examentraining met oplossingsstrategie 8.Sterk verbeterde ict (Nectar online)

44 8. ICT Nectar online nieuw! Nectar online nieuw! Met alle delen digitaal beschikbaar nieuw! Voorkennis nieuw! Paragrafen met eindtermen in context nieuw! Met toelichting bij practica nieuw! Samengevat met leerdoelen nieuw! Met oefentoets op niveau (pw) nieuw! Met actualiteit in de context Begrippenlijst

45

46

47 Presentatiescherm

48

49 Voorkennis ophalen

50 §-en met eindtermen in context

51 Practicum: film complexe handeling preparaat maken

52 Samengevat met leerdoelen

53 Oefentoets

54 Actualiteit in de context

55 Voorbereiden

56 Proefwerken Arial 12 conform eindexamen Uitvergroten voor dyslectische leerlingen overbodig 2 gelijkwaardige proefwerken 45 min. (evt. tijd voor nabespreking, dyslectische lln meer tijd) Met contextopgaven RTTI

57 RTTI classificatie R = reproductie T1 = toepassen in bekende context T2 = toepassen in nieuwe context I = inzicht, verbanden leggen Leerling scoort slechter op R en T1?  beter leren Leerling scoort slechter op T2 en I?  niveau is lastig

58 Eerste reactie? (...) Wat ziet dat er mooi uit zeg. Ik krijg nu al zin om er volgend jaar mee te gaan werken. (...) (G.Ledoux) (...) Verder ben ik zeer te spreken over het hoofdstuk. Het ziet er prima uit. Kleurstelling en grootte van de bronnen vind ik mooi.(...) (…) Ik zie erg uit naar deze nieuwe Nectar. Van wat ik gezien heb, is het een verbetering ten aanzien van de huidige.(…) (L.Karper)

59 Inhoudsopgave 5 havo 9 Erfelijkheid 10 Evolutie 11 Gezondheid 12 Bloedsomloop 13 Ademhaling en uitscheiding 14 Regeling

60 Inhoudsopgave 5 vwo (onder voorbehoud) 9 Bloedsomloop 10 Ademhaling en uitscheiding 11 Voeding en vertering 12 Afweer 13 Hormoonstelsel 14 Zenuwstelsel 15 Zintuigen 16 Sport

61 Inhoudsopgave 6 vwo (onder voorbehoud) 17 Kringlopen en evenwichten 18 Biosfeer en duurzaamheid 19 DNA 20 Planten 21 Eiwitten 22 Biologie in 3D (terugblik, samenhang, vooruitblik)

62 Prijzen leerboek €58,- leerling-ict* €9,95 uitwerkingenboek €12,- * bevat ook digitale uitwerkingen, klaar te zetten door de docent docentenpakket plus €195,- havo + vwo lj 4 t/m 6 per sectie per jaar

63

64 Prijzen per leerling per jaar BoekenfondsICT3 e editie InternNee€ 14,50 InternJa€ 24,45 ExternNee€ 18,56 ExternJa€ 28,51 Methodelicentie € ? / leerling per jaar

65 Oude of nieuwe editie, wel of niet een werkboek, boek of tablet? Waarom kiezen… De Noordhoff Uitgevers methodelicentie biedt u immers alles!

66 1.Altijd beschikken over al het lesmateriaal U werkt altijd met al het beschikbare papieren en digitale lesmateriaal van een methode voor een vaste prijs, per leerling per jaar 2.U bepaalt zelf het tempo van innovatie U kiest ieder jaar uw ideale mix van boeken, computer en tablet en bepaalt zelf wat past bij uw manier van lesgeven 3.Altijd werken met de nieuwste edities Als er een nieuwe editie verschijnt, heeft u deze direct tot uw beschikking 4.Ieder jaar nieuwe werkboeken U krijgt ieder jaar nieuwe werkboeken, zodat uw leerlingen er gewoon in kunnen schrijven 5.Inclusief al het docentenmateriaal Altijd toegang tot toetsen, handleidingen, planningen én presentatiemateriaal voor het digitale schoolbord 6.Altijd de mogelijkheid om met een tablet te werken U kiest of en wanneer u start met tabletonderwijs De zes voordelen van de Methodelicentie


Download ppt "Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!"

Verwante presentaties


Ads door Google