De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013.

Verwante presentaties


Presentatie over: "INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013."— Transcript van de presentatie:

1 INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013

2 INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013

3 Inhoudstafel 3 INLEIDING Betekenis van de studie van klassieke talen voor jongeren van vandaag ALGEMENE DOELSTELLINGEN 2.2 Vaardigheden en attitudes herwerkt CHRISTELIJK MENSBEELD ALGEMENE PEDAGOGISCH-DIDACTISCHE WENKEN 4.1 Taalverwerving als eerste stap van leesmethode 4.2 Lectuur 4.3 Zelfstandigheidsdidactiek 4.4 Differentiatie 4.5 ICT 4.6 Leerlingenzorg en taalbeleid 4.7 Evaluatie MINIMALE MATERIELE VEREISTEN

4 INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013

5 Taalverwerving versus lectuur Dietske Lehembre mei – juni Taalverwerving = 1 ste stap naar leesmethode  Woordenschat: zie p  Grammatica in functie van tekstbegrip: zie p  Helder systeem  Rationalisering op basis van frequentieonderzoek  Oefen in lectuurcontext  Basis voor syntactische verwachtingspatronen

6 Taalverwerving versus lectuur Dietske Lehembre mei – juni Lectuur  Leesmethode  Grammaticale analyse alleen waar het noodzakelijk is voor tekstbegrip  Valentiegrammatica zeker niet contradictorisch met lineaire leesstrategie Gaio Vipstano C. Fonteio consulibus, diu meditatum scelus non ultra Nero distulit,....

7 INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013

8 Differentiatie 8 divergent convergent motivatie

9 Differentiatie Dietske Lehembre mei – juni servicedeel moeilijkheids graad leertijd groeperings vorm methode belangstel ling

10 INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013

11 Evaluatie 11  In welke mate heeft de leerling de leerplandoelstellingen bereikt?  Valide  Representatief  Herkenbaar  betrouwbaar

12 Evaluatie Dietske Lehembre mei – juni  tips voor evaluatie p.18-19:  Alle componenten van LP: Taalverwerving Taalreflectie Lectuurreflectie cultuurreflectie  behandelde tekst: extra woordenschat erbij geven!  niet-behandelde tekst: niet alleen bij examens! (taalreflectie)  suggesties opdrachten: syntaxis onderzoekscompetenties

13 EVALUATIE: gevolgen van nieuwe syntactische benadering : Verdeel de hoofdzin in zinsdelen en benoem de syntactische functie van elk zinsdeel. (i.p.v. de gebruikelijke vraag: ‘Verantwoord de naamval’) Duid het onderwerp, elke tweede en eventueel derde noodzakelijke aanvulling aan. Kies uit de opgegeven mogelijkheden de correcte bijzin die kan aansluiten bij de hoofdzin en verantwoord je keuze. Aanbeveling: beperk oefeningen en evaluatie niet tot de naamvalsyntaxis: de vraag naar de syntactische functie van het onderlijnde zinsdeel(-stuk) kan betrekking hebben op één woord of op een hele constructie (bv. voorzetselgroep, bijzin…)


Download ppt "INHOUDSTAFEL TAALVERWERVING VERSUS LECTUUR DIFFERENTIATIE EVALUATIE Enkele punten uit het algemene deel Dietske Lehembre mei – juni 2013."

Verwante presentaties


Ads door Google