De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Felix van Luyk RI BI Inkopen van ICT: Een Viewpoint Felix van Luyk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Felix van Luyk RI BI Inkopen van ICT: Een Viewpoint Felix van Luyk."— Transcript van de presentatie:

1

2 Felix van Luyk RI BI Inkopen van ICT: Een Viewpoint Felix van Luyk

3 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 2 Beëdigd makelaar in computer hard- en software, lid NVBI Gecertificeerd in ISPL, lid ISPG Lid van Nederlandse Vereniging van Inkoopmanagement, NEVI RI, lid VRI geen Re, (omdat ik niet full-time praktiseer), aspirant-lid NOREA Lid van 3 juridische verenigingen Veel deskundigenrapporten en geschillen voor rechtbanken en advocaten gemaakt   Postbus 93, 2130 AB Hoofddorp  © Alle rechten voorbehouden Felix van Luyk Inkopen Juridisch Methodisch

4 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 3 De klant wil  levering binnen tijd en budget  het met geringste inspanning invoeren  hulp hebben, maar zelf beslissen  dat het allemaal gesmeerd loopt  dat het gisteren klaar was  bijna geen mensen en middelen leveren De leverancier  moet profit maken  moet ook in de toekomst kunnen leven Wat zijn de uitgangspunten van alle inkopen?

5 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 4 Welke kenmerken bevatten alle Inkopen? VastVariabel Product Afspraken Wijziging, verslagen en documenten HW/SW/ Diensten Meerwerk Onderhandelen Strategie Regels Oplevering Installatie Implementatie

6 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 5 Waar heeft ICT verstand van? 5 Hardware/Infrastructuur Servers, PC’s, printers, LAN, WAN Operating System Unix, Windows Lopende Applicaties b.v. SAP, Office, Groupware Administratieve organisatie Procedures / gebruikershandleidingen Concepten / architecturen Besturingsmodellen, informatiemodelllen

7 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 6 TYPICAL PROBLEMS PROPOSALS  LACK OF COORDINATION  POOR OR NO INDEX OF COST & PRICING DATA  UNALLOWABLE COST INCLUDED IN PROPOSAL  UNSUPPORTED MATERIAL, LABOR AND ODC ESTIMATES  NO SUPPORT FOR INDIRECT EXPENSES &/OR INPROPER ALLOCATION BASES  PROPOSAL NOT MATHMETICALLY CORRECT  INADEQUATE OR POOR ACCOUNTING & ESTIMATING SYSTEMS  SUPPORTING SCHEDULES DO NOT TIE INTO SUMMARY

8 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 7 Enquête voorjaar 2002 door Mitopics, in regio groot Rotterdam NEVI, ICT-manager, div. contacten en Internet Respons: ±7% Respondenten –Inkoop 40% –Directie 13% –ICT 41% –Overig 6%

9 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 8 Risico´s

10 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 9 Projectleiding

11 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 10 Uitvoering

12 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 11 Klankbord

13 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 12 Aandacht contractmanagement

14 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 13 Specifieke richtlijnen

15 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 14 Scope: Contractuele aspecten: – Technische aspecten – Financiële aspecten – Wettelijke en juridische aspecten - Menselijke aspecten + De Geest van –wensen klant –onderhandelingen –overeenkomst

16 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 15 De ‘gap’ theorie Verwachte dienstverlening Beleving over de te leveren dienstverlening Klant Leverancier Ontwerpen en standaardiseren dienstverlening Dienstverlening Beleving van dienstverlening Communicatie met klant GAP 1 GAP 2 GAP 3 GAP 4 GAP 5

17 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 16 Een overeenkomst heeft een OLIFANTENGEHEUGEN Het raakt je altijd wanneer je het net niet verwacht

18 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 17 Service Level Agreement

19 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 18 Veel geziene ‘implementatie fouten’ Wel SLA, geen vervolg Wel SLA, inrichting, maar niet meten Metingen alleen intern gebruikt, Evaluatie geen gevolg voor afspraken vervolg

20 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 19 Verwerven in de stappen van Van Weele\Kanmann

21 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 20 Inkoopniveau’s Individu Schone lei Individu Enige documenten Team Methodisch Bedrijfs systeem Continues Improvement Nivo 1 Nivo 2 Nivo 5 Nivo 4 Nivo 3

22 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 21 Model van Kraljic Financieel Belang / inkoop (waarde) Toeleveringsrisico complexiteit van supply markt hoog gering hoog gering hefboomproducten routineproducten Strategische producten knelpuntproducten Alternatieve beschikbaar Substitutie mogelijk Groot aanbod Grote diversiteit aan producten Bewerkelijk Partners Moeilijk wisselen van leverancier Organisatorisch ingrijpend Monopolistische markt Weinig/ geen alternatieven Voorwaarden kritisch

23 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 22 Model van Kraljic Financieel belang / inkoop (waarde) Toeleveringsrisico complexiteit van supply markt hoog gering hoog gering hefboomproducten routineproducten strategische producten knelpuntproducten Leverancierscontract Maatwerk Standaard Inkoopvoorwaarden Leverancierscontract Maatwerk Standaard Inkoopvoorwaarden Leverancierscontract Maatwerk Standaard Inkoopvoorwaarden Contractvormen

