De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 16 Voorspellende analyse bij marktonderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 16 Voorspellende analyse bij marktonderzoek."— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 16 Voorspellende analyse bij marktonderzoek

2 Voorspellen begrijpen Voorspelling: een uitspraak over wat er naar verwachting in de toekomst zal gebeuren op basis van ervaringen uit het verleden of voorafgaande observatie.

3 Voorspellen begrijpen, twee methoden Twee methoden van voorspellen: Extrapolatie: je gebruikt een ervaring uit het verleden als middel om de toekomst te voorspellen. Met dit proces kom je een patroon door de tijd op het spoor en wordt dat patroon in de toekomst geprojecteerd. Voorspellend model: in een voorspellend model zijn de omstandigheden opgenomen die naar verwachting een rol spelen en de factor of variabelen beïnvloeden die je wilt voorspellen.

4 Enkelvoudige regressieanalyse Een voorspellende analysetechniek waarbij één variabele wordt gebruikt om het niveau van een andere variabele te voorspellen met de formule voor de rechte lijn. Aan regressie ligt een rechtlijnig verband ten grondslag en het is een krachtig voorspellend model.

5 Enkelvoudige regressieanalyse

6 Enkelvoudige regressieanalyse, basisprocedures bij enkelvoudige regressieanalyse Onafhankelijke variabele: de variabele die wordt gebruikt om de afhankelijke variabele te voorspellen en deze heet x in de regressieformule. Afhankelijke variabele: de variabele die wordt voorspeld en deze heet gewoonlijk y in de regressievergelijking voor een rechte lijn. Het kleinste-kwadratencriterium: een manier om te garanderen dat de rechte lijn die door de punten in het spreidingsdiagram loopt, zo is gepositioneerd dat de verticale afstanden van de verschillende punten tot de lijn zo klein mogelijk zijn.

7 Meervoudige regressieanalyse (1) Meervoudige regressieanalyse is een uitbreiding van enkelvoudige regressieanalyse, in zoverre dat er meer dan één onafhankelijke variabele wordt gebruikt in de regressievergelijking. Een algemeen conceptueel model: in een algemeen conceptueel model zijn onafhankelijke en afhankelijke variabelen opgenomen waarbij wordt aangegeven hoe ze met elkaar in verband staan.

8 Meervoudige regressieanalyse (2)

9 Meervoudige regressieanalyse (3)

10 Meervoudige regressieanalyse (4) Speciale toepassingen van meervoudige regressieanalyse:  Een ‘dummy’: als onafhankelijke variabele gebruiken.  Gestandaardiseerde bèta’s: gebruiken om het belang van de onafhankelijke variabelen te vergelijken.  Meervoudige regressieanalyse: als screenings- instrument gebruiken.

11 Begrippen bij regressieanalyse (1)

12 Begrippen bij regressieanalyse (2)


Download ppt "Hoofdstuk 16 Voorspellende analyse bij marktonderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google