De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Demonstratie Modulaire agenda op basis van widgets.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Demonstratie Modulaire agenda op basis van widgets."— Transcript van de presentatie:

1 Demonstratie Modulaire agenda op basis van widgets

2 Programma 1.Inleiding 2.Wat is de modulaire agenda op basis van widgets 3.Waarom zoveel aandacht voor een goede agenda? 4.Hoe meer aandacht geven aan de agenda 5.De modulaire agenda in de praktijk 6.Meer info 7.Iedereen UiT in uw gemeente? 8.Criteria UiTpartner Aan de slag – contactinformatie

3 1. Inleiding CultuurNet Vlaanderen – Collectieve Cultuurmarketing –Marketing acties –Kinderen (vliegjemee.be) –UiT netwerk –Cultuurstart ism Prospekta –Kennisverbreding –Lezingen, workshops –ontmoetingsmomenten –Ondersteunen van steden en gemeenten met het verzamelen en verspreiden van hun culturele aanbod. –Ontwikkelenen van ‘tools’ oa. modulaire agenda, cultuurdatbank –Ontwikkelen van partnerships met regionale en nationale media –Ontwikkelen van een portaalsite met alles over cultuur en vrijetijd (www.cultuurweb.be  UiT in Vlaanderen.be)www.cultuurweb.be

4 2. Wat is de Modulaire agenda? Een flexibele kalender functionaliteit op basis van widgets die (in de Cultuurdatabank) ingevoerde cultuur- en vrijetijdsinformatie voor een bepaalde regio, stad of gemeente, weergeeft binnen de look&feel van de eigen website

5 2. Wat is de Modulaire agenda? Flexibele kalenderfunctionaliteit bestaande uit twee modules: 1. ZOEKMODULE –Wat – zoeken op thema activiteit –Waar – zoeken op locatie (stad, gemeente of regio –Wanneer – zoeken op datum 2. RESULTATENMODULE –Resultatenlijst Titel/beschrijving /thema/uur/locatie/lees meer –Detailpagina Alle informatie over de activiteiten

6 2. Wat is de Modulaire agenda? Cultuur- en vrijetijdsinformatie (activiteiten en permanent aanbod) –Breed spectrum aan ‘aanbod’ in de sfeer van cultuur en vrijetijd –Kunsten, erfgoed, sociaal-cultureel werk, jeugd edm –Monumenten en landschappen –Uitgaan, plattelandsbeleving, toerisme en (beperkt) sport –Zowel lokaal als bovenlokaal aanbod Ingevoerd in de CultuurDatabank (www.cultuurdatabank.be)

7 2. Wat is de Modulaire agenda? Voor een bepaalde regio, stad of gemeente in Vlaanderen en Brussel Binnen de look&feel van de eigen website

8 3. Waarom zoveel aandacht voor een goede agenda? Gemeentelijke website is meest gebruikt (88,8% van de internetgebruikers heeft hem reeds bezocht – 40% bezoekt hem maandelijks. (indigov) Cultuur, vrije tijd en ontspanning staan bij gebruikers in de top 3 van meest gevraagde informatie op overheids website. (indigov) voorbeeld van de evenementen kalender GENT – 50% van alle bezoeken komen via de evenementkalender Waarom? Stad of gemeente als betrouwbare en niet commerciële bron Vraag Clustering van alle activiteiten binnen de gemeente (collectieve communicatie)

9 4. Hoe meer aandacht geven aan de agenda? 1. Bereikbaarheid De evenementenkalender is vaak de meeste bezochte pagina binnen een gemeentelijke website. –1 muisklik vanaf de homepage –bereikbaar vanuit andere relevante pagina’s van de site.. cultuur, jeugd, sport, vrije tijd, nieuws, … –Via een eigen navigatie binnen de site –Via een Banner op de site –Tekstlink 2. Actief stimuleren? = Redactioneel omkaderen –Activiteiten extra in de kijker plaatsen –Acties en wedstrijden –Themadossiers –Doelgroepen apart benaderen

10 5. De Modulaire Agenda in de praktijk – Geen UiTvoer zonder INvoer Geen UiTvoer zonder Invoer CultuurNet Vlaanderen ondersteunt alle partners met de contentverzameling binnen hun gemeente.

11

12 Basisconcept van de CultuurDatabank

13

14 5. De Modulaire Agenda in de praktijk

15 5. De modulaire agenda in de praktijk Plaatsing van de agenda binnen de site –Zoekbox + resultatenlijst binnen dezelfde pagina –Zoekbox op meerdere pagina’s binnen de site, de resultaten apart –Zoekbox wordt opgenomen binnen de hoofdnavigatie van de pagina –Zoekbox op de homepagina – resultatenlijst apart CultuurNet Vlaanderen wil met iedere partner alle mogelijke scenario’s overlopen om een optimale implementatie te kunnen realiseren. Het scenario wordt best in samenspraak tussen de partner en de webmaster gekozen.

