De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie Management van gedrag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie Management van gedrag."— Transcript van de presentatie:

1 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie Management van gedrag

2 Dia 5.2 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007

3 Dia 5.3 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De betekenis van motivatie Een of andere stuwende kracht waarmee individuen een bepaald doel proberen te halen, om in een of andere behoefte te voorzien of aan bepaalde verwachtingen te voldoen. De mate waarin het individu zich wil en gaat toeleggen op bepaald gedrag.

4 Dia 5.4 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Een eenvoudig motivatiemodel Figuur 5.1

5 Dia 5.5 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Extrinsieke en intrinsieke motivatie Extrinsieke motivatie Heeft te maken met ‘tastbare’ beloningen zoals salaris, promotie, baanzekerheid en werkomstandigheden. Intrinsieke motivatie Is gerelateerd aan ‘psychogische’ beloningen zoals uitdagend werk, waardering, erkenning en een zorgzame werkomgeving.

6 Dia 5.6 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Behoeften en verwachtingen van werknemers Figuur 5.2

7 Dia 5.7 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Cultuur en motiverende factoren Identificatie Rechtvaardigheid Gelijkwaardigheid Consensus Instrumentaliteit Rationaliteit Ontwikkeling Groepsdynamiek Internalisering Cartwright

8 Dia 5.8 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Een frustratiemodel Figuur 5.3

9 Dia 5.9 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De behoeftehiërarchie van Maslow Figuur 5.5

10 Dia 5.10 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De tweefactorentheorie van Herzberg Figuur 5.6

11 Dia 5.11 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Motivatie door prestaties (McClelland) Gebaseerd op vier op prikkeling gebaseerde en sociaal ontwikkelde motieven: Prestatiemotief Machtsmotief Sociale motief Vermijdingsmotief

12 Dia 5.12 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Procestheorieën Verwachtingsmodellen – Vroom en Porter & Lawler Rechtvaardigheidstheorie – Adams Doeltheorie – Locke Attributietheorie – Heider en Kelley

13 Dia 5.13 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Model van de verwachtingstheorie Figuur 5.8

14 Dia 5.14 Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 De doeltheorie van Locke Figuur 5.11


Download ppt "Mullins: Management van gedrag – Individu, team en organisatie © Pearson Education Benelux 2007 Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie Management van gedrag."

Verwante presentaties


Ads door Google