De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht."— Transcript van de presentatie:

1 Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht

2 Programma Introductie adaptive expertise Oefening –Inventarisatie Discussie: –Leerdoelen –Uitvoering

3 Context UCM: –3-jarige Bachelor –Open Curriculum –Problem-Based Learning Ons onderzoek: –Transfer of knowledge and skills and adaptive expertise (Wilfred) –Social engagement (Oscar) Gemeenschappelijke thema’s: –Curriculum ontwikkeling –Life-long learning –Collaboration in learning

4 Efficiency Adaptive expertise Frustrated novice? Optimal adaptivity corridor Routine expert Innovation Novice Adaptive vs Routine expertise Hatano (1986), Schwartz, Bransford & Sears (2005)

5 Oriëntatie InnovatieEfficiëntie Leerstijl CreatiefReproductief Gerichtheid SituatiegerichtOpgavegericht Adaptive expertise – reflective practitioner

6 Basismodel Kennis Vaardigheden Affectie LeeromgevingOpzet cursus

7 Leeromgevingen Learner centered Knowledge centered Assessment centered Community centered Based on HPL, National Research Council, Bransford et al. (2000); retrieved from: https://repo.vanth.org/portal Space | Learning Environments & Outcomes | Collaboration & Reciprocity

8 Model Cognitive outcomes Declarative/verbal knowledge Knowledge organization Cognitive strategies Skill-based outcomes Compilation: proceduralization and composition Automaticity Affective outcomes Attitudinal Motivational Learning environment Learner centered Knowledge centered Assessment centered Community centered Course design Linking previous knowledge Advance organizers Self-generated examples Abstractions Analogies Discovery Hypothesis testing Problem solving Inductive versus deductive approach Error management Comfort in lack of knowledge Use of errors in learning process Executive level skills Metacognition Learner control, self-regulation Mastery oriented versus performance oriented learning Weert (2001): Know What Know How Know Why Care Why Weert (2001): Know What Know How Know Why Care Why

9 Punten voor discussie Hoe draagt de leeromgeving bij aan het detecteren en bevorderen van adaptive expertise/reflective practitioner? Hoe beoordeel je als docent innovatieve oplossingen?

10 PEERS: 4 modules at UCM Conference Capstone

11 Externe cliënt – reële opdracht Teamwork Basisstructuur voor vier weken Basisstructuur rapportage Analyse, onderzoeksmethode en –terrein zelf bepalen Rollen en expertise zelf bepalen

12 Linking Previous Knowledge Discovery LearningError Management Building Executive Level Skills Cognitive outcomes Components/stages Declarative Knowledge Knowledge Organization Cognitive Strategies Skill-based outcomes Components/stages Acquisition Compilation Automaticity Affective outcomes Components Attitudinal Motivational Comments

13 Aan de slag – adaptive expertise in het onderwijs Omschrijf de cursus/module (type, doelen): 1.Inventariseer welke van de kenmerken voor het bevorderen van adaptive expertise in de cursus/module of programma aanwezig zijn en op welke manier; 2.Relateer dit aan de mogelijke uitkomsten van onderwijs; 3.Geef aan op welke wijze het leereffect wordt beoordeeld/gemeten; Beschrijf ‘good (and not-so good) practices’; Stel concrete leerdoelen voor het bevorderen van adaptive expertise voor Omschrijf concrete werkvormen bij die leerdoelen.


Download ppt "Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht."

Verwante presentaties


Ads door Google