De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen."— Transcript van de presentatie:

1 Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen

2 NOvELLe Netwerk voor de Ontwikkeling van Expertise voor de Limburgse Lerarenopleiding

3 Rondvraag  Hoe ga je zelf om met onderzoek in je onderwijspraktijk?  Hoe stimuleer je een onderzoekende houding en onderzoeksvaardigheden bij je studenten? Heb je nagedacht over een leerlijn?  Wat zou je zelf willen (bij)leren rond onderzoekscompetenties? Welke knelpunten ervaar je?

4 Onderzoeksvraag Hoe integreer je een leerlijn onderzoekscompetenties in het curriculum voor de verschillende types lerarenopleiding?

5 Projectverloop  Fase 1 Ontwikkeling raamwerk onderzoekscompetenties Literatuurstudie Analyse curricula lerarenopleidingen Analyse vereiste instroomprofielen

6 Projectverloop  Fase 2 Uitwerking leerlijn onderzoekscompetenties Bevraging goede praktijkvoorbeelden Focusgesprekken en interviews Ontwerp adviserende leerlijn  Fase 3 Disseminatie Brochure Workshops

7 Cruciale onderzoekscompetenties  kritisch willen zijn  willen begrijpen  willen bereiken  willen delen  willen vernieuwen  willen weten van der Rijst,2009 Onderzoekende houding

8 Cruciale onderzoekscompetenties Eindgebruiker Vakliteratuur opvolgen Data verwerken Conclusies formuleren Rapporteren

9 Cruciale onderzoekscompetenties PraktijkprobleemOnderzoeksvraagOnderzoeksplan Data verzamelen Data verwerken Conclusies formuleren EvaluerenRapporteren Actief onderzoeker

10 Adviserende leerlijn: uitgangspunten  Decretale eindcompetenties FG5 de leraar als onderzoeker en innovator  Focus op leraar in opleiding

11 Cyclisch en iteratief onderzoeksproces  WILLEN: houding  WETEN: kennis  KUNNEN: vaardigheden Schalk & van Rens, 2006

12 Leeractiviteiten  Complexiteit  Zelfstandigheid  Gestructureerdheid  Handelingsverloop  Taakdiversiteit Jacobi & Van der Rijst, 2010

13 Adviserende leerlijn  KENNIS EN VAARDIGHEDEN  Handelingsverloop  Gestructureerdheid  CONTEXT  Complexiteit  AUTONOMIE  Zelfstandigheid  Procesorganisatie Model NOvELLe-OC, 2014

14 Niveaus van competentieontwikkeling  Elementair  Doorgroei  Integratie

15 Praktijkvoorbeelden  OVUR-methode bij cursisten SLO CVO in observatiestage  Landschap bij aardrijkskunde, GLO secundair onderwijs  Onderwijsactualiteit in SLO  Bewegingsgezindheid, GLO, basisonderwijs

16 Rondvraag Wat is de bruikbaarheid van dit model voor je eigen praktijk?

17 Vervolg van onderzoek  Evaluatie  Samenwerking met BEO voor collaboratief onderzoek

18 Heeft u nog vragen? Hartelijk dank voor uw aandacht


Download ppt "Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen."

Verwante presentaties


Ads door Google