De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Arthur Snel Hans den Hartogh

Verwante presentaties


Presentatie over: "Arthur Snel Hans den Hartogh"— Transcript van de presentatie:

1

2 Arthur Snel Hans den Hartogh
Deputy Director Operations, BU Liquid Logistics Specialist vervoer gevaarlijke stoffen Veiligheidsadviseur Hans den Hartogh Manager Trucking, BU Liquid + Gas Logistics

3 Logistieke dienstverlener
Ons bedrijf Logistieke dienstverlener Bulk vloeibare chemicaliën en gas 1.045 medewerkers 30 vestigingen € 210 mln omzet 6.000 tank containers 350 tankopleggers 500 DH trekkers

4 4 Business Units Liquid Logistics Gas Logistics Global Tank Cleaning
Ons bedrijf 4 Business Units Liquid Logistics Gas Logistics Global Tank Cleaning

5 Ons bedrijf

6 Onze vestigingen Ons bedrijf Amiens Botlek Budapest Chiasso Coevorden
Dordrecht Dubai Duisburg Fos Sur Mer Gothenburg Helsinki Immingham Rotterdam Kiev Le Havre Longueil Sainte Marie Nikopol Tonsberg Parets del Vallès Houston Rozenburg Singapore St. Petersburg Moscow Turku Warszawa Zabrze Zele İstanbul İzmir

7 Rozenburg Activiteiten Den Hartogh in Rozenburg:
Onderhoud/ keuring van trekkers en getrokken materieel (incl. wasstraat) Keuring van tankwagens Parkeerplaats (niet voor voertuigen beladen/ leeg ongereingd van ADR-producten) Geen opslagactiviteiten meer in Rozenburg

8 Rozenburg ADR alleen via Rozenburg in geval van noodzakelijke reparaties(conform artikel ADR)

9 Planningsysteem Produktregistratie

10 Planningsysteem Tankindeling

11 Planningsysteem Communicatie met chauffeurs

12 Planningsysteem Als het toch mis gaat…

13 Planningsysteem Action Reporting Registratie van: - problemen
- incidenten - near misses - complimenten - verbetervoorstellen - overtredingen - afwijkingen Action Reporting

14 Toezicht op vervoer gevaarlijke stoffen
Handhavingsconvenant Toezichthouder IL&T (Inspectie Leefomgeving & Transport) Systeemtoezicht in plaats van objecttoezicht Direct melden van incidenten vanuit Den Hartogh naar IL&T (ook niet-melding plichtige incidenten) IL&T krijgt inzage in interne documenten en managementrapportage DH Bij overtreding wordt ook DH gewoon bekeurd

15 Toezicht op vervoer gevaarlijke stoffen
Uitzending Zembla dd Ja, wij hebben chauffeurs uit CEE-landen werkzaam in het internationale verkeer (125 trucks - 25%). Nee, wij hebben geen illegale constructies om chauffeurs goedkoop aan het werk te zetten (volledige audit door IL&T over geheel Europa in jan-2013). Nee, wij kennen geen voorbeelden van illegaal verkregen certificaten. Ja, wij kennen voorbeelden van misbruik van de tachograaf. Betrokken chauffeurs zijn per direct ontslagen.

16 Borging van veilig transport

17 Borging van veiligheid
Daadwerkelijke ongevallen Potentiële situaties welke tot een ongeval kunnen leiden

18 Borging van veiligheid
Incidenten zijn meestal gevolg van menselijke fouten. Deze worden vaak veroorzaakt door: Routine Haast Onwetendheid Gebrek aan concentratie Miscommunicatie Afleiding Niet enkel de chauffeur, maar ook als gevolg van mensen in zijn omgeving (medeweggebruikers, monteur, operator)

19 Borging van veiligheid
Wettelijk verplichte opleiding: Opleiding van chauffeurs conform de regels van het "Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route (ADR)”. Splitsing in opleiding tussen basis (transport van stukgoederen) en tank (transport met tankvoertuigen) Eventueel specialisatie klasse 1 & 7 (nvt voor Den Hartogh)

20 Borging van veiligheid
ADR opleiding: elke 5 jaar herhaling Behandelt alle wettelijke regels betreffende transport van gevaarlijke producten over land Wordt afgenomen door aangewezen instantie (in Nederland is dit CCV) Medewerkers kantoor ook elke 5 jaar op herhaling

21 Borging van veiligheid
Eisen chemische industrie en transportbranche zijn echter hoger. ECTA en CEFIC hebben een “Behaviour Based Safety” (BBS) programma opgesteld.

22 Borging van veiligheid
Sollicitatieprocedure (test ADR-kennis, taalkennis) Opleidingstraject onder begeleiding mentorchauffeur (4 weken) Borging van veiligheid Zelfstandig uitvoeren werkzaamheden, regelmatige controle door mentorchauffeur (8 weken) voor contract Vervolgopleidingen op het gebied van equipment, product, klanten (tijdsduur verschillend) Basisopleiding chemiechauffeur Verbreding kennis

23 Borging van veiligheid
Behaviour based safety – rijden training: Theorie (4 uur) Gedrag in het verkeer Rijvaardigheid en invloed van chauffeur in het verkeer Verkeersregels Weeromstandigheden Brandstofverbruik Praktijk (4 uur) Elke 3 jaar herhaling voor chauffeur (praktijk + theorie) Theorie verplicht voor medewerkers kantoor (transport)

24 Borging van veiligheid
BBS-rijden opleiding

25 Borging van veiligheid
Behaviour Based Safety – Laden/lossen training Theorie (4 uur) Technische kennis Te volgen handelingsprocedures bij laden/lossen “Non-standard operations” Gevaren van vervoerde producten Beschermingsmiddelen Documentatie Wat te doen in nood? Praktijk (3 uur) Elke 3 jaar theorie + praktijk voor chauffeur en medewerkers kantoor

26 Borging van veiligheid
BBS-Laden/Lossen

27 Borging van veiligheid
Opleidingen na basisopleiding: Transport van specifieke producten Oa Hot-rosin/isocyanaten/gassen/acrylaten Speciaal equipment Oa kiep-chassis/pompen/vacuumwagen/verwarming Speciale handelingen/opleidingen Oa H2S gasmetingen/klantspecifieke opleidingen

28 Borging van veiligheid
ADR, BBS-rijden en BBS-Load/Delivery zijn verplichte trainingen voor elke chauffeur en worden regelmatig herhaald. Andere methoden voor borging voorkomen foutief menselijk handelen: Chauffeurshandboek On-site chauffeursevaluatie Jaarlijks chauffeursgesprek Incidentanalyse en hieraan gekoppelde opvolging richting betrokken medewerker/ proces/ procedure Sanctiebeleid

29 Borging van veiligheid
Verplichte uitrusting chauffeur conform ADR Persoonlijke beschermingsmiddelen

30 Borging van veiligheid
Al het transportmateriaal voldoet aan eisen vastgesteld conform ADR en worden regelmatig beproefd door aangewezen instantie (in NL is dit RDW): Trekkers jaarlijkse keuring Tankopleggers jaarlijkse keuring, tank elke 3 jaar Containerchassis jaarlijkse keuring Tankcontainer elke 2,5 jaar keuring Naast de verplichte keuringen vindt regelmatig technisch onderhoud van het transportmateriaal plaats.

31 Dank voor uw aandacht. Vragen?


Download ppt "Arthur Snel Hans den Hartogh"

Verwante presentaties


Ads door Google