De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fontys Hogescholen Drie benaderingen voor de professionalisering van de leraar basisonderwijs belicht: Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fontys Hogescholen Drie benaderingen voor de professionalisering van de leraar basisonderwijs belicht: Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys."— Transcript van de presentatie:

1 Fontys Hogescholen Drie benaderingen voor de professionalisering van de leraar basisonderwijs belicht: Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg) Een professionele leergemeenschap Mirjam Timmerman (Fontys Pabo ‘s-Hertogenbosch) Een academische basisschool Iris Windmuller (Fontys Pabo Eindhoven)

2 Fontys Hogescholen Inleiding Professionalisering van leraren Diverse niveaus –Leraar –Team –Interactie omgeving

3 Fontys Hogescholen Aanleiding Kennissamenleving Kennisbasis Opvattingen over leren en kennisverwerving

4 Fontys Hogescholen De onderzoekende leraar Achtergrond: -Discussie over HBO-niveau -Kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk

5 Fontys Hogescholen Theoretische achtergrond Opvattingen over onderwijsonderzoek Fundamenteel onderwijsonderzoek (wetenschapper) Onderwijspraktijk (leraar) ABCABC

6 Fontys Hogescholen Onderzoeksvragen Welke onderzoekscompetenties zijn nodig voor leraren basisonderwijs om als een onderzoekende leraar te functioneren? Hoe ontwikkelen leraren basisonderwijs deze onderzoekscompetenties?

7 Fontys Hogescholen Professionele leergemeenschappen Achtergrond: -Professionaliteit leerkrachten -Falende schoolontwikkelingsinitiatieven -De lerende organisatie -Andere ideeën over leren

8 Fontys Hogescholen Theoretische achtergrond Belang van onderzoek en reflectie (Dewey, 1929; Schön, 1983) De leerkracht als curriculum-ontwerper (Stenhouse, 1975) Zelfevaluatie van scholen (Dalin, 1993) Ontwikkeling van een professionele omgeving (Rosenholtz, 1989; Little, 1999) Steeds meer aandacht voor “communities of learners” (Louis, Marks & Kruse, 1996; Hord, 1998)

9 Fontys Hogescholen Het hart van de zaak Leren Gemeenschap Professionaliteit Professionele leergemeenschap -samenwerking - reflectie - verbetering onderwijspraktijk verbeteren van leren leerlingen Drie belangrijke noties

10 Fontys Hogescholen Onderzoeksvragen Hoe kunnen professionele leergemeenschappen binnen het Nederlandse basisonderwijs op adequate wijze beschreven worden? Hoe kunnen we scholen ondersteunen bij hun ontwikkeling naar een professionele leergemeenschap en hoe kan een systematische modelbenadering hierbij een betekenisvolle en ondersteunende context bieden?

11 Fontys Hogescholen Academische Basisschool Opleiden Ondersteunen Ontwikkelen Onderzoeken Projecten regio De Kempen

12 Fontys Hogescholen Focus Academisering in de praktijk van de leraar basisonderwijs.

13 Fontys Hogescholen Theoretische achtergrond Factoren/ context Professionele ontwikkeling van leraren Academische houding

14 Fontys Hogescholen Onderzoekende leraar Academische basisschool Professionaliteit van leraren Aan de slag met de drie concepten Professionele leergemeenschappen

15 Fontys Hogescholen Belangrijkste conclusies Onderzoekende leraar Professionele leergemeenschappen Academische basisschool

16 Fontys Hogescholen Spiegel En jij?


Download ppt "Fontys Hogescholen Drie benaderingen voor de professionalisering van de leraar basisonderwijs belicht: Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys."

Verwante presentaties


Ads door Google