De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

11 Informatiemanagement: ratio & gevoel Anneke Burger-Tebbens Torringa Divisie Information Officer Datum: 3 maart 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "11 Informatiemanagement: ratio & gevoel Anneke Burger-Tebbens Torringa Divisie Information Officer Datum: 3 maart 2010."— Transcript van de presentatie:

1 11 Informatiemanagement: ratio & gevoel Anneke Burger-Tebbens Torringa Divisie Information Officer Datum: 3 maart 2010

2 Een stukje achtergrond…… 2

3 3 Waar gaan we het over hebben? I De context: business & doelstellingen IIStrategie: Bedrijfs Informatie Plan III Structuur: keten van onderdelen IV Sturing V Samenwerken VIStatus & ontwikkelingen Vraag: Hoe begin je?

4 4 I De context: business & doelstellingen Bron: Marketingplan 2008 Unigarant Verzekeringen ABP/Loyalis IZA DELA ABP/Loyalis Het speelveld (gebaseerd op top 5 spelers per productcategorie) Uitvaart Schade Zorg Inkomen BankLeven

5 5 I De context: business & doelstellingen In het strategische management proces zijn er: -Doelstellingen Ohra -Doelstellingen GIT Kern: zoek de gezamenlijke doelstelling(en) Vraag: Hoe vind je de verbinding? Wat is daarvoor nodig? Luisteren, samenwerken, lef voor interventie (wo wij/zij denken) …….

6 6 veranderingen in de business veranderingen in ICT-aanbodmarkt business informatie planning vernieuwing (projecten) beheer, exploitatie & onderhoud evaluatie & control II Strategie: management cyclus Gedachte: logische opbouw zoeken, passend bij de organisatie, neem mensen mee…

7 7 business strategie bestaande situatie (IST) gewenste situatie (SOLL) producten/diensten, processen & ICT business/ICT- projecten producten/diensten, processen & ICT II Strategie: Business informatie planning (BIP)

8 8 II Strategie: BIP met Novius raamwerk

9 9 II Strategie: om te komen tot een BIP Do’s Kies voor gedragen BIP-proces door zowel business als GIT Actief stakeholder management (op diverse nivo’s in de organisatie) Kerntteam, stuurgroep, klankbordgroep Interviews, workshops Anticipeer op cultuur & professionaliteit van de organisatie Claim resources Wees kritisch op benodigde kennis & competenties Bewust rollen invullen ‘wie doet wat’ Werk als (gedelegeerd) opdrachtgever aan de realisatie BIP én aan de borging & besturing! Dont’s Begin niet, zonder draagvlak stakeholders. ‘Voorkom imago van IM of IT feestje’ Verwachtingsmanagement: positioneer BIP niet als de oplossing…maar als het begin Mijn rol: nadruk op proces- begeleiding…

10 10 III Structuur: keten van onderdelen -Informatiemanagement de verbindingsschakel tussen informatie, organisatie en bedrijfsstrategie -IM zorgt voor alignment van business strategie en IT strategie Opmerking : inzicht, win-win, transparant, communiceren op alle nivo’s

11 11 BusinessGroup IT externe leveranciers Informatie management Team Business Consultancy & Analyse: “Focus op Wat-vraag” Project Office: Team Functioneel Beheer & Projectportfolio management: “Focus op Realisatie” III Structuur: ontwerpschets IM Opmerking: Herkenning facilitaire dienstverlening?!

12 12 IV Sturing Doelstellingen: -IM is in de kern een regieorganisatie -inrichten van het project portfolio management proces (PPM), resultaat één geïntegreerde projectenkalender en de resourceplanning (op basis van competenties). -strakke sturing, duidelijke taken en verantwoordelijkheden (strategisch, taktisch, operationeel nivo) Uitvoering: -eenduidige werkwijze noodzakelijk: projectmanagement en releasemangement -marketing: consistent en consequent en ‘herhaling is kracht van de reclame’ (communiceren) Opmerking: gebruik kunnen maken diverse ervaringen

13 13 IV Sturing: project portfiolo management “hoe houden we sturing op het BIP (en de overige projecten)” Sturing op tijd, Kwaliteit en verandering Sturing op inhoud en kwaliteit resultaat IM: Project Office IM: BPC/BPA/Group IT BA SG Ohra & NSF Projectleider ( Buss. & ICT) Opdrachtgever Projectteam BIP is het ‘inhoudelijk geweten’ voor Project Portfolio Management MT IM Project Control Sturing op geld Projectadministratie

14 14 V Samenwerken: de keten is zo sterk als de zwakste schakel! Business Group IT externe leveranciers Informatie management supplydemand Wat verzwakt de keten: Verschillende doelstellingen Verschillende begrippenkaders Verschillende ………… Opmerking: Vereist kracht energie & levert voldoening en plezier!

15 15 V Samenwerken Naast de harde kant is er de zachte kant; de menskant! “Mensen bepalen in belangrijke mate het succes van de verandering” “Willen” Factoren die het willen beinvloeden Geloof in de verandering Begrijpen Kunnen Steun krijgen

16 16 VI Status & ontwikkelingen Wat gaat goed, wat kan beter? -Goed: richting, focus, grip, imago, nieuwe taken toegevoegd (van IM naar Services met kwaliteit & klachtenmanagement, sla management) -Kan beter: kwaliteit en tempo van de realisatie Glazen plafond? -Denken & beelden -Let op de apenrots! -Maak jezelf niet klein(er), neem de ruimte -Wees je bewust… Glazen muren? -Denken & beelden -Let op jouw rol als leidinggevende! -Zoek telkens de win- win, boven de partijen en communiceer -Wees je bewust… Bewust zijn? Wat zegt je hoofd, je hart, je buik……

17 17 VI Status & ontwikkelingen Ontwikkeling van IT organisaties! -Sterk alignment business/IT noodzakelijk, verandering gaat in hoog tempo -Verandering IT organisatie van alleen kennis naar kennis & competenties -Vrouwen beschikken meer over gevraagde competenties (samenwerken, luisteren, team, verbinden…): volop kansen! -Imago verbetering IT is echt een issue: ‘IT als logisch stap in je loopbaan?’


Download ppt "11 Informatiemanagement: ratio & gevoel Anneke Burger-Tebbens Torringa Divisie Information Officer Datum: 3 maart 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google