De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 1 Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 1 Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers."— Transcript van de presentatie:

1 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 1 Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers

2 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 2 Verband tussen boeren en persattachés Verband tussen geniesoldaten en persattachés

3 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 3 One night stand is leuk, een relatie is beter

4 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 4 Een partner kiezen Met wie wil ik een relatie? Waarom? Wat wil ik met die relatie bereiken? Zoek ik op de juiste plaats, in het juiste milieu? Informatie verzamelen: wie is het, wat interesseert hem/haar, hoe kan ik hem/haar bereiken, hoe kan ik hem/haar verleiden...?

5 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 5 Journalisten zijn geen reclamemakers Willen een verhaal brengen - Wat moet mijn publiek zeker weten? - Waarmee kan ik mijn publiek boeien? - Waarin ben ik zelf geïnteresseerd?

6 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 6 Wat is behoefte van journalist? Nieuws Goed verhaal

7 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 7 Nieuws Is de inhoud ‘nieuw’? Houdt het verband met actualiteit? Gebeurt het dicht bij ons? Zijn er veel mensen bij betrokken?

8 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 8 Nieuws Past het binnen het concept van het medium? Kan het publiek van het medium zich er mee identificeren? Kan het vanuit een persoon benaderd worden? Valt het te visualiseren?

9 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 9 Nieuws Sterke verhalen Spektakel Vreemd / abnormaal Controverse Wraakroepend Amusant

10 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 10 Waarom wil ik in de pers? Zelfbevrediging Personeelsmotivatie Gratis reclame Imagebuilding Publiek trekken Fondsenwerving Druk uitoefenen op politiek Publiek informeren Publiek opvoeden

11 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 11 Soorten media Lokale media Regionale media Nationale media Algemene media Vakmedia Doelgroepenmedia

12 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 12 Elk medium is specifiek Qua publiek Qua timing Qua onderwerpen Qua benadering van onderwerpen Qua organisatie

13 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 13 Er zijn meer programma’s dan het journaal of de cultuuragenda’s Opinie Columns Weekendbijdragen Specifieke interestprogramma’s of rubrieken Wedstrijden Dagboeken Portretten

14 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 14 Goed mediabestand Vraagt werk en opvolging –Gidsen: Mediazakboekje Mediaplan Mediagids Kiosk Colofon kranten en tijdschriften Media bellen en exacte namen vragen

15 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 15 Strategie opzetten Doelstellingen afbakenen Doelpubliek afbakenen Boodschap afbakenen Hoe vertaal je die boodschap voor publiek / voor journalist? Opportuniteiten identificeren / timing

16 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 16 Hoe relatie beginnen? Uitzoeken wie best bij je past Laat weten dat je bestaat Contactname: toevallig of zelf opportuniteit cre ë ren Trek aandacht: je bent niet de enige die avances maakt... Jezelf interessant maken: wat heb ik te vertellen, boeiend verhaal brengen

17 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 17 Persrelatie opstarten Bouw een degelijk persbestand op Zorg voor één persaanspreekpunt en maak dat bekend Tracht procedures, criteria & deadlines te kennen Zoek ge ï nteresseerden/bondgenoten in de redacties Beschouw de pers als externe klant; vertrek vanuit hun behoeften begin tijdig

18 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 18 Hoe kom ik in de pers? Nieuws aanbieden Inspelen op opportuniteiten Opportuniteiten creëren Reageren op vragen van de pers Crisis

19 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 19 Hoe relatie onderhouden? (1) Gemeenschappelijk interesses zoeken Zichzelf aantrekkelijk maken: er goed uitzien, goed overkomen... Wensen en verwachtingen van de andere leren kennen en rekening mee houden Of inspelen op verrassing, bewondering, verwondering...

20 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 20 Persrelaties opbouwen Hou de media in de gaten Wees alert op goede kansen Bewaak de kwaliteit van de output Cre ë er vertrouwen Maak je informatie interessant door goede bronnen en goede gesprekspartners Zorg voor verrassende activiteiten

21 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 21 Lever degelijk materiaal Goed geschreven persbericht Zinvolle persconferenties Vlotte sprekers Goed illustratiemateriaal

22 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 22 1 persbericht = 1 onderwerp = 1 boodschap

23 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 23 Het Nieuws eerst!

24 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 24 Persberichten opvolgen Faxen gaan verloren s komen niet aan Post verdwaalt...

25 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 25 Hoe relatie onderhouden? (2) Ruimte geven: niet doodknuffelen... De ander zich thuis laten voelen in jouw wereld en er een plaats in geven Je relatie zich speciaal laten voelen, aandacht schenken Zoeken naar win/win: zorgen dat relatie ook voor andere voordelen biedt

26 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 26 Persrelaties opbouwen Voer een actieve persbenadering Benader journalisten persoonlijk ; nodig ze bij jou uit of ga hen opzoeken Vermijd overkill Identificeer sterke verhalen Tracht verhalen ‘op maat’ te leveren Maak journalisten attent op je verhaal

27 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 27 Hoe relatie onderhouden? (3) Regelmatig leuke dingen doen met elkaar Mekaar ernstig nemen Aandachtig zijn voor signalen van verveling, wrevel... Concurrentie in gaten houden... Eerlijke manier vinden om met wederzijdse ergernissen om te gaan...

28 Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 28 Persrelaties opbouwen Cre ë er projecten die mediageniek zijn Vraag feedback van journalisten als je over een of ander niet zeker bent Monitor de media, kijk naar hoe andere organisaties in de pers komen Relativeer ‘negatieve’ berichtgeving, wees zuinig met lezersbrieven en recht van antwoord; ‘foute berichtgeving’ is opportuniteit voor relatieopbouw


Download ppt "Ethicom - Communicatie met toegevoegde waarden 1 Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers."

Verwante presentaties


Ads door Google