De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leendert Korvink senior inspecteur/adviseur (dossierhouder binnenvaart) ILT Scheepvaart 2 e Expertmeeting verschoning rondvaart 9 september 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leendert Korvink senior inspecteur/adviseur (dossierhouder binnenvaart) ILT Scheepvaart 2 e Expertmeeting verschoning rondvaart 9 september 2013."— Transcript van de presentatie:

1 Leendert Korvink senior inspecteur/adviseur (dossierhouder binnenvaart) ILT Scheepvaart 2 e Expertmeeting verschoning rondvaart 9 september 2013

2  De Europese Commissie via 2006/87/EG verwijzing naar 1997/68/EG /26/EG stage IIIA en ontwikkeld strengere eisen..... gelijkwaardig  De Centrale Commissie voor de Rijn ROSR via technische eisen in Hoofdstuk 8a CCR fase II, stopt en verwijst naar volgende EU standaard  EPA in USA en gerelateerde gebieden Tier 3 en 4, nu nog geen volledige harmonisatie met EU en niet in Europese binnenvaartschepen toegestaan.

3

4 Voorstel voor NIEUWE MOTOREN: Stage 3B: 2.1/1.8 g NOx, 110/45 mg PM per kWh (split bij 600 kW) Stage 4B: 1.2 g NOx, 20 mg PM per kWh + PN limiet Stage 5: 0.4 g NOx, 10 mg PM per kWh + PN limiet Voorstel voor BESTAANDE MOTOREN: Stage 3B: 2.1/1.8 g NOx, 110/45 mg PM per kWh (split bij 600 kW) Stage 4A: 2.1/1.8 g NOx, 30 mg PM per kWh (split bij 600 kW)

5 Option 1 Alternative baseline vessel classSmall (<55 m) Medium ( m) Large (> 105 m) NEW engines (only)3B In force by2018 Option 2 Maximised time for industry to develop Stage 5 engine combined with level playing field vessel classSmallMediumLarge NEW engines4B 5 In force by EXISTING engines4A In force by Option 3 Optimised cost effectiveness vessel classSmallMediumLarge NEW engines3B4B 5 In force by EXISTING engines-4A In force by Option 4 Mix between cost effectiveness and level playing field vessel classSmallMediumLarge NEW engines3B 4B5 In force by EXISTING engines3B 4A In force by

6  Inspectie Leefomgeving en Transport certificering van schepen en typekeur motoren (deels uitbesteed aan Klassebureaus en Particuliere Instellingen) controleert op naleving en handhaving thematische controles (schepen en bedrijven)  2013 emissie metingen aan de pijp op binnenvaartschepen

7 door ILT Scheepvaart (en samenwerking met havenbedrijf/waternet) Via Certificering schepen:  Individuele schepen meten aan de pijp  Meten langs de vaarweg (mobiel snuffelen TNO)  Indicatieve metingen versus referentie metingen Via typekeur motoren:  bij producent/leverancier

8 Landelijke, regionale of lokale initiatieven Subsidies voor schone initiatieven en medewerking bij benodigde ontheffingen Amsterdam:  Vergunningenbeleid rondvaart / passagiersvaart  Differentiatie toegang/ liggeld / ligplaats … Havenbedrijf Rotterdam:  Na 2025 alleen schepen toestaan met motoren vanaf CCR-2  Differentiatie (kortingen) havengelden

9 Wat zijn aanbevelingen ? Afgifte Certificaat van Onderzoek is toch mogelijk dankzij Artikel 2.19 ROSR (en Richtlijn 2006/87/EG) voor een vaartuig met nieuwe technische voorzieningen; voor zover deze voorzieningen een voldoende veiligheid bieden bij wijze van proef en voor een beperkte tijdsduur.. of.. onbeperkte tijdsduur indien gelijkwaardigheid is aangetoond. Dat zijn ontheffingen (onder voorwaarden) om af te wijken van de wet- en regelgeving

10 2 e Expertmeeting verschoning rondvaart Dank voor uw aandacht Leendert Korvink


Download ppt "Leendert Korvink senior inspecteur/adviseur (dossierhouder binnenvaart) ILT Scheepvaart 2 e Expertmeeting verschoning rondvaart 9 september 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google