De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid Lambert Schuwirth.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid Lambert Schuwirth."— Transcript van de presentatie:

1 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid Lambert Schuwirth

2 Universiteit Maastricht overzicht van de presentatie toetsing algemeen Toetsen en toetsbeleid lessen uit de literatuur wat betekent dit voor digitaal toetsen? overwegingen bij digitaal toetsen conclusies

3 Universiteit Maastricht algemene introductie wat is essentieel? de goede professional Toetsen en toetsbeleid

4 Universiteit Maastricht wat is een goede professional? weet veel vaardigheden reflectief persoon goede teamwerker communicator goede attitude levenservaren goede manager empathisch persoon goede probleemoplosser mediakennisgoed handschrfit Toetsen en toetsbeleid

5 Universiteit Maastricht eenvoudig he? Toetsen en toetsbeleid test slaagt zakt competent incompetent

6 Universiteit Maastricht eenvoudig is het niet Toetsen en toetsbeleid competent incompetent slaagt zakt

7 Universiteit Maastricht twee grote problemen Toetsen en toetsbeleid toetsing meet vaker competentie dan performance  er bestaan geen (externe) gouden standaarden 

8 Universiteit Maastricht wat is dan een goede toets? zijn open vragen beter dan gesloten? Toetsen en toetsbeleid mondeling beter dan schriftelijk? computer beter dan pen en papier? portfolio beter dan kennis\toetsing?

9 Universiteit Maastricht wat is dan een goede toets? intrinsieke standaarden Toetsen en toetsbeleid

10 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid U = BVEKA  B = betrouwbaarheid V = validiteit E = educational impact K = kosten A = acceptatiegraad intrinsieke standaarden

11 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid betrouwbaarheid 0% 100% 58% 48%68%

12 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid betrouwbaarheid: steekproeffout

13 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid betrouwbaarheid: meetfout

14 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid betrouwbaarheid: overwegingen zak-slaaggrens A B CD

15 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid validiteit toetsdoeltoetsinhoud

16 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid validiteit: indirecte validiteit een examen is een psychologische test en moet ook op die wijze gevalideerd worden: -correlaties -verschillen in gemiddelde scores -factoranalyses

17 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid validiteit: directe validiteit een examen is een verzameling direct praktijk- relevante opgaven en moet ook zo gevalideerd worden -blauwdrukken -itemconstructie -kwaliteitscontrole

18 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid educational impact curriculum toetsingdocentstudent inhoud vorm programmering regelgeving

19 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid kosten -toetsing is duur, en -toetsing is belangrijk, maar -hoog-kwalitatieve toetsing is heel duur

20 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid acceptatie -support in de eigen groep -politieke aspecten -verantwoordelijkheid t.o.v. maatschappij

21 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid U = BgBg VgVg EgEg KgKg AgAg  B = betrouwbaarheid V = validiteit E = educational impact K = kosten A = acceptatie g = gewicht intrinsieke standaarden

22 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid BVEKCA belang keuze 100 % 0 % aspect

23 Universiteit Maastricht BVEKA belang keuzes: commercieel toetsinstituut 100 % 0 % aspect Toetsen en toetsbeleid

24 Universiteit Maastricht BVEKA belang keuzes: onderwijsinstelling 100 % 0 % aspect Toetsen en toetsbeleid

25 Universiteit Maastricht overzicht van de presentatie toetsing algemeen Toetsen en toetsbeleid lessen uit de literatuur wat betekent dit voor digitaal toetsen? overwegingen bij digitaal toetsen conclusies

26 lessen uit de literatuur Universiteit Maastricht 1vorm versus inhoud 2domeinspecificiteit 3objectiviteit versus steekproefneming 4proces- versus uitkomstmeting 5toetstheorie versus toetspraktijk Toetsen en toetsbeleid 6wet van behoud van energie 7actie is - reactie

27 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid antoniemen zincompletering analogieën MCQ OEQ FIB

28 lessen uit de literatuur Universiteit Maastricht 1vorm versus inhoud vorm bepaalt in hoge mate wat de toets meet de inhoud is secundair gecompliceerde inhouden zijn niet beter Toetsen en toetsbeleid wegingen zijn psychometrisch niet zinvol

29 lessen uit de literatuur Universiteit Maastricht 1vorm versus inhoud 2domeinspecificiteit 3objectiviteit versus steekproefneming 4proces- versus uitkomstmeting 5toetstheorie versus toetspraktijk Toetsen en toetsbeleid 6wet van behoud van energie 7actie is - reactie

30 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid Casus 1 Casus 2 2domeinspecificiteit

31 Betrouwbaarheid als functie van toetstijd Toets- tijd in Uren MCQ Korte Essay Paper cases Monde- ling Obser- vatie assessment Praktijk Video toets Norcini et al., Stalenhoef-Halling et al., Swanson, Newble & Swanson, Ram et al., 1999

32 lessen uit de literatuur Universiteit Maastricht 1vorm versus inhoud 2domeinspecificiteit 3objectiviteit versus steekproefneming 4proces- versus uitkomstmeting 5toetstheorie versus toetspraktijk Toetsen en toetsbeleid 6wet van behoud van energie 7actie is - reactie

33 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid experts LambertMozart 3objectiviteit versus steekproefneming

34 lessen uit de literatuur Universiteit Maastricht 1vorm versus inhoud 2domeinspecificiteit 3objectiviteit versus steekproefneming 4proces- versus uitkomstmeting 5toetstheorie versus toetspraktijk Toetsen en toetsbeleid 6wet van behoud van energie 7actie is - reactie