24 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 23 STAGES Specifications Specifications Volume Volume Actual prices Actual prices Terms and conditions Terms and conditions Meeting T I M E Kick off meeting Market Analysis Auction Analysis Auction Auction Release Auction Creation Supplier selection Supplier selection Market forces Market forces Cost Breakdown Cost Breakdown Strategy of the auction Strategy of the auction Bidding rules Bidding rules Registration of suppliers Registration of suppliers Auction format confirmed Auction format confirmed Auction Data released Auction Data released Official launch to suppliers Official launch to suppliers Suppliers Training Suppliers Training Web authorisation Web authorisation Supplier participation confirmation Supplier participation confirmation Pricing analysis Pricing analysis Auction evaluation Auction evaluation Customer contacts suppliers Customer contacts suppliers LiveTest Meeting On Line RFQ E- Auction process Meeting = Managed Acquisitie Proces

25 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 24 Traditional negotiation level True market price reach through online negotiation Alles per internet: open van – uur

26 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 25 Directie Administratie Inkoop ICTLegal Afdeling X Gespecialiseerde onderhandelaar Inkopen is altijd Teamwerk

27 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 26 Drie “struikelblokken” ! Teamleden moeten “rol en script “ volgen Vertrouwen in betrouwbaarheid en besluitvaardigheid Kwaliteit in communicatie en procedures.

28 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 27 Uitgangspunten Inkopen is een regulier proces geleidt door een gespecialiseerde onderhandelaar Inkopen is een vak en een regulier proces ICT’ers zijn zelden onderhandelaars ICT’ers hebben geen tijd om recht te studeren en maken daarin dus fouten ICT’ers hebben geen tijd om spelletjes te spelen met de andere partij ICT’ers zijn onmisbaar bij het inkopen en inbedden van ICT in de organisatie Alles is onderhandelbaar Elk proces is herhaalbaar en kan verbeterd worden Een onderhandelaar stuurt op resultaat Onderhandelen is een roeping en een vak

29 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 28 Een onderhandelaar aanvaardt en stuurt Emotie Een ICT’er werkt het liefst rationeel en methodisch

30 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 29 Ik deed het goed Het was niet slecht Wat bedoel je met “het was niet slecht” Het was perfect! Kom op het was gewoon goed Luister ik heb het schitterend gedaan Maar er waren problemen Ik vond het waardeloos Ik vond de problemen nogal ernstig Aanvankelijk verschil Uiteindelijk verschil/ Gab Communicatieve Escalatie Leverancier - Klant

31 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 30 Wij hebben al ITIL en Prince 2? Invoeren/ Plan / Projecten Inventariseer Beheer procesmatig Lever prestaties ITIL PRINCE2 Maturity Risico’s Domeinen

32 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 31 PRINCE2 ‘a temporary organisation that is needed to produce a unique and pre-defined Outcome or result at a pre- specified time using predetermined resources’Outcome Gaat over MANAGEN van projecten Sturing vanuit de business Proces gerichte aanpak van projecten Productgebaseerde planning

33 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 32 PRINCE2

34 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 33 ITIL

35 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 34 Prince2 Project: bestek maken, implementatie, Beheerorganisatie opbouwen Scherp definiëren van verantwoordelijkheden en rollen Organisatie en Produktgericht plannen Besturing op overdraagbare zaken ITIL Life support organisatie Beschrijft doelen, belangrijkste activiteiten, inputs en outputs van de verschillende processen. Organisatie specifiek. ISPL Managed Acquisitie Proces van technische aspecten Input => Bestek komt uit b.v. Prince2 projectgroep Bedrijfsbreed Team, deelnemers: Klant, inkoop, juristen, ICT, etc. Besturing op “Deliverables” Geen details.

36 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 35 Nu heeft u ongetwijfeld vragen.

37 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 36 Continuous Improvement

38 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 37 Maturity Initial Repeatable Defined Managed Optimizing Beheersbaar Servicegericht Klantgericht Businessgericht

39 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 38 Domeinen Doeldomein Projectdomein Business Processen

40 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 39 Resultaat? Plan Inventariseer Beheer procesmatig Lever prestaties ITIL PRINCE2 Maturity Risico’s Domeinen

41 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 40 Allocaties

42 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 41 Processen 41 Tactisch Implementatie Verbetering Dienst Nivo beheer Kostenbeheer Beschikbaarheidsbeheer Calamiteitenbeheer Capaciteitsbeheer Incident- beheer Probleem- beheer Wijzigings beheer Configuratie- beheer Programma- beheer & distributie Productie Locaal beheer Gebruikers-organisatie ICT-organisatie Operationeel Taktisch

43 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 42 Vele onderhandelings mogelijkheden Scorecard Matrix Bundelen Cherry-picking Forward Parametric Price + n ReversedNon-dynamic Alles van aardigste leverancier aanvaarden Kort door de bocht 200 % precies en alles specificeren Gestructureerd Europees Aanbesteden E-Auction Continue Resultaat gericht ISPL MAP (Managed Acquisition Proces)

44 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 43 Onderhandelaar Strategie Rollen bepalen Proces bewaker Inkoop Huisregels Org. Ervaring Contract bewaken Jurist Contract Opstellen Voortgang ICT Bestek Org. ervaring regels Beheerbaar ? Klant Wensen regels Impl. Hulp Beheren ? Kosten

45 Felix van Luyk RI BI NGI Noord Nederland 44 Organisatie 44 Service level manager Users Key users Service desk Service manager ERP Functional management ERP Techn. management Systems and networks Requests Answers/Solutions Progress reporting Monthly meetings Service level reporting Improvement proposals Contract management OS & WAN management …... ICT- organisatie Change Advisory Board Gebruikers- organisatie Projecten


Download ppt "Felix van Luyk RI BI Inkopen van ICT: Een Viewpoint Felix van Luyk."

Verwante presentaties


Ads door Google