De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Augustus ’14Fons Renders1. Critical Incident Stress Management Definities, reacties en impact Rol van de leidinggevenden Opvang gesprekken augustus ’14Fons.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Augustus ’14Fons Renders1. Critical Incident Stress Management Definities, reacties en impact Rol van de leidinggevenden Opvang gesprekken augustus ’14Fons."— Transcript van de presentatie:

1 augustus ’14Fons Renders1

2 Critical Incident Stress Management Definities, reacties en impact Rol van de leidinggevenden Opvang gesprekken augustus ’14Fons Renders2

3 Is een wezenlijk onderdeel van de bestaande voorzieningen in verband met het welzijn en de gezondheid van de werknemer Is een onderdeel van de bestaande veiligheidscultuur binnen een organisatie augustus ’14Fons Renders3

4 Preventie van traumatische stress / psychologische moeilijkheden tgv ingrijpende gebeurtenissen Temperen traumatische (acute) stress Careful watching Interventies hebben tot doel een normaal doorwerkingsproces te faciliteren en te versnellen waar mogelijk Behouden van normaal, professioneel functioneren augustus ’14Fons Renders4

5 augustus ’14Fons Renders5

6 Machteloosheid Angst Dood geïmpliceerd Onverwacht Eenmalig Gevolg: Verlies van controle over het functioneren en over het leven augustus ’146Fons Renders

7 Onmiddellijk: lachen huilen verbijstering zwarte humor kwaadheid agressie augustus ’147Fons Renders

8 ▫ Veranderingen in de zintuiglijke waarneming ▫ Veranderingen in de tijdsbeleving ▫ Emotionele verdoving of agitatie ▫ Geen emoties voelen ▫ Angst om de controle over emoties te verliezen ▫ Gevoel van onwerkelijkheid en/of uzelf als vreemd aanvoelen ▫ Schuldgevoel, gevoel van spijt ▫ Kwaadheid, boos of geïrriteerd zijn ▫ Zich afzonderen, zich isoleren van anderen of juist altijd anderen opzoeken ▫ Gedesoriënteerd, verward zijn ▫ Verkeerde beoordelingen en/of fouten in procedures maken ▫ Flashbacks augustus ’14Fons Renders8

9 Later: Vermindering van sociale contacten Overdreven angstgevoelens Overgevoeligheid voor lawaai en drukte Verminderde concentratie Slaapproblemen Herbeleven en vermijden Verhoogde irritatie Verandering van visie, waarden en normen (als mens en hulpverlener) augustus ’149Fons Renders

10 NoRisicoraming RISICOFACTOR 1 De persoon had het gevoel van controleverlies of weinig controle te hebben over zichzelf tijdens het gebeuren. Het gebeuren werd door de persoon als levensbedreigend ervaren. 3De persoon verwijt anderen sommige aspecten van het gebeuren. 4De persoon schaamt zich over het gedrag dat hij stelde tijdens het gebeuren. 5De persoon ervoer acute stress na het gebeuren. 6 De persoon ervaart zichzelf als overspannen sinds het gebeuren (problemen op het werk, thuis en een verminderde gezondheid). 7De persoon heeft problemen met dagdagelijkse activiteiten. 8De persoon maakt melding van problemen, gerelateerd aan vroegere traumatische gebeurtenissen. 9 De persoon vindt het moeilijk om beroep te doen op sociale ondersteuning (familie, vrienden, eenheid). 10De persoon gebruikt overmatig alcohol als middel tegen zijn verhoogd stressniveau. 11De persoon had al psychologische problemen voor het gebeuren. 12Tijdens het traumatische gebeuren werd de persoon rechtstreeks geconfronteerd met de dood, zeer zware verwondingen of een schierincident. 2/08/201410

11 Eerst de fysieke veiligheid ! Primaire behoeftes (drinken, eten, rust, hygiëne) Gevoel van chaos, wanorde en onmacht verminderen, structuur bieden Gevoel van controle, voorspelbaarheid herstellen Geef alleen correcte informatie, geen interpretaties & geruchten Vermijd secundaire victimisatie Faciliteer het uiten en eventueel het onder woorden brengen van de ervaring Stimuleer het delen van ieders ervaringen (lotgenotencontact) Corrigeer negatieve groepsprocessen (bvb : zondebok zoeken) Tracht proactief te helpen, zonder opdringerig te zijn Ga na of de getroffene iemand heeft bij thuiskomst Zoek professionele hulp indien aangewezen of nodig augustus ’14Fons Renders11

12 Direct na het gebeuren COLLEGA’S FAMILIE LEIDING HULPVERLENING ADMINISTRATIE Enkele maanden nadien LEIDING FAMILIE COLLEGA’S HULPVERLENING ADMINISTRATIE augustus ’14Fons Renders12

13 Kennen van de cultuur van de organisatie Groepscohesie Kennen van de teamleden (relatie met de basis) Aanmoedigen van kennisverwerving en intervisie Organisatorisch: wie doet wat, wanneer Veiligheid: fysisch en psychisch comfort Alertheid in verband met stresssignalen  Overspanning  Werkdruk  Stemming  Conflicten  Critical Incidents augustus ’14Fons Renders13

14 Activeren van:  Hulp & Onderlinge steun Technische Debriefing:  Evaluatie en bilan  Objectieve en constructieve benadering  Afstand nemen en lessen  Technische en medische problemen Check up: Terugkeer naar het normale en het terug hernemen van het dagdagelijkse  Mogelijk verdere opvang voorzien  Reconditionerig en reorganisatie van de afdeling  Psychisch evenwicht (ventilatie en informatie) augustus ’14Fons Renders14

15 Groepscohesie Hulp - onderlinge steun Gezamenlijk dragen van verantwoordelijkheid Luisteren - luisterbereidheid augustus ’14Fons Renders15

16 Ventilatie Ruimte voor het uiten van emoties en reacties Informatie Het vormen van het verhaal Het individuele verhaal wordt het verhaal van het team augustus ’14Fons Renders16

17 Komen tot het verhaal van de groep Faciliteren van de doorwerking Cognitief - emotioneel proces Normaliseren van de reacties Informatie en onderwijs Reacties naar en vanuit de omgeving Aandacht voor het rouwproces Afronding en rituelen - wederbegin augustus ’14Fons Renders17

18 Onderlinge steun op korte en lange termijn Ruimte voor het uiten van emoties en reacties – Ventilatie Het vormen van het verhaal - Informatieprincipe Gezamenlijk dragen van verantwoordelijkheid Visie - normen - waarden Samenwerking in zorgverlening naar bewoners/cliënten/patienten augustus ’14Fons Renders18


Download ppt "Augustus ’14Fons Renders1. Critical Incident Stress Management Definities, reacties en impact Rol van de leidinggevenden Opvang gesprekken augustus ’14Fons."

Verwante presentaties


Ads door Google