De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen."— Transcript van de presentatie:

1 Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen

2 Inhoud Korte terugblik vernieuwingen Onderwijsinrichting met kwalificatiedossiers Beoordelingsmethodiek Nieuwe onderwijscyclus Onderwijslogistieke consequenties Flexibiliteit => omgekeerd organiseren

3 praktijk Vak C Vak B Vak A lessen oefenen Toets resultaat EINDTERMENEINDTERMEN EINDTERMENEINDTERMEN

4 BCP beroep kerntaken kernopgaven beroepscompetenties succescriteria Verwarring: Competenties en vaardigheden. Soorten competenties Inconsistent aggregatieniveau

5 Competentiematrix Beroep Nieuw : Praktijk komt centraal te staan (niet de competenties) Theorie volgt de praktijk ROC’s moeten nu ook praktijk organiseren

6 Opleiding Begeleiding Beroepscontext Beoordeling Onderwijsmagazijn POP Vakmanschap Alle beroepsonderwijs, nu en in de toekomst, bestaat uit 4 elementen: Beroepscontext Beoordeling Onderwijsmagazijn Begeleiding

7 Opleiding Begeleiding BPV Onderwijsmagazijn b bbbbb B beoordeling curriculum centraal vast aanbod, 1 leerweg aparte beoordeling kennis/vaardigheden aparte begeleiding praktijk centraal beoordeling praktijk aparte begeleiding Oude inrichting / organisatie

8 Opleiding Begeleiding Beroepscontext Beoordeling Onderwijsmagazijn Kwalificatiedossier Kerntaak Werkproces PI Werkproces PI beroepsactiviteiten koppeling POP Metadatering m.b.v. menukaart Nieuwe inrichting / organisatie praktijkbeoordeling

9 Uitgangspunten Menukaart Simpel Transparant Multifunctioneel

10 Beoordelingsmethodiek NiveauOmschrijving BasisIs in staat om activiteiten binnen een werkproces zelfstandig uit te voeren GevorderdIs in staat om een werkproces zelfstandig uit te voeren CompetentIs in staat op kerntaakniveau alle onderliggende werkprocessen zelfstandig uit te voeren en op elkaar af te stemmen Niveau  mate van complexiteit

11 Werkproces- niveau Kerntaak- niveau Onderdeel werkproces BasisGevorderdCompetent Menukaartsystematiek Drie functies: 1.Communicatiemiddel tussen bedrijf en school 2.Rapportage-instrument voortgang/ontwikkeling leerling 3.Beoordelingsinstrument voor bedrijf en school

12 Werkproces- niveau Kerntaak- niveau Onderdeel werkproces BasisGevorderdCompetent Menukaartsystematiek OntwikkeltrajectExaminering

13 Menukaart

14

15

16 Instapniveau bedrijf

17 Menukaart x x x x x x Beoordeling student x

18 Menukaart x x x x x x Matching x Geschikte BPV (stage-plaats)

19 Concrete uitwerking Gezamenlijk product van: - branche-org: ANVR - ROC’s - Kenwerk - Reisorganisaties Downloaden? Doorklikken op “Competent in Reiswerk”

20 Koppeling onderwijsmagazijn POPPOP LTB Onderwijs- magazijn Coach Externe/interne praktijkbegeleider/-coach Beoordeling

21 Monitoring d.m.v. begeleidingsinstrument Beroeps- activiteiten BGC Activiteiten- magazijn (Ontwikkelingsgerichte) beoordeling Leer- activiteiten Onderwijs- magazijn Onderwijscyclus POPPOP

22 Activiteiten magazijn (Praktijk binnen & buiten) Onderwijs- magazijn voorbereiding recreatie- activiteiten (WP-2.5) POPPOP Jaap heeft recreatie-activiteiten voorbereid voor kinderen van de Brede School in de buurt Beoordeling praktijkbegeleider: afstemmen doelgroep  min kennis recreatie-activiteit  min, planning & organisatie  min Jaap blijft op basisniveau LTB: POP-gesprek en advies leertraject Jaap volgt een onderwijsblok van 12 lessen bij mevrouw X en gaat bv digitaal trainen op theorie doelgroepen + theorietoets Jaap gaat door met volgende leercyclus Activiteitenmagazijn

23 Instrumenten Beoordeling Beoordeling: praktijkbeoordelings- instrument gekoppeld aan KD Groepengenerator Groepengenerator groepen op basis van leertrajecten Leertrajectengenerator Leertrajectengenerator : Menukaart gekoppeld aan (gemetadateerde) leervoorstellen /onderwijsmagazijn planning begeleiders Begeleidings- monitor Flexibiliteit!!

24 Onderwijslogistiek dynamische planning en organisatie Organisatie Financiën personeel lokaliteit tijd faciliteit “Dé uitdaging” Flexibilisering vraagt Omgekeerd organiseren

25 KD/Domein Activiteiten- magazijn Onderwijs- magazijn Beoordeling Leercyclus leerling organisatieorganisatie personeel ruimte tijd faciliteit personeel ruimte tijd faciliteit personeel ruimte tijd faciliteit begeleiding beheer roostering Materialen/faciliteiten

26


Download ppt "Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen."

Verwante presentaties


Ads door Google