De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse,"— Transcript van de presentatie:

1 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS LEREN VOOR DUURZAME ONTWIKKELING

2 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Duurzame ontwikkeling Een sociaal veranderproces waarin we leren hoe we op aarde samen kunnen leven in vrede, waardigheid en wederzijds respect zonder onze planeet onherstelbaar te beschadigen door onze productie- en consumptiepatronen Wat duurzame ontwikkeling concreet inhoudt hangt af van de plaats op aarde

3 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Mondisalisering Een proces gestimuleerd door technologische ontwikkelingen op het gebied van het transport van mensen, goederen en informatie en door de liberalisatie van de wereldhandel

4 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Mondialisering en ICT Geografisch spreiden van menselijke activiteiten veelal gericht op waardetoevoeging langs productieketens met consequenties voor werkgelegenheid, milieu, kennisontwikkeling en kennisvalorisatie, maar nog nauwelijks voor onderwijs

5 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Consequenties van mondialisering Bestaande verschillen in welvaart èn het verzet daartegen wordt scherper Het risico van vermeend ‘Westers imperialisme’ en ‘culturele kolonialisering’ Er is een nieuw systeem van ‘checks and balances’ tussen publiek, privaat en ‘civil society’ nodig

6 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Cultuur Cultuur is een historisch en geografisch bepaalde manier van samen leven die zich voortdurend verder ontwikkelt Cultuur draagt bij aan het gevoel van eigenwaarde van individu en samenleving Culturele diversiteit kan een bron van inspiratie voor duurzame ontwikkeling zijn

7 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Verschillende kennispraktijken Traditionele kennissystemen: al doende ontwikkeld en eigendom van een gemeenschap Kennissystemen in geïndustrialiseerde samenlevingen: disciplinair ontwikkeld publiek en privaat eigendom, gecodificeerd en ‘in het hoofd van mensen’

8 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Europese kennissystemen Klassieke Griekse natuurfilosofie: de wereld om je heen begrijpen, substantiële en instrumentele rationaliteit De verlichting: wetenschappelijke methode, disciplinaire benadering, geverifieerde waarheid, QC door ‘peers’, economie als een discipline, STE complex als drijvende kracht voor economie

9 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Samen leren op wereldschaal Brundtland, Rio de Janeiro en Johannesburg Nationale duurzaamheidsstrategieën MDG’s, UN DESD UNU mondiaal netwerk van RCE’s

10 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Onderwijs En geïnstitutionaliseerd proces gericht op het realiseren van gedefinieerde einddoelen voor gespecificeerde groepen Een infrastructuur die het leerproces van individuen ondersteunt en ze voorbereidt op functioneren op de arbeidsmarkt en in de samenleving

11 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Leren Het resultaat van de voortdurende interactie tussen een individu of groep en de fysieke en sociale omgeving Leren is een proces dat een leven lang door gaat en zich afspeelt in formele, niet-formele en informele leeromgevingen 5-10% LLL gebeurt in formele leeromgeving

12 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Leren voor duurzame ontwikkeling De fysieke en sociale omgeving en de daarin optredende veranderingen begrijpen Evenwicht tussen substantiële en instrumentele rationaliteit Terug naar scolè: vrije ruimte creëren om samen te denken over authentieke waarden en principes

13 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Leren, cultuur en duurzame ontwikkeling Op wereldwijde schaal samen leren vanuit de eigen cultuur: functionele koppeling van mondiaal en regionaal Earth Charter

14 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Uitdagingen op verschillende niveau’s Regionaal: innovatie, regionale ontwikkeling, lokale netwerken, ICT, LLL Europa: innovatie, Europese ontwikkeling, Lissabon ambities en Bologna proces, ICT, LLL Mondiaal: onderwijs als mensenrecht en publiek goed, systemen die passen bij de cultuur, internationale samenwerking, ICT, LLL

15 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Duurzame ontwikkeling en de innovatie van onderwijs Samen leren en werken in authentieke, open, geografisch gespreide leeromgevingen Multi-, inter- en transdisciplinariteit Interculturele dialoog, fysieke en virtuele mobiliteit

16 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Leren voor wereldburgers Een proces dat een leven lang doorgaat in zeer veel verschillende open en betekenisvolle leeromgevingen Doceren en leren zijn actief teamwork waarbij individuele talenten en creativiteit tot hun recht komen, het gebruik van ICT actief wordt geëxploreerd en door een ieder verantwoording wordt afgelegd

17 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 One planet Am ersten Tag deutete jeder auf sein Land. Am dritten oder vierten Tag zeigte jeder auf seinen Kontinent. Ab dem fünften Tag achteten wir auch nicht mehr auf die Kontinente. Wir sahen nur noch die Erde als den einen, ganzen Planeten. »Sultan Ben Salman Al Saud, Saudi-Arabien in: Der Heimat-Planet, K.W. Kelley ed., Zweitausendeins, Frankfurt am Main


Download ppt "Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse, UNU-IAS 14 maart 2008 Rietje van Dam-Mieras / Universiteit Leiden OUNL, RCE Rhine-Meuse,"

Verwante presentaties


Ads door Google