De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICT in het schrijfonderwijs Paul Groot Basisschool ‘ De Prinseschool’, Enschede.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICT in het schrijfonderwijs Paul Groot Basisschool ‘ De Prinseschool’, Enschede."— Transcript van de presentatie:

1 ICT in het schrijfonderwijs Paul Groot Basisschool ‘ De Prinseschool’, Enschede

2 Kenmerken van het schrijfonderwijs n Gericht op product en niet op proces n Nadruk op spelling, interpunctie en grammatica n Stelonderwijs vaak “het misdeelde kind” Huidige situatie Gewenste situatie n n Nadruk op ontwikkeling als schrijver n n Schrijven als actief proces, sociaal proces en geïntegreerd proces n n Fasen in het schrijfproces: oriëntatie, afbakening, voorlopige versie, overleg en revisie, publicatie n n Koppeling met krant (tweetalig: NL, EN)

3 Verloop van het project Drie fasen n n Analyse: genereren van ontwerprichtlijnen n n Ontwerp: ontwikkelen, evalueren en bijstellen van prototypes n n Evaluatie: onderzoek naar de impact van ICT-hulpmiddelen op de praktijk

4 Ondersteuning van leerkrachten n Instructie n ICT gebruik n Schrijfonderwijs Routines van leerkrachten Tools n n Software: Contribute 2 en 3 (Macromedia) n n Sjablonen n n Digitale camera’s, camcorder, cassetterecorders, PC’s n n Intensieve samenwerking met leerkrachten n n ICT schrijfactiviteiten op basis van taalmethode of thematisch (afstemming) Conclusies

5 Resultaten: het journaal Algemeen n n Start bij behoeften van leerkrachten n n Zorg voor implementatie vanaf de start (borging) Journaal (“The Weekly Digest”) n n Eerst nadruk op productie, later op het proces n n Voorbeelden aanreiken: gebruik van sjablonen n n Verschillende typen schrijfopdrachten n n Van papieren krant naar website-publicatie n n Publicatie voor kinderen essentieel! n n Gebruik video en andere audiovisuele apparatuur

6 Resultaten: verdere opbrengsten n Samenwerking onderzoekers en school verrijkend n Input voor verandering n Bewustwording routines/gedrag van leerkrachten n Stimulans onderwijsleerproces n Uitdaging tot experimenteren n Stap naar meer thematisch gericht onderwijs


Download ppt "ICT in het schrijfonderwijs Paul Groot Basisschool ‘ De Prinseschool’, Enschede."

Verwante presentaties


Ads door Google