De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rotterdam: world port region, reactie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rotterdam: world port region, reactie"— Transcript van de presentatie:

1 Rotterdam: world port region, reactie
Bart Kuipers Co-referent Erasmus Smart Port Rotterdam 19 september 2013 Hartelijk dank voor de uitnodiging, slecht bij stem: geen gevolg van het kerstdiner… U ziet hier een plaatje van de Tweede Maasvlakte. De vraag is wat de ontwikkeling van deze Maasvlakte voor de Drechtsteden betekent. Een nachtmerrie of toch meer? Ik ga daarvoor terug naar mijn eigen verleden. Al vanaf mijn vroege jeugd koester ik een zeker wantrouwen over de uitbreidingsplannen en de strategische vergezichten van het Havenbedrijf Rotterdam.

2 Haat-liefde verhouding haven –stad/regio
Woon—werkrelaties Werken in de haven, wonen in de stad? Pendel haven? Maasvlakte 2: haven steeds verder weg van de stad. Culturele relaties Haven nog erg populair: maar bij ‘incrowd’ Niet populair bij Nieuwe Rotterdammers Imago bij buitenstaanders slecht Verkeersrelaties. Economische relaties.

3

4

5

6 Economische relaties haven-stad (TNO, 2003)

7 Havenoperaties Diensten Transportindustrie Bouw Voedingsmiddelen

8

9 Wederuitvoer: motor achter onze uitvoer sinds beginjaren ‘90

10

11

12 05 feb '10

13 Details van stikstofdioxide niveaus in de Rotterdamse haven
05 feb '10

14 The Global CO2 capital? Rotterdam 29.8 Shanghai 11.7 Cape Town 11.6
Hamburg London Singapore 7.9 Barcelona 4.2 Denver 21.5 Minneapolis 18,3 Houston 14.1 Los Angeles 13.0 Chicago 12.0 Portland 12.4 New York City 10.5 GHG emissions (tCO2e/capita) Source: Hoornweg et al (2011)

15 Telpunten PITS-onderzoek (2008)

16 Doel verkeer wegen rond Rotterdam (totaal van alle wegvakken gemiddeld) (Bron: PITS)

17 Bedrijfsverkeer naar soort wegen rond R’dam (totaal alle wegvakken gemiddeld) (Bron: PITS)

18 Bedrijfsauto’s komen vooral voa A20/16
Bron: PITS

19

20

21 De uitdaging voor de binnenvaart
2008 Modal Split 31% TEU TEU per dag 85 binnenvaartschepen 2020 Modal Split 45 % TEU TEU per dag 308 binnenvaartschepen Bron: haven Amsterdam/Koen Overtoom

22 September 13, 2013

23 ECT: netwerk extended gates & partners
Bron: ECT

24 ECT: European Gateway Services
Bron: ECT

25 Samenwerking in netwerken
Kennis: Dinalog ICT: Portbase Havennetwerken: Haven Rotterdam—Deltri Netwerk Ministerie I en M Haven Branche Organisatie Vlaams Nederlandse Delta Noordelijke Havens ESPO etc. Bedrijfsleven

26 Concentratie van vestiging van hoogwaardige maritieme dienstverlening (links) en van intra-bedrijfsrelaties (rechts) Bron: Wouter Jacobs (2009)

27 Netwerk global HQ Maritieme industrie
Bron: Verhetsel & Sel (2009)

28 Naast Chemie & Containers: City!!!: 3C’s
Stedelijke dienstverlening: Legal services Financial services Accountancy Insurance/risk management Tax advice Certification Environmental services ICT services Human resources Engineering Management consultancy

29

30 Hoogwaardige havengerelateerde zakelijke dienstverlening

31 Aandeel inkoop hoogwaardige havendiensten in Rotterdam: zo’n 12% (2010).

32 Inkoop hoogwaardige dienstverlening door Rotterdamse havenbedrijven (mln euro, 2010).
Som inkoopwaarde Toegevoegde waarde dienstverleners Post en telecommunicatie 97 46 Bankwezen 264 125 Verzekeringswezen 42 Financiële hulpbedrijven 12 9 Computerservice 170 98 Speur en ontwikkelingswerk Juridische, boekhoudkundige, economische dienstverlening 340 Ingenieurs en architecten 18 Reclamebureaus 31 10  Totaal 1.042 518

