De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Succes- en faalfactoren van gezondheidscampagnes tegen overgewicht Mechelen 9 september Margret Ploum.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succes- en faalfactoren van gezondheidscampagnes tegen overgewicht Mechelen 9 september Margret Ploum."— Transcript van de presentatie:

1 Succes- en faalfactoren van gezondheidscampagnes tegen overgewicht Mechelen 9 september Margret Ploum

2 Inleiding Beleidsdoelstellingen VWS: Het aantal mensen met overgewicht en obesitas mag niet verder stijgen Het aantal kinderen met overgewicht moet dalen Het Voedingscentrum wil en moet bijdragen aan deze doelstellingen

3 Inleiding Activiteiten Voedingscentrum: Sinds 2002 voert het Voedingscentrum extra activiteiten uit op preventie van overgewicht Start van deze activiteiten is de campagne ‘Maak je niet dik!’ Masterplan Overgewicht ( )

4 Cijfers Overgewicht groeiend volksgezondheidsprobleem: 51% mannen 42% vrouwen 14,5% jongens 17,5% meisjes

5 Probleem overgewicht? Bekende risico’s waaronder hart- en vaatziekten, diabetes type 2 Sociaal emotionele problemen

6 Hoe komt dat? Niet een oorzaak!

7 We eten wat er is.. Chad

8 We eten wat er is.. Duitsland

9 We eten wat er is

10 ?

11 Maak je niet dik! Voorbereidend traject Terugblik met alle participanten van de SGV Analyse van voorgaande campagnes Literatuur en deskresearch door NIGZ Literatuurstudie door het LEI

12 Maak je niet dik! Conclusies n.a.v. voortraject (1) Houd de boodschap eenvoudig en concreet Voedingscentrum heeft aanjaagfunctie Creativiteit en innovatie essentieel

13 Maak je niet dik! Doelstellingen: Agendasetting en bewustwording Verhogen risicoperceptie Verhogen eigen effectiviteitsverwachting Doelgroep: Jong volwassenen (20-40 jaar)

14 Maak je niet dik! Consument Massamediale activiteiten Samenwerkingsprojecten (bv Flash!/NISB) Omgeving Werkplek (NIGZ/ G&W) Jaarprijs Goede Voeding Intermediairs Diëtisten GGD-en

15 Maak je niet dik! Consumentenactiviteiten: 2002:- check je gewicht (gewichtstesten) 2003:- gevaar van een kilo per jaar (toekomstvoorspeller)

16 Maak je niet dik! Consumentenactiviteiten: 2004:- gezondheidsrisico’s - eet jij meer dan je nodig hebt? (caloriechecker) 2005:- gezondheidsrisico’s - herken momenten van te veel eten Voor de spot, surf naar: http//www.memori.be/DOWNLOADS/vc_verleiders

17 Maak je niet dik! Enkele leerpunten: Formuleer realistische doelen Effecten meten kost tijd (en budget) Waardevol om doelgroep te betrekken bij de ontwikkeling van materialen Voor bereik brede doelgroep >> massamediale introductie effectief Preventie van overgewicht is ‘hot’ item

18 Maak je niet dik! 89% belangrijk gewichtstijging voorkomen 84% is gemotiveerd om op gewicht te letten 14% bekend met dagelijkse energiebehoefte (<) 93% kent 4 gevolgen van overgewicht 32% vindt het moeilijk om op gewicht te letten 26% vindt niet erg zwaarder te worden 49% denkt minder kans op gewichtsstijging

19 De Balansdag Wat is een Balansdag? Dagje minder, maar gezond eten en meer bewegen, na een dagje meer Compenseren binnen 1 dag Wat is het doel? Mensen helpen om hun gezonde gewicht te behouden Positief hulpmiddel Algemeen aanvaard argument om ‘nee te zeggen’ Voor wie is de Balansdag bedoeld? Voor iedereen die zijn huidige gewicht wil behouden Voor de spot, surf naar: http//www.memori.be/DOWNLOADS/vc_De_Wip

20 Middelen Radiospots 6 types Persoonlijk verhaal Verwijzen naar Internet Internet Testimonials IM’s Bekendheid Balansdag Oproep SMS-service SMS-service Herinnering Tips

21 Middelen 2 Abri-campagne Bekendheid Balansdag Oproep SMS-service Verwijzen Internet Balansdagbrochure

22 Resultaten juni hits Balansdag webpagina’s Balansdag brochures leden Balansdag nieuwsbrief  70% kent Balansdag 46% vindt boodschap belangrijk 64% intentie compensatie (voeding en/of beweging) 35% gebruikt Balansdag 64% compenseert (75% voeding, 48% beweging)  33% zegt op gewicht te blijven met Balansdag

23 Adviezen Onderzoek naar MJND Verhoog de persoonlijke relevantie Bied hulp bij interventies Ontwikkel effectieve strategieën voor mannen Ontwikkel strategieën voor gewichtsbehoud op de lange termijn

24 Uitdagingen Integrale aanpak Energiebalans technisch Emoties Wereld vol verleidingen Tis mijn buurman Mannen

25 Meerjarenplan Gezond Gewicht Vertaling energiebalans Gezond eten (Schijf van Vijf) Voldoende bewegen Balansdag wanneer nodig Emotionele aspecten Concrete hulpmiddelen Persoonlijke relevantie Mannen

26 Gezond Gewicht Persoonlijke relevantie Vertaling energiebalans Concrete hulpmiddelen: Balansdagtest Mannen Werkplek Voor de spot, surf naar: http//www.memori.be/DOWNLOADS/vc_man_2

27 Focus 2009 ev Ouders en Voorbeeldgedrag Vliegwiel

28 Onderzoek Ouders kunnen overgewicht bij kind helpen voorkomen. 4 punten* hierbij van belang: -Herkennen én erkennen dat het kind risico loopt -Kennis over wat er moet veranderen -Hoe deze kennis toe te passen -Motivatie tot verandering * Etelson et al., 2003

29 Uitgangspunten Streven naar het ideaal -Kinderen hebben recht op een beschermde omgeving -Omgeving is van grote invloed -Voorbeeldgedrag mannen

30 Kinderen kopiëren

31 ?? Budget Gedragsverandering

32 Meer informatie

33 Dank voor uw aandacht Vragen?


Download ppt "Succes- en faalfactoren van gezondheidscampagnes tegen overgewicht Mechelen 9 september Margret Ploum."

Verwante presentaties


Ads door Google