De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

§ 20: Verkeer en inrichting Stad of dorp? Grens niet absoluut, er zijn verschillende criteria Stad: –stadsrechten –hoeveelheid inwoners –bebouwingsdichtheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "§ 20: Verkeer en inrichting Stad of dorp? Grens niet absoluut, er zijn verschillende criteria Stad: –stadsrechten –hoeveelheid inwoners –bebouwingsdichtheid."— Transcript van de presentatie:

1 § 20: Verkeer en inrichting Stad of dorp? Grens niet absoluut, er zijn verschillende criteria Stad: –stadsrechten –hoeveelheid inwoners –bebouwingsdichtheid –stedelijke cultuur

2 § 20: Verkeer en inrichting Waar ontstaan steden? Locatie –droge plaats –water –veilig –grondstoffen –enz. Situatie –handelsroutes –fort –abdij –kasteel –enz.

3 Globale ontwikkeling steden Romeinse tijd: eerste Europese steden Middeleeuwen: opkomst steden door toegenomen productiviteit landbouw, handelsplaatsen Gouden Eeuw: met name havensteden ontwikkelen zich 19e eeuw: Industriële Revolutie, explosieve groei vanwege vestiging industrie 20e eeuw: groei stad door toename dienstensector / afname landbouw 21e eeuw: groei wereldsteden door toegenomen mobiliteit en digitalisering

4 Klassieke opbouw stad Nederland 1. Het stadscentrum Oudste deel van de stad Tegenwoordig vooral winkel en zakenfunctie (CBD) 2. 19e eeuwse bebouwing: Slechte woningen Zeer weinig groen Dicht op elkaar gebouwd 3. Vooroorlogse bebouwing ( ) Woningen van betere kwaliteit dankzij de Woningwet uit 1901 Kleine tuinen Kleine woningen Dichte bebouwing 4. Naoorlogse bebouwing tot 1970 Veel hoogbouw door woningnood Veel groen 5. Woongebieden Gevarieerde bebouwing Veel eengezinswoningen Veel groen 6. Woongebieden na 1980 Sobere bebouwing naast luxe villabouw Veel open ruimtes 7. Bedrijfsterreinen Rondom de stad Grondprijzen zijn laag Veel ruimte voor grote bedrijven

5 Klassieke opbouw stad Nederland 1. Het stadscentrum Oudste deel van de stad Tegenwoordig vooral winkel en zakenfunctie (CBD) 2. 19e eeuwse bebouwing: Slechte woningen Zeer weinig groen Dicht op elkaar gebouwd 3. Vooroorlogse bebouwing ( ) Woningen van betere kwaliteit dankzij de Woningwet uit 1901 Kleine tuinen Kleine woningen Dichte bebouwing 4. Naoorlogse bebouwing tot 1970 Veel hoogbouw door woningnood Veel groen 5. Woongebieden Gevarieerde bebouwing Veel eengezinswoningen Veel groen 6. Woongebieden na 1980 Sobere bebouwing naast luxe villabouw Veel open ruimtes 7. Bedrijfsterreinen Rondom de stad Grondprijzen zijn laag Veel ruimte voor grote bedrijven

6 Modellen van een stad

7 Stedelijke gebieden Agglomeratie Stadsgewest Stedelijke zone (netwerkstad)

8 Oorzaken van de toename van het verkeer Nederland is dichtbevolkt Deze mensen verplaatsen zich (woon-werkverkeer  suburbanisatie) Wegen worden hiervoor aangelegd om het in goede banen te leiden

9 Oorzaken van de toename van het verkeer Nederland is dichtbevolkt Deze mensen verplaatsen zich (woon-werkverkeer  suburbanisatie) Wegen worden hiervoor aangelegd om het in goede banen te leiden

10 Oorzaken van de toename van het verkeer Bedrijven verhuisden uit de centrale stad naar de voorsteden Files ontstaan doordat er meer auto’s rijden dan de weg kan verwerken

11 Maatregelen om het fileprobleem te verminderen Nederland is dichtbevolkt Deze mensen verplaatsen zich (verkeer) Wegen worden hiervoor aangelegd om het in goede banen te leiden

12 Spitsstroken Openbaar vervoer Fiets


Download ppt "§ 20: Verkeer en inrichting Stad of dorp? Grens niet absoluut, er zijn verschillende criteria Stad: –stadsrechten –hoeveelheid inwoners –bebouwingsdichtheid."

Verwante presentaties


Ads door Google