De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,

Verwante presentaties


Presentatie over: "0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,"— Transcript van de presentatie:

1 0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology, University of Antwerp Seminarie onderwijs en gender, Brussel, 2012

2 1 Kinderen met bijzondere behoeften en hun gezin Belang van het onderzoek Het burgeschapsmodel Sociaaleconomische situatie Mattheuseffecten? Data GEZO-databestand 2821 gezinnen met een kind tussen 0 en 15 jaar oud Oververtegenwoordiging van gezinnen met een kind met een handicap en kansarme gezinnen Definitie kind met bijzondere behoeften: survey

3 2 Resultaten Kind met bijzondere behoeften meer in een zwakkere sociaaleconomische context: Verband met opleidingsniveau van de moeder Verband met partnersituatie: meer alleenstaande ouders Geen rechtstreeks verband met tewerkstellingssituatie (wel via opleidingsniveau) Geen rechtstreeks verband met gezinsinkomen (wel via andere sociaaleconomische factoren) Bescherming via financiële ondersteuningsmaatregelen

4 3 Invloed op gebruik van diensten Kinderopvang Sterkere invloed van sociaaleconomische factoren

5 4 Invloed op gebruik van diensten Speciaal onderwijs: buitengewoon of inclusief Vlaanderen: ‘tweesporen’ onderwijsbeleid Beïnvloedende factoren Onderwijssysteem en verdeling van middelen Bv. financiën, transport, CLB Patronen, Sociale netwerk en Omgeving Sociaaleconomische situatie

6 5 Invloed op gebruik van diensten Invloed van sociaaleconomische gezinssituatie: Ook hoger gebruik van buitengewoon onderwijs door alleenstaande ouders ‘kost’ van inclusie

7 6 Gender Meer jongens dan meisjes met bijzondere onderwijsbehoeften Grotere verschillen bij niet-normatieve categorieën

8 7 Gender Gebruik van buitengewoon of regulier onderwijs Kinderen met AL-problemen sterker vertegenwoordigd in het BuO

9 8 Gender Verband met sociaaleconomische variabelen

10 9 Aandachtspunten het werkelijke gebruik en de praktijk van toewijzing van zorg-, opvang- en onderwijsvormen is complex en wordt beïnvloed door vele andere factoren dan enkel de graad en aard van handicap. Selectieprocessen zijn werkzaam Tracht (bij de uitwerking van het burgerschapsmodel) exclusie van bepaalde groepen binnen de groep van personen met een handicap te mijden/beperken


Download ppt "0 Kinderen met bijzondere behoeften in Vlaanderen: gezinskenmerken en hun positie in het onderwijssysteem Leen Sebrechts PhD Student, Department of sociology,"

Verwante presentaties


Ads door Google