De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.kennisnet.nl Van schoolboeken naar digitale leermiddelen Michiel Maas – Programmamanager VO Kennisnet.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.kennisnet.nl Van schoolboeken naar digitale leermiddelen Michiel Maas – Programmamanager VO Kennisnet."— Transcript van de presentatie:

1 Van schoolboeken naar digitale leermiddelen Michiel Maas – Programmamanager VO Kennisnet

2 van schoolboeken naar digitale leermiddelen - michiel maas kwaliteit van digitaal lesmateriaal - guus schmit, a. vd berg alle standaarden simpel uitgelegd - jan kees meindersma hergebruik van digitale content - leonie verhoeff, leo bakker lesmateriaal uitwisselen - erik verhulp - digischool competenties leren met games - leonie verhoeff, hannie vd heijden Onderwijsvernieuwing ‘long tail’ - michael van wetering

3 Doel van deze workshop Kennis van ontwikkelingen op gebied leermiddelen Keuzes voor uw school en hun consequenties

4 1. Lesmateriaal

5 Leerobjecten vorm Leerobjecten vorm (aggregatieniveau) Niveau 1Fragment Niveau 2 Informatie-object Toets Niveau 3 Leereenheid Niveau 4 Cursus Certificeerbare eenheid

6 Aggregatieniveaus Niveau 1Fragment Niveau 2 Informatie-object Toets Niveau 3 Leereenheid Niveau 4 Cursus Certificeerbare eenheid Contextrijk laag hoog Herbruik- baarheid hoog laag

7 Ontwikkelingen lesmateriaal Verschuiving van klas met boek naar maatwerk Verschuiving van complete methode naar delen Interesse in andere bronnen en andere dragers –Komt veelal tot uiting in toename ict-gebruik

8 2. Lesmateriaal, maar ook de schoolorganisatie…

9 Ontwikkelingen in organisatie 4 in balans

10 Benutting deel 1649 uur Docent fte OntwikkelenArrangerenMethode gebruiken + arrangeren Methode gebruiken intensief Voorbereiden Ontwikkelen Klaarzetten

11 3. Uitgevers veranderen hun productaanbod

12 Lesmateriaal verandert 2009 Ambities binnen GEU: printing on demand: omzet van 2 naar 4% aanbod van het totaal is digitaal: 46% gesproken boek : omzet stijgt van 0 naar 3% boeken (folio): omzet uit daalt van 65% naar 51% database met informatie : omzet stijgt van 3% naar 8% gepersonaliseerde informatie: omzet van 0 naar 2 % Bron: de uitgever aan het woord – BAS 2007 KPMG Thesis

13 4. Scholen, uitgevers en anders organiseren……

14 The Long Tail Aantal titels gerangschikt naar populariteit Aantal verkopen aanbod boekentotale omzet Amazon.com

15 Wat leert ons “The long tail”?

16 Longtail en de Elo in de school Elo gekoppeld aan internet is onderdeel van een wereldwijd netwerk van lesmateriaal

17 Delen is de voorwaarde voor succes

18 Waarom anders organiseren? Want : druk op scholen om kosten lesmateriaal in overeenstemming te brengen met de SVB-vergoeding aan ouders Want : volledig gratis lesmateriaal= lumpsum + europese aanbesteding

19 5.Lesmateriaal, keuzes en beslissingen

20

21 Keuzemomenten Uitgangspunt = Iedere school heeft eigen cultuur en logica! Beschrijf de interne – en externe factoren die bepalen dat u een nieuwe keuze gaat maken

22 Rollen Manager Ondersteunt docent Richt keuzeproces in Bewaakt de stappen Communiceert met leerlingen en ouders Financieel verantwoordelijk Docent Vakinhoudelijk eigenaar Verantwoordelijk voor vakinhoudelijke en didactisch keuze Spiegelt dit aan onderwijsvisie school

23 1. Het startpunt inventariseren Wat is er? Wat kost het? Hoe is het georganiseerd? Van wie is het? lesmateriaalkostenorganisatie lesmateriaalkostenorganisatie lesmateriaalkostenorganisatie

24 2. Het proces inrichten Inrichting besluitvormingsproces Inrichting logistiek proces Innen ouderbijdrage Afstemming en samenwerking Doelen bepalenAanpak kiezen Doelen bepalenAanpak kiezen

25 3. De randvoorwaarden benoemen Extern: hou actualiteit in de gaten In 2008 via SVB In 2009 via de school Budgetteer per schoolsoort, per leerjaar Budgetteer nieuwe aanpakken Vaardigheden en kennis docenten zijn belangrijk! ExterneInterne ExterneInterne

26 Keuzemomenten Interne factorenExterne factoren OnderwijsvisieWat verandert er in aanbod? (geu, ict, etc) Compententies teamRegelgeving en bekostiging Hardware en fysieke situatie bepalen keus materiaaltype Verwachte veranderingen in leerlingpopulatie Concluderend: Welke veranderingen in bovenstaande verwacht ik? Concluderend: Wat vind ik bepalend voor mijn keuzetraject?

27 4. De inhoud (laten) kiezen Overweeg leerarrangementen en digitale lesmaterialen keuzescriteriatoetsen keuzescriteriatoetsen keuzescriteriatoetsen

28 5. De vorm (laten) kiezen keuzescriteriatoetsen keuzescriteriatoetsen keuzescriteriatoetsen

29 De verwerkingswijze (laten) kiezen keuzescriteriatoetsen keuzescriteriatoetsen keuzescriteriatoetsen

30 7. De logistieke aanpak bepalen Wie is de eigenaar? Boeken kunnen ook ter inzage op school liggen; bespaart kosten Toegang via de elo? foliodigitaal

31 Waar is hulp? Sessies op uw school Februari regiosessies met vo-raad, etc. Websites: gratislesmateriaal.kennisnet.nl

32 gratislesmateriaal.kennisnet.nl


Download ppt "Www.kennisnet.nl Van schoolboeken naar digitale leermiddelen Michiel Maas – Programmamanager VO Kennisnet."

Verwante presentaties


Ads door Google