De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SSSt-ruimte Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost.

Verwante presentaties


Presentatie over: "SSSt-ruimte Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost."— Transcript van de presentatie:

1 SSSt-ruimte Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost

2 S noezelen S tiepelen S herborne SSSt-ruimte

3 Snoezelen Waarom snoezelen in de SSSt-ruimte? Waarom snoezelen in de SSSt-ruimte? snoezelmobiel…

4 Snoezelen Wat is snoezelen? snuffelendoezelen

5 Snoezelen Waar en hoe is snoezelen ontstaan? o 1966: sensorisch cafetaria te Nederland  prikkelen zintuigen o 1978: activiteitentent te Nederland  ontstaan snoezelen  snoezelruimte o 1980: succes in Vlaanderen

6 Snoezelen De doelstellingen van snoezelen: o zintuiglijke waarneming d.m.v. prikkels o sfeer van rust o eigen tempo o woordenschat uitbreiden o verwondering o contactbevorderend o genieten o affectief contact

7 Snoezelen Snoezelen is een proces o opbouw van sfeer o opbouwen van een affectief contact o uitbreiden van het waarnemingsveld

8 Stiepelen Waarom stiepelen in de SSSt-ruimte? o verder gaan dan snoezelen o een breder publiek aantrekken o door contact met het Dominiek Savio instituut

9 Stiepelen Wat is stiepelen? stimulerend spelen

10 Stiepelen Waar en hoe is stiepelen ontstaan? waar? In het Dominiek Savio Instituut in Gits, B.O. type 4. hoe? probleem: motorische beperkingen van type 4-kinderen  achterstand sensomotoriek oplossing: exploratie van zintuigen  sensomotoriek beter laten ontwikkelen

11 Stiepelen Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd? o spelen spelen o ervaringsgerichte ontwikkeling ervaringsgerichte ontwikkeling ervaringsgerichte ontwikkeling o sensomotorische integratie sensomotorische integratie sensomotorische integratie

12 Spelen Waarom kiezen kinderen om te spelen? hoofddoel van spelen = plezier maken, niet iets leren  vrijheid en fantasie Wat betekent spelen voor de ontwikkeling van het kind? spelen = iets doen wat je plezierig vindt spelen = iets wat bijdraagt tot de algemene ontwikkeling van het kind

13 Stiepelen Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd? o spelen spelen o ervaringsgerichte ontwikkeling ervaringsgerichte ontwikkeling ervaringsgerichte ontwikkeling o sensomotorische integratie sensomotorische integratie sensomotorische integratie

14 Ervaringsgerichte ontwikkeling o het begrip “ervaring” o 4 manieren om ervaringen te ordenen lichaamsgebonden lichaamsgebonden associatief associatief structurerende ordening structurerende ordening vormgevende ordening vormgevende ordening o verband met stiepelen

15 Stiepelen Op welke pedagogische achtergronden is stiepelen gebaseerd? o spelen spelen o ervaringsgerichte ontwikkeling ervaringsgerichte ontwikkeling ervaringsgerichte ontwikkeling o sensomotorische integratie sensomotorische integratie sensomotorische integratie

16 Sensomotorische integratie o wat? sensorische prikkels sensorische prikkