De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Isabelle Bolluyt 2012. 2 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Isabelle Bolluyt 2012. 2 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 3."— Transcript van de presentatie:

1 Isabelle Bolluyt 2012

2 2

3 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 3

4  Haalbaarheid beoordelen van doelstellingen en beleid  Wie is verantwoordelijk voor welke taken?  Welke middelen zijn nodig?  Inzicht in verwachte resultaten  Voortgang meten en bijsturing van activiteiten

5 Het marketingplan vormt een blauwdruk tot actie. The way to awesomeness

6  Hoofdingrediënten:  Visie  Activiteiten  Analyse  Resultaten

7

8

9

10 De negen onderdelen…

11

12  BELANG VAN EEN STERK MERK FUNCTIES VAN EEN MERK VOOR DE CONSUMENT  MERKIMAGO  VERANDERINGEN IN MARKETINGCOMMUNICATIE  - de consument heeft de macht  - steeds meer op zoek naar onderscheid  - Grote reclamebudgetten  - doelgroep is overal en nergens

13 201213

14  MARKTLEIDERSCHAP  STABILITEIT AARD VAN DE MARKT INTERNATIONALISATIE TREND  ONDERSTEUNING JURIDISICHE BESCHERMING

15 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 15

16  Communicatie  Transparantie  Gericht  Snel  Groot Bereik  Creatief  Meetbaar  Segmentatie  Nieuwe generaties  Nieuwe gewoontes

17  Je zal maar zo een boegbeeld hebben?  Wj3I Wj3I traning mcp 2009/1017

18  Geen directe verkoopdoel  Instrumenten  Thematisch en Actiematig  Synergie  Verschillende doelgroepen? Verschillende aanpak  Integratie traning mcp 2009/1018

19 traning mcp 2009/10 19 Marketing Communicatie Strategie Corporate Communicatie gaat het om de onderneming en organisatie als geheel.  Geen Commercieel doel  Het gaat om het bedrijf achter het geheel. Marketing Communicatie gaat het om merken en diensten van een onderneming.

20 traning mcp 2009/10 20 Marketing Communicatie Strategie  Corporate communicatie schept een vruchtbare bodem voor Marketingcommunicatie.  Bedrijfsimago/Vereniging heeft effect op merkimago.  Werkt van bedriijf naar consument  Ook van consument naar Bedrijf.  Scherp concurrentiewapen

21 traning mcp 2009/10 21 Marketing Communicatie Strategie  Naast ervaringen met product en het beeld van een bedrijf hebben bedrijven ook met een corporate identity probleem te maken wanneer er een negatief nieuwsbericht over is verstuurd of bekend is.  Neem Nike en H&M met de kinderarbeid;  een voorbeeld van geen goede afstemming tussen corporate en marketingcommunicatie.

22 traning mcp 2009/10 22 Marketing Communicatie Strategie  Een goed corporatie imago is ook een sterk concurrentiewapen.  Consument geeft namelijk voorkeur aan een bedrijf met een goed imago.  Kijk maar naar competities  Een goede corporate imago heeft ook zijn effect bij het positioneren. Coporate Image Hoger Onderwijs...and the winners are? ?

23 traning mcp 2009/1023

24 traning mcp werkgevers.nl/genomineerden-2012/ werkgevers-onderzoek/351623/dit-zijn- de-50-populairste-werkgevers-van html

25  werkgevers.nl/inschrijving2010/genomineerd en.html werkgevers.nl/inschrijving2010/genomineerd en.html  werkgevers.nl/inschrijving2010/winnaars- awards-2010.html werkgevers.nl/inschrijving2010/winnaars- awards-2010.html traning mcp 2009/1025

26 traning mcp 2009/10 26 Marketing Communicatie Strategie MISSIE

27 Een missie:  Hoe ziet een bedrijf zich  De maatschappelijke functie van een bedrijf  De waarden die een bedrijf vertegenwoordigt  De plaats van een onderneming temidden van andere bedrijven  En hetgeen waar een bedrijf naar streeft. traning mcp 2009/1027

28 traning mcp 2009/10 28 MISSIE: IMAGO EN IDENTITEIT  Beeld kan afwijken van wat een bedrijf aan imago heeft (corporate imago) aan daadwerkelijke identiteit (Corporate Identity).  MAAR er mag geen verschil zijn tussen wat een onderneming doet en of zegt.  Instrumenten voor Coporate Communicatie zijn:  Reclame, PR, Sponsoring, Beurzen en interne communicatie.  Beeldvorming voor de consument wordt met name gevormd door een herkenbare huisstijl.

29 traning mcp 2009/10 29 HUISSTIJL  eature=fvw eature=fvw  Overgang van Rabobank naar meer persoonlijke identiteit.  Corporate communicatie richt zich op meerdere doelgroepen.

30 traning mcp 2009/10 30 DOELGROEPEN CORPORATE COMMUNICATIE  Klanten en Prospects  Overheid en Politiek  Eigen medewerkers  Arbeidsmarkt  Financiele wereld  Publieke opinie  Wat mee speelt is vertrouwen (nodig bij hoge prijzen, complexen producten, op maakt gemaakte producten en diensten waarbij kwaliteit niet getoetst kan worden).  I.v.m Overheidsmaatregelen, juiste punten onder de aandacht te brengen, regelt een bedrijf namelijk de gewenste richting aka Public Affairs.

31

32 traning mcp 2009/10 32 DOELGROEPEN :  Eigen medewerkers  Arbeidsmarkt geeft potentie voor nieuwe krachten  Want interne communicatie is belangrijk voor:  Consument want niet alleen product ook een dienst wordt gekocht (klantenservices).  ature=related ature=related

33  Aanpassingen naar de consument ivm ontwikkelingen  Taakgericht functioneren van de medewerkers zodat je kan spreken over “LIVING THE BRAND” En een reden voor mederwerkers om van baan te switchen.  Arbeidsmarkt; je trekt de juiste mensen aan. traning mcp 2009/1033

34 traning mcp 2009/10 34 DOELGROEPEN en TYPEN  Financiele Sector; Beursnotering en koersrichting  Publieke Opinie  Of:  Herstellen van een vertrouwen in een bedrijf  Tegenspreken of wegnemen van kritiek (persberichten uitsturen bij het nemen van maatregelen).  Pleitreclame; BN-ers... Zij ondersteunen dan een standpunt en of onderneming.

35 traning mcp 2009/10 35 INSTRUMENTEN voor de communicatie Zoals bekend merknaam, vormgeving, verpakking, prijs en winkels zeggen iets over een merk. : RECLAME EN PROMOTIES Zijn (de) instrumenten om producten en bedrijven onder de aandacht te brengen.

36 traning mcp 2009/10 36 marketing communicatie Instrumenten Niet altijd een positief effect van en door RECLAME:  Teveel en te vaak. De blootsstelling is steeds extremer.  Verkoop effect tijdelijk  Kosten persoonlijke verkoop zijn gestegen. PR is niet langer een representatieve functie maar ook een (commercieel) instrument geworden. Alle instrumenten tezamen vormen de marketingcommunicatiemix.

37 traning mcp 2009/10 37 marketing communicatie Instrumenten THEMATISCHE EN ACTIEMARKETING Gedrag, Attitude en Kennis vs Beinvloeden koopgedrag. Langdurig VS Kortdurend Reclame, PV, DM VS Beurzen, PR en Winkelcommunicatie

38 traning mcp 2009/10 38 marketing communicatie strategie Organisatorische Afstemming van Marketingcommunicatie: Corporate niveau als NS Integratie op divisieniveau Volkswagen – Skoda en Seat. Integratie op Merkniveau of gescheiden neem P&G.

39 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 39

40 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 40

41 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 41

42 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 42

43  WAAR LIGT DE GRENS?  TOOL OF TERROR?  SOCIAL OF A SOCIAL  DELEN, PROFILEREN OF ANONIEM

44 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/HoutenCommunicatie Handboek44

45 Bewuste communicatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 45

46 De zender heeft niet de intentie te communiceren, maar laat wel een boodschap overkomen bij de ontvanger. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 46

47  Feedback  Terugkoppeling  Encoderen  Decoderen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 47

48 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 48

49 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 49

50 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 50

51 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 51

52 We gingen uit van de zender nu van de ontvanger We richtten ons op de massa nu op one-to-one communicatie We wilden informeren nu communiceren We ontwierpen logo’s nu een visuele identiteit We dachten in tekst nu in beeld We hadden een informatietekort nu een overload We ontwikkelden communicatiemiddelen nu concepten We communiceerden over producten nu over merken We focusten ons op verkopen nu op verbinden We zochten kopers van onze producten nu fans van ons merk © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 52

53 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 53

54 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 54

55 Openbare en voor iedereen toegankelijke communicatie Meestal verspreid door technische middelen als radio, tv en kranten Direct contact tussen de communicerende partijen Telefoongesprekken, discussies, chatten De communicatie die een persoon met zichzelf voert Iemand die in gedachten tegen zichzelf praat © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 55

56 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 56

57 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 57

58 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 58

59 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 59

60  Ansoff-matrix geeft vier mogelijke groeistrategieën van marketingcommunicatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 60

61  Een organisatie die marktpenetratie als groeistrategie kiest, wil grotere aantallen van bestaande producten op de bestaande markt afzetten. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 61

62  Bij marktontwikkeling richt de organisatie zich op het verkopen van bestaande producten aan nieuwe klanten op nieuwe markten. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 62

63  Productontwikkeling zorgt ervoor dat vaste klanten ook andere producten van de organisatie gaan kopen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 63

64  Diversificatie is de introductie van een nieuw product op een nieuwe markt. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 64

65 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 65

66 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 66

67 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 67

68 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 68

69 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 69

70 Basisfuncties van een merknaam:  Zorgt voor bekendheid  Opbouwen van een emotionele band  Het herinnert klanten eraan het opnieuw te kopen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 70

71 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 71

72 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 72

73 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 73

74 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 74

75 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 75

76 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 76

77  Ondernemingsdoelstellingen  Marketingdoelstellingen  Communicatiedoelstellingen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 77

78 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 78

79 Bijvoorbeeld:  60% van de inwoners van de gemeente Eindhoven moet voor 1 januari 2011 weten dat de gemeente een nieuw vuilophaalsysteem invoert.  Een communicatiedoelstelling maakt dus duidelijk: ▪ Welke doelgroep je wilt bereiken ▪ Welk effect je wilt bereiken in termen van weten, vinden, doen ▪ Binnen welke tijd je de doelstellingen wilt realiseren © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 79

80 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 80

81  De doelstellingen moeten realistisch en acceptabel zijn.  De doelstellingen moeten meetbaar zijn.  De doelstellingen moeten specifiek en tijdgebonden zijn. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 81

82  Essentiële vragen zijn:  Met wie wil je communiceren? - doelgroep  Wat ga je communiceren? - boodschap  Hoe wil je communiceren? - middelen  Wanneer ga je wat communiceren? - doelgroep © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 82

83 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 83

84 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 84

85 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 85

86  Een goede propositie is:  Overtuigend  Onderscheidend  Geloofwaardig  Maatschappelijk aanvaardbaar © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 86

87 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 87

88 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 88

89 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 89

90 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 90

91  De volgende criteria kunnen gebruikt worden:  Communicatiemodel  Eenvoud  Consistentie  Stijl  Onderscheidend © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 91

92  Taakstellende methode  Uitgaven in voorafgaande jaren  Anticyclische methode © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 92

93 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 93


Download ppt "Isabelle Bolluyt 2012. 2 © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 3."

Verwante presentaties


Ads door Google