16 5. De Modulaire Agenda in de praktijk Verticale ZoekboxHorizontale Zoekbox Invloed op het UiTlabel INDELING VAN DE ZOEKBOX BEPALEN

17 6. Meer Info Modulaire agenda – in productie sinds mei websites in productie, Bertem, Oudnaarde, Pallieteren.be, De Groene Netekant… (toerisme en vrijetijdssites) 17 websites reeds in ontwikkeling Gebruik van de Modulaire Agenda op basis van widgets is gratis voor steden en gemeenten (excl. Implementatiekosten leverancier). De stad of gemeente dient wel éérst UiTpartner te worden vooraleer een account aangevraagd kan worden Updates en meer info op

18 UiTnetwerk = Landelijk dekkend netwerk voor cultuur- en vrijetijdscommunicatie Primaire partners: steden, gemeenten, regio’s, provincies. In samenwerking met: –Belangstellende culturele actoren. –Enkele regionale media. Sluitstuk: cultuurweb.be wordt UiTinVlaanderen.be. Bron: CultuurDatabank, verbreed tot UiTdatabank. Kern: UiTagenda. Verbinding: UiTlabel (géén merk). 7. Iedereen UiT in uw gemeente? Wat is het UiTnetwerk

19 Waarom UiTpartner worden? Meer samenhang scheppen, zonder lokale profilering en aanpak onmogelijk te maken -Aan de ‘achterkant’: meer kennisdeling en samenwerking tussen lokale overheden op vlak van (cultuur)marketing. -Aan de ‘voorkant’: grotere herkenbaarheid voor publiek door gemeenschappelijke noemer en benadering voor regionale cultuur- en vrijetijdsinformatie: UiT (cf. ‘toerisme’). -Volledige integratie van dienstverlening van CultuurNet op technisch en marketingvlak in samenwerking met ICT- leverancier.

20 Word UiTpartner: MEERWAARDEN VOOR UiTPARTNERS 1.Meerwaarden combinatie UiTnetwerk - UiTinVlaanderen.be Actieve doorverwijzing naar UiTpartners vanaf UiTinVlaanderen.be UiTinVlaanderen / UiTmail: rubriek UiT in jouw regio Herkenbaar webadres: “UiTinGemeente/RegioX.be” –Bvb. UiTinLeuven.be, UiTinRegioKortijk.be, UiTinhetMeetjesland.be. –URL overdracht op eenvoudige vraag.

21 Word UiTpartner: UiT in Vlaanderen preview

22 Word UiTpartner: MEERWAARDEN VOOR UiTPARTNERS 2.Meerwaarden via landelijke acties en campagnes (bvb. Seizoenstart, Vliegcampagnes, …) Profiteren van landelijke herkenbaarheid UiTnetwerk. (Mee) profiteren van mediapower CultuurNet: tal van partnerships met landelijke en regionale media. (Mee) profiteren van andere landelijke partnerships: Toerisme Vlaanderen, Erfgoeddag, … Instapklare pakketten voor vlotte lokale vertaling van acties en campagnes.

23 8. CRITERIA UiTPARTNER Samenwerkingsovereenkomst ‘UiTpartner’ 1.Gedeelde missie & doelstellingen (meer) mensen (meer) zin geven in (meer) cultuur, door prikkelende cultuurmarketing en kwalitatieve informatie- en onthaalservices. > Mag lokaal breder ingevuld worden dan alleen cultuur. 2.Up-to-date online / offline UiTagenda Focus regionaal – vrije tijd (incl. cultuur) – occasionele participanten met speciale aandacht voor kinderaanbod (+ Vlieg waar mogelijk). 3.Actieve betrokkenheid lokale (cultuur)actoren Minimaal: stimuleren van invoer cultuuraanbod. 4.Gezamenlijke UiTnoemer en/of UiTlabel 5.Delen van ervaringen met collega UiTpartners Voor verdere kennisdeling en -ontwikkeling.

24 Aan de slag Stap 1: Word UiTpartner Stap 2: Beslis over de verschillende mogelijkheden en opties van de modulaire agenda (eventueel in overleg met CultuurNet en VERA) Stap 3: VERA plaatst eerste versie van modulaire agenda op testlocatie Stap 4: Na feedback van alle partijen plaatst VERA agenda online Stap 5: Zorg voor een goede opvolging van de invoer!

25 Contactinformatie –www.allesovercultuurdatabank.be/uitnetwerkwww.allesovercultuurdatabank.be/uitnetwerk –www.allesovercultuurdatabank.be/handleidingenwww.allesovercultuurdatabank.be/handleidingen


Download ppt "Demonstratie Modulaire agenda op basis van widgets."

Verwante presentaties


Ads door Google