35 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid ingangsklacht oplossing 4proces- versus uitkomstmeting

36 lessen uit de literatuur Universiteit Maastricht 1vorm versus inhoud 2domeinspecificiteit 3objectiviteit versus steekproefneming 4proces- versus uitkomstmeting 5toetstheorie versus toetspraktijk Toetsen en toetsbeleid 6wet van behoud van energie 7actie is - reactie

37 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid 5toetstheorie versus toetspraktijk Als er meer dan één manier is om een taak te doen en één van die manieren zal in een ramp resulteren, dan zal iemand het zo doen Murphy is een optimist Hoe beter de toetsmethode, hoe minder mensen haar begrijpen Diegenen die de methode het minst begrijpen hebben de grootste mond en de meeste macht binnen de instelling

38 lessen uit de literatuur Universiteit Maastricht 1vorm versus inhoud 2domeinspecificiteit 3objectiviteit versus steekproefneming 4proces- versus uitkomstmeting 5toetstheorie versus toetspraktijk Toetsen en toetsbeleid 6wet van behoud van energie 7actie is - reactie

39 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid 6wet van behoud van energie Je kunt maar maximaal zoveel kwaliteit uit je toetsing krijgen als bereid bent er aan tijd, geld en mankracht in te stoppen

40 lessen uit de literatuur Universiteit Maastricht 1vorm versus inhoud 2domeinspecificiteit 3objectiviteit versus steekproefneming 4proces- versus uitkomstmeting 5toetstheorie versus toetspraktijk Toetsen en toetsbeleid 6wet van behoud van energie 7actie is - reactie

41 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid 7actie is - reactie Iedere actie op het gebied van onderwijs en toetsing leidt tot een reactie van studenten: - onverwacht - ongewenst - oncontroleerbaar

42 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid 7actie is - reactie dus onderzoek regelmatig en stel bij

43 Universiteit Maastricht overzicht van de presentatie toetsing algemeen Toetsen en toetsbeleid lessen uit de literatuur wat betekent dit voor digitaal toetsen? overwegingen bij digitaal toetsen conclusies

44 lessen voor digitaal toetsen Universiteit Maastricht 1vorm versus inhoud Toetsen en toetsbeleid

45 lessen voor digitaal toetsen Universiteit Maastricht 2domeinspecificiteit Toetsen en toetsbeleid

46 lessen voor digitaal toetsen Universiteit Maastricht 3objectiviteit versus steekproefneming Toetsen en toetsbeleid

47 lessen voor digitaal toetsen Universiteit Maastricht 4proces- versus uitkomstmeting Toetsen en toetsbeleid

48 lessen voor digitaal toetsen Universiteit Maastricht 5toetstheorie versus toetspraktijk Toetsen en toetsbeleid

49 lessen voor digitaal toetsen Universiteit Maastricht 6wet van behoud van energie Toetsen en toetsbeleid

50 lessen voor digitaal toetsen Universiteit Maastricht 7actie is - reactie Toetsen en toetsbeleid

51 Universiteit Maastricht overzicht van de presentatie toetsing algemeen Toetsen en toetsbeleid lessen uit de literatuur wat betekent dit voor digitaal toetsen? overwegingen bij digitaal toetsen conclusies

52 overwegingen bij IT in assessment Universiteit Maastricht 1logistieke zaken 2financiële zaken 3psychometrische zaken 4onderwijskundige zaken 5acceptatie Toetsen en toetsbeleid

53 overwegingen bij IT in assessment Universiteit Maastricht 1logistieke zaken Toetsen en toetsbeleid tele-distant testing authentificatie/time frame asynchrone assessment monitoring kwaliteitscontroleprocessen mediagebruik redistributie van uitgaven

54 overwegingen bij IT in assessment Universiteit Maastricht 2financiële zaken Toetsen en toetsbeleid hergebruik items drukkosten data-invoer automatische planning

55 overwegingen bij IT in assessment Universiteit Maastricht 3psychometrische zaken Toetsen en toetsbeleid itemanalyses equating sequential testing computer adaptive testing IRT-modelling statistische analyses

56 overwegingen bij IT in assessment Universiteit Maastricht 4onderwijskundige zaken Toetsen en toetsbeleid simulaties van lo-fi tot hi-fi informatiezoekopdrachten knowledge management e-portfolios informatiemanagement voor docenten

57 overwegingen bij IT in assessment Universiteit Maastricht 5acceptatie Toetsen en toetsbeleid gebruikersgemak/digibetisme betrouwbaarheid instructie/helpfunctie veiligheid fool-proof flexibiliteit

58 Universiteit Maastricht overzicht van de presentatie toetsing algemeen Toetsen en toetsbeleid lessen uit de literatuur wat betekent dit voor digitaal toetsen? overwegingen bij digitaal toetsen conclusies

59 samenvatting en belangrijkste lessen Universiteit Maastricht Fitness for purpose is de belangrijkste leidraad Toetsen en toetsbeleid Er is veel bekend, vind niet opnieuw het wiel uit Een goede beslissing is een rationele beslissing Plan en monitor iedere nieuwe implementatie

60 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid Dank u

61 Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid


Download ppt "Universiteit Maastricht Toetsen en toetsbeleid Lambert Schuwirth."

Verwante presentaties


Ads door Google