De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leren tussen ideaal en werkelijkheid. Stappen op weg naar verantwoord gebruik van ICT bij het leren Resultaten van een onderzoeksproject.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leren tussen ideaal en werkelijkheid. Stappen op weg naar verantwoord gebruik van ICT bij het leren Resultaten van een onderzoeksproject."— Transcript van de presentatie:

1 Leren tussen ideaal en werkelijkheid

2 Stappen op weg naar verantwoord gebruik van ICT bij het leren Resultaten van een onderzoeksproject

3 Lerarenopleidingen en ICT

4 Bereiden lerarenopleidingen hun studenten wel goed voor op een onderwijssituatie waarin ICT een belangrijk hulpmiddel kan zijn?

5 Top down

6 Bottom up

7 Op zoek naar de ideale situatie voor leren en onderwijzen…. …en hoe het onderzoeken van de praktijk ons daarbij helpt…..

8 De ideale leersituatie? Courtesy: PhotoDisc

9 One size fits all Courtesy: aroundthesphere.files.wordpress

10 Zo nauw mogelijk aansluiten bij iemands persoonlijke leerstijl Leerstijlen Courtesy:

11 Samen verantwoordelijk Cocreatie en coproduktie leiden tot een gevoel van mede-eigenaarschap Courtesy: engine.pmhclients.com/images/

12 Herijking van inhouden Regelmating leerinhouden controleren op (eigentijdse) waarde

13 Courtesy Open naar de wereld De buitenwereld binnenhalen

14 Voldoende structuur Duidelijke leiding van de docent

15 Visie en beleid Een duidelijke visie die zijn neerslag heeft gekregen in een beleid farm4.static.flickr.com/3430/ _77694d6926.jpg

16 Een effectieve docent moet op een creatieve manier kunnen omgaan met het curriculum, zodat het onderwijs tot de verbeelding spreekt heeft een groot voorstellingsvermogen en kan buiten bestaande kaders denken (bijv. als het gaat om het gebruik van technologie) is gericht op samenwerking durft risico's te nemen, bijvoorbeeld als het gaat om het hebben van vertrouwen in lerenden leert zijn hele leven lang fungeert als rolmodel voor lerenden, bijvoorbeeld als het gaat om reflectief gedrag en global awareness

17 De zelfverzekerde student beheerst allerlei technologische vaardigheden gebruikt ICT om op afstand te kunnen leren is in staat zich het gebruik van nieuwe ICT snel eigen te maken gebruikt ICT als vanzelfsprekend op een creatieve manier en leert informeel voelt aan wanneer ICT nuttig kan zijn voor zijn leren kan vertellen hoe ICT het leren kan ondersteunen kiest de juiste ICT voor iedere taak

18 De ideale schoolleider bewaakt voortgangsproces en zeurt niet over resultaten betrekt alle stakeholders bij visiediscussies en bijbehorende vertaling naar beleid versleutelt ICT-vooruitgang door docenten in de IPOP Speerpunt 1 → Techniek doet het altijd! Speerpunt 2 → Er is didactische ondersteuning!

19 Lerarenopleidingen en ICT

20 Terug naar de realiteit

21

22

23

24

25 Metatrend: De mensen vormen het netwerk!

26 Dit vraagt ook om herbezinning van hoe we onze zaken organiseren……. Mensen vormen het uitgangspunt We zullen anders moeten gaan evalueren Ingrijpende veranderingen

27 Terug naar de realiteit

28 Nederlandse Lerarenopleidingen en ICT

29 Aanbevelingen vanuit de praktijk Visie vertalen naar realistisch beleidsplan

30 Aanbevelingen vanuit de praktijk ICT-beheer in professionele handen sws-corp.com/cm/images/stories/support.gif

31 Aanbevelingen vanuit de praktijk Breed gedragen innovaties in maakbare stappen

32 Aanbevelingen vanuit de praktijk Voortdurende herijking van prioriteiten emergingyouth.files.wordpress.com/2009/01/changed-priorities.jpg

33 Aanbevelingen vanuit de praktijk Zorg ervoor dat de grote middengroep van docenten geen keus heeft teaching.concordia.ca/resources/teaching-with-new-technologies/

34 Aanbevelingen vanuit de praktijk Bij aanname nieuwe docenten moeten didactische ICT- vaardigheden belangrijk zijn

35 Aanbevelingen vanuit de praktijk Kennisbasis ICT competenties

36 Aanbevelingen vanuit de praktijk Didactische helpdesk

37 Aanbevelingen vanuit de praktijk Stuur zelfsturing aan!

38 Aanbevelingen vanuit de praktijk Samengaan van onderzoek en onderwijs londonroadsafety.tfl.gov.uk/www/images/dataResearch/

39 Leren en onderwijzen met ICT is een doorlopend proces van vooruitgang en successen

40


Download ppt "Leren tussen ideaal en werkelijkheid. Stappen op weg naar verantwoord gebruik van ICT bij het leren Resultaten van een onderzoeksproject."

Verwante presentaties


Ads door Google