De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een gebruikersonderzoek! En daarna? Werken aan Bib-imago via marketingtechnieken Maja Coltura Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een gebruikersonderzoek! En daarna? Werken aan Bib-imago via marketingtechnieken Maja Coltura Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken."— Transcript van de presentatie:

1 Een gebruikersonderzoek! En daarna? Werken aan Bib-imago via marketingtechnieken Maja Coltura Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken

2 2004: gebruikersonderzoek Vlaams onderzoek bij 32.041 bibgebruikers –Uitleengegevens (6 maanden) –Achtergrondinfo (via enquêtes) –Bibliotheekkenmerken

3 enkele resultaten vrouwelijk, hoogopgeleid, jonger dan 60 loyale leden maandelijks bezoek van half uur boeken grote trekker tevredenheid zeer hoog dertigers komen massaal terug voor de kinderen Universele Bibliotheekgebruiker bestaat niet: duidelijke profielen

4 fictieprofielen Intellectuele reflectie Emotioneel escapisme VrouwMan Literairen (jong/oud) Romantici Adrenaline zoekers Fictie Fielen Fictiefoob

5 non-fictieprofielen Geest Praktijk VrouwMan Huismus Evenwicht- zoekers Autodidact Reisvogels Non-fictie fans

6 2004: gebruikersonderzoek De bibliotheekgebruikers zijn zeer tevreden: bekwaamheid personeel 87% hulpvaardigheid personeel 89% vriendelijkheid personeel 88% snelheid dienstverlening 86% toegankelijkheid 92,4 % openingsuren 73,7 % uitleentermijn 84,1 %...

7 2005: marketingstrategie meer gezinnen afhaken vermijden

8 2005: marketingstrategie Gebruikers behouden: afhakersacties Nieuwe leden aantrekken: interesses  dag in dag uit je troeven uitspelen MAAR...

9 Een imagoprobleem? SWOT-analyses straatinterviews afhakersonderzoek  De bibliotheek heeft wel een duidelijke identiteit, maar - mist karakter-persoonlijkheid - mist eenvormige lijn in sectorale communicatie - geeft onvoldoende positieve impulsen

10 Imago 2010?  Een bib met uitgesproken karakter  Een bib die een positief gevoel oproept  Een bib die een sterk imago uitstraalt op alle vlakken

11 Van een Franse tuin naar een Engelse...

12 Doelgroep Interne campagne –Bibpersoneel –lokale beleidsmakers Externe campagne –Buiten de bib > instappen stimuleren >> focus op jonge gezinnen –Binnen de bib > afhaken vermijden >> focus op medioren

13 Kwaliteitslabel imago is veel meer dan een nieuw logo en reclame het is wat je elke dag uitstraalt als bibliotheek inhoudelijk kwaliteitstraject focus op publiekswerking methoden en technieken kwaliteit blijvend verbeteren

14 Betrokkenheid creëren betrokkenheid en mede-eigenaarschap creëren stuurgroep ontmoetingsdag in de Zoo: probleemstelling testpanels bij ontwerpfase studiedagen imagocampagne 98,8 % wil ermee aan de slag verwenfeest Bibweek met mediacampagne BB en WeekvdSmaak...

15

16

17

18

19 Samenwerking Karel de Grote Hogeschool 25 studenten Kunst- en Cultuurbemiddeling 5 bibs samen met bibliotheekmedewerkers vertaalslag maken  goede praktijkvoorbeelden voor hele sector bruikbaar

20 Bibweek

21

22 Spread the word... Boekenbeurs Week van de Smaak...

23 Gebruikersonderzoek >> Marketingstrategie >> Imagocampagne >> Gebruikersonderzoek?

24 Vragen? Maja Coltura maja.coltura@vcob.be 02-220 31 37


Download ppt "Een gebruikersonderzoek! En daarna? Werken aan Bib-imago via marketingtechnieken Maja Coltura Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken."

Verwante presentaties


Ads door Google