De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 1 Leerlingen als partners in een leergemeenschap Anja Tertoolen Wieke Bosch Koos Bokhorst.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 1 Leerlingen als partners in een leergemeenschap Anja Tertoolen Wieke Bosch Koos Bokhorst."— Transcript van de presentatie:

1 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 1 Leerlingen als partners in een leergemeenschap Anja Tertoolen Wieke Bosch Koos Bokhorst

2 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 2 Begin van het onderzoek Evaluaties van projecten met zij- instromers –Wel oordeel van leerkrachten, opleiders, studenten,.... –Niet: de stem van het kind

3 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 3 Focus en belang van ons onderzoek Focus: –Perspectief van kinderen Belang: –Onderzoek door docenten –Praktijkonderzoek door studenten

4 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 4 Inhoud en werkwijze Inhoud: –Perspectief van kinderen op Studenten in hun klas Het onderwijs dat ze ontvangen Werkwijze: –Interview door leerkrachten - protocol –Video/opname - analyse achteraf

5 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 5 Vervolg van ons onderzoek Evaluatie van project: –Wij, onderzoekers, doen te veel zelf –Betrekken van leerkrachten, studenten, kinderen Leergemeenschappen –Onderzoekers - Leerkrachten - Studenten - Kinderen Twee vragen –Methode: Hoe vinden we de goede methode om te horen wat kinderen te zeggen hebben? –Inhoud: Wie bepaalt waarover het gesprek moet gaan?

6 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 6 2006 - centraal begrip: Leergemeenschap Een leergemeenschap is in de eerste plaats een gemeenschap van lerenden, waarin kennis wordt ontwikkeld, gedeeld en toegepast. De lerenden zijn veelal afkomstig uit verschillende disciplines, die zich (ieder vanuit de eigen invalshoek) verdiepen in een voor allen relevant (het doet er toe….) onderzoeksthema.

7 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 7 Leergemeenschap Op deze wijze leert men ook van elkaar. Ieder heeft in een leergemeenschap een eigen taak in het totaal van het onderzoek; het onderzoek dient een gezamenlijk doel. (zie: Beishuizen 2004 en Volman 2006)

8 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 8 Participanten Onderzoekers Leerkrachten basisschool Kinderen Studenten Het ‘zoeken’ van de participanten.

9 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 9 Het onderzoek Ruimte voor de leerkracht: -koos de setting en de plaats waar het gesprek plaatsvond -zocht de kinderen uit die mee deden -vertelde de kinderen het doel van het gesprek -het gesprek werd door de eigen leerkracht gevoerd

10 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 10 Analyse van de data verbatim visuele analyse waar bij zowel het verbale- als het non-verbale gedrag werd geanalyseerd rubricering van de gespreksonderwerpen kwalitatieve en kwantitatieve data

11 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 11 Resultaten Inhoud van de gevoerde gesprekken: –Strategieën –Interventies vooraf – tijdens -nadien –Keuzes Organisatie van de gesprekken : –Format: steun of keurslijf

12 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 12 Verschillen Dagelijkse activiteiten Gespreksonderwerp Leerkrachtstijl

13 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 13 Overeenkomsten KinderenLeerkrachten -acceptatie- veiligheid en respect -coöperatie- belonen -persistentie- inleiden -behulpzaam- protocol volgen -vertrouwen- afsluiten

14 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 14 Conclusies Sturing versus eigenaarschap: -Het protocol als framework -Het kind als volwaardig deelnemer -De rol en stijl van de leerkracht -Wat “werkt” en wat “werkt” niet

15 Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 15 a.tertoolen@domstad.nl w.bosch@hs-ipabo.edu k.bokhorst@hs-ipabo.edu


Download ppt "Tertoolen/Bosch/Bokhorst Velon2007 1 Leerlingen als partners in een leergemeenschap Anja Tertoolen Wieke Bosch Koos Bokhorst."

Verwante presentaties


Ads door Google