De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming."— Transcript van de presentatie:

1 CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming

2 CGO-begeleidingsstructuur en bpv Gevolgen: 1. Kwantiteit bpv ↑↑ 2. Inhoud en organisatie van bpv verandert

3 CGO-begeleidingsstructuur en bpv Kwantiteit BPV omhoog Afd. Marktinformatie verzamelt actuele gegevens over stage- en arbeidsmarkttekorten 1. Per branche 2. Per regio CALIBRIS BAROMETER

4 CGO-begeleidingsstructuur en bpv Kwantiteit bpv stijgt door nieuwe stageconcepten Leerafdelingen (Zorg, Welzijn, Sport) Stageverenigingen (Ass.GZ) Landelijk ingezet Aandacht voor knelpunt-regio’s en branches

5 CGO-begeleidingsstructuur en bpv Veranderde inhoud en organisatie bpv Investeren in tools voor Competentiegericht begeleiden Trainingen in LB Organiseren werkveldconferenties voor Leerbedrijven en roc’s Onderzoek, bv. doorbraakproject wpleren

6 CGO-begeleidingsstructuur en bpv Praktische vertalingen van nieuwe CG kwalificatiedossiers Good Practice: Competentiegericht Begeleidingsinstrument Kinderopvang

7 donderdag 31 juli dia 7 Aanleiding instrument Vraag vanuit de branche kinderopvang Ontwikkel een actueel, competentiegericht, digitaal begeleidingsinstrument voor begeleiders van Ped. Medewerkers in opleiding (kdv/psz)

8 Doel van het CG instrument Meetbaar maken in welke mate beroepsvaardigheden en competenties zich ontwikkelen Inzicht geven in leervorderingen van de stagiaire/beginnend beroepsbeoefenaar Het structureren van de begeleiding en van overleg met ROC

9 Gebruikers Organisaties kinderopvang (primaire doelgroep) BOL/BBL leerlingen / beginnend beroepsbeoefenaren (alleen op verzoek van de werkbegeleider) ROC’s: stagebegeleiders (niet om zelf in te vullen, maar als monitoring van leerproces)

10 Inhoud CG instrument 20 beroepsvaardigheden elke bestaande uit gemiddeld 15 gedragscriteria (‘herkenbaar praktijkgedrag’) Aan elk gedragscriterium zijn 1 of maximaal 2 competenties gekoppeld Per gedragscriterium wordt ontwikkeling in kaart gebracht

11 Resultaat Praktijk heeft handvat om gericht te begeleiden en te communiceren met ROC Stagiaires/beginnend beroepsbeoefenaren hebben een basis voor een persoonlijk ontwikkelingsplan (stageplan) ROC heeft concreet/actueel beeld van de ontwikkeling van de stagiaire in de beroepspraktijk

12 Voorbeeld digitale applicatie

13 Succesfactoren CGO- begeleidingsstructuur en bpv Praktische vertalingen van competentiegericht opleiden/begeleiden Heldere afspraken om hiaten en overlap in bpv-begeleiding te voorkomen Compromissen vinden in wenselijkheid/haalbaarheid Vraaggerichte ondersteuning aan leerbedrijven


Download ppt "CGO-Begeleidingsstructuur en Beroepspraktijkvorming."

Verwante presentaties


Ads door Google