De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CONFLICTEN EN CONFLICTHANTERING Els Van den Brande NVKVV 24 mei 2005.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CONFLICTEN EN CONFLICTHANTERING Els Van den Brande NVKVV 24 mei 2005."— Transcript van de presentatie:

1 CONFLICTEN EN CONFLICTHANTERING Els Van den Brande NVKVV 24 mei 2005

2 ENKELE UITSPRAKEN “ Conflicten los je niet op, je brengt spanningen terug naar een leefbaar niveau. “ “ Hoe goed een conflict ook opgelost werd, er blijven littekens. “ Hoe goed een conflict ook opgelost werd, er blijven littekens. Met littekens valt goed te leven. Een litteken is pas erg wanneer iemand er blijft op wijzen.” “ Laat ons niet praten over conflict waar er een open, harde discussie ontstaat. Meningsverschillen hebben en eruit komen, sieren een goeddraaiend team. “ “ Laat ons niet praten over conflict waar er een open, harde discussie ontstaat. Meningsverschillen hebben en eruit komen, sieren een goeddraaiend team. “ “ De gevechten onder tafel, met witte handschoenen aan en in mooie woorden verpakt, zijn de pijnlijkste conflicten. Liever even een hard woord en een slaande deur. Dan weten we dat er iets misgaat. “ “ De gevechten onder tafel, met witte handschoenen aan en in mooie woorden verpakt, zijn de pijnlijkste conflicten. Liever even een hard woord en een slaande deur. Dan weten we dat er iets misgaat. “ “ Conflicten aangaan kost energie, doe je dus alleen omdat de zaak en/of de andere zo belangrijk is. Anders … verloren energie ! Tenzij je puur vecht voor eigenbelang en macht.” “ Conflicten aangaan kost energie, doe je dus alleen omdat de zaak en/of de andere zo belangrijk is. Anders … verloren energie ! Tenzij je puur vecht voor eigenbelang en macht.” “ ‘t Is stil waar het nooit waait ! “ “ ‘t Is stil waar het nooit waait ! “

3 DEFINITIE Twee of meerdere partijen hebben onderling een conflict als minstens één van de partijen vindt dat de andere partij haar dwarsboomt of ergert zodanig dat de samenwerkingsrelaties tussen de betrokkenen problematisch dreigen te worden.

4 UITGANGSPUNTEN ER IS RECHT OP CONFLICTEN CONFLICTEN KUNNEN LEERSITUATIES ZIJN OM CONFLICTEN AAN TE PAKKEN … - moeten we niet van elkaar houden - ook geen hechte vrienden te zijn - maar moet er wederzijdse acceptatie zijn als persoon

5 MOGELIJKE CONFLICTBRONNEN IDEOLOGISCH Omtrent visie, doelen BELANGEN Omtrent een tekort aan middelen INSTRUMENTEEL Omtrent methodes, middelen, oplossingen om doelen te bereiken MACHT Omtrent invloed willen hebben RELATIES Wanneer het persoonlijker wordt

6 ANTICIPERENANTICIPEREN LATENTLATENT ONDERKENDONDERKEND GEVOELD MANIFESTMANIFEST BEVRORENBEVROREN STADIA IN CONFLICTEN IN DIT STADIUM HANTEERBAAR

7 INCIDENTEN, PROBLEEM, BELEVING ONDERLIGGEND(E)PROBLE(E)ME(N) INCIDENT(EN) BELEVING VAN DE BETROKKEN PARTIJEN

8 ESCALATIE BIJ CONFLICTEN NEGATIEVEREACTIES NEGATIEVEEMOTIES STERKEREEMOTIES REACTIE ANDERE FRUSTRATIE GEDRAG BEWUSTWORDINGCONFLICT EMOTIES POLARISATIE, VERHARDING CONFRONTATIE, VUIL SPEL DESTRUCTIE, GEWELD

9 ZORG VOOR DE ZAAK ZORG VOOR RELATIES FORCEREN CONFRONTERENPROBLEEMOPLOSSEN REGULEREN TOEDEKKEN VERMIJDEN

10 VERMIJDEN Een onbeduidende kwestie, een minder belangrijke zaak om jouw doel te bereiken Een onbeduidende kwestie, een minder belangrijke zaak om jouw doel te bereiken Risico op ontwrichting is te groot Risico op ontwrichting is te groot Mensen wat laten afkoelen, tijd geven om te relativeren Mensen wat laten afkoelen, tijd geven om te relativeren Tijd om info te nemen over gebeurtenissen en dan andere stappen te ondernemen Tijd om info te nemen over gebeurtenissen en dan andere stappen te ondernemen Tijd laten spelen Tijd laten spelen Dit alles kost ook energie en kan passief overkomen Dit alles kost ook energie en kan passief overkomen Toch best duiden naar de omgeving dat je nu zo handelt Toch best duiden naar de omgeving dat je nu zo handelt

11 TOEDEKKEN / SUSSEN Samenwerkingssfeer, harmonie, rust en stabiliteit in de ploeg primeert Je poogt op goeie voet te blijven met iedereen (‘om de lieve vrede’) Mensen zelf laten leren uit hun fouten Je was zelf fout in de inschatting van het gebeuren Kan leiden tot toedekken van onderliggende problemen, het werken met verborgen agenda’s, confrontatie uit de weg gaan

12 FORCEREN / VECHTEN Belang van de cliënt primeert Leidt soms tot impopulaire maatregelen Zeker nodig in noodsituaties Betaal je wel achteraf even een prijs voor (of word je beloond … op langere termijn) Eventueel worden derden betrokken om te kunnen forceren (bv directie) Dus tijdelijk nuttig en nodig, kan geen permanente interventie zijn

13 REGULEREN / COMPROMIS Het gezond schipperen De belangpartijen zijn van gelijke sterkte De organisatiedoelen komen niet echt in het gedrang In belangenstrijd soms de (tijdelijke) oplossing Kan tussenstap zijn tussen toedekken/forceren en probleemoplossend werken

14 CONFRONTEREN, PROBLEEM OPLOSSEN, SAMENWERKEN Indien betrokken partijen bereidheid vertonen Eigen mening duidelijk en rustig kunnen verwoorden, kunnen luisteren naar de andere, … zijn voorwaarden Is een toekomstgericht werken, heeft dus iets preventiefs op termijn

15 STAPPEN BIJ CONFLICTMANAGEMENT DIAGNOSE VOLDOENDE TIJD NEMEN ADHV EEN VRAGENLIJST KRITISCH STAAN t.o. EIGEN REFERENTIEKADERS CONFLICT IS ZELDEN TE WIJTEN AAN 1 PARTIJ

16 KEUZE VAN AANPAK NIETS DOEN STRUCTURELE MAATREGELEN ESCALERENDE INTERVENTIE MACHTSGREEP ARBITRAGE PROCESBEGELEIDING ONDERHANDELEN


Download ppt "CONFLICTEN EN CONFLICTHANTERING Els Van den Brande NVKVV 24 mei 2005."

Verwante presentaties


Ads door Google