33 Inkoop hoogw.dienstverlening door bedrijfstakken in de Rotterdamse haven (mln euro, 2010).

34 Hoogwaardige dienstverlening: 3 segmenten
Basisdiensten voor de haveneconomie Groeit samen op met de haven Kip-ei: vestigingsmilieu havenactiviteiten werknemers Strategische diensten voor hoofdkantoren Groeit met de komst van nieuwe hoofdkantoren <1.000 werknemers Shared service centra Gerelateerd aan haven, maar losstaand van activiteiten Inkoop Europe, milieu, SCM, engineering, etc. werknemers

35

36 Relatieve positie ‘Maritiem Rotterdam’

37 Relatieve positie ‘Maritiem Rotterdam’
London Omvang stad

38 Rotterdam: 8ste positie in maritieme netwerken
Niches met verdere ontwikkelpotentie: Milieudienstverlening: transitie naar groen/biobased ICT-dienstverlening: safety & security Niches met nieuwe groeipotentie: Technische dienstverlening/engineering: maintenance Logistieke dienstverlening: synchromodaliteit Juridische diensten: kwaliteit bestaande diensten in Rotterdam, potentie Rotterdam Rules, Rotterdam timmert aan de weg. Niches van belang qua omvang in Rotterdam: Verzekeringen/risk management Financiële dienstverlening

39 Netwerk global HQ Maritieme industrie
Bron: Verhetsel & Sel (2009)

40 Hoofdkantoren in de petrochemie (2010)
Bron: OECD, 2013

41 Hoofdkantoren in de logistiek (2010)
Bron: OECD, 2013

42 Rotterdam scoort vooral in den breedte
Vopak Boskalis Van Oord Unilever Argos Steinweg Handelsveem Broekman Samskip SBM Offshore Diverse Europese HQ’s Koester deze (hoofd)kantoren!!

43 Shared Service Centra

44 Shared Service Centra

45 Shared Service Centra Corporate service centra voor bredere netwerken:
Europese inkoop, supply chain management Technologie centra Lerende organisatie eenheden voor bredere netwerk Specifieke aandachtspunten: Kenniscentra voor ‘Bronwfield sites’: onderhoud Kenniscentra voor milieudienstverlening: Rotterdam loopt wereldwijd voorop: Energie-efficiency Duurzame en schone productie Energietransitie Rotterdam als laboratorium

46 Shared Service Centra Vechtmarkt Bedreigingen Actief acquisitiebeleid
Locaties met lagere kosten: Spanje Locaties nabij grote klantenconcentraties: Duitsland Duidelijk beleid: streng mag, maar wees duidelijk!! Bedreigingen Outsourcing niet-kernactiviteiten Offshoring naar India Centralisatie naar global HQ’s Actief acquisitiebeleid Belang Shared Service Centra Naar de stad halen?

47 Beleid hoogwaardige dienstverlening
Kies strategisch voor de 3de C: City naast Container en Chemie Koester hoofdkantoren! Maatwerk door gericht acquistie-, arbeidmarkt-, cluster-, strategisch en kennisbeleid Werk samen met Havenbedrijf Rotterdam

48 Beleid hoogwaardige dienstverlening (2)
Acquisitiebeleid Integraal beleid; Rotterdam als ‘complete & attractieve stad’ ‘Opgerolde mouwen’ werkt niet…. Opkomende landen! Arbeidsmarktbeleid Opleidingen, behouden voor de stad, bereikbaarheid, aantrekkelijke stad als woon- en werkplaats Strategisch beleid: Samenwerken haven + stad! Clusterbeleid: breder dan de stad: inclusief Zuidas etc. Kennisbeleid: Maritiem Innovatiefonds. Aansluiten Topsectoren.

49 Ik dank u voor uw aandacht!


Download ppt "Rotterdam: world port region, reactie"

Verwante presentaties


Ads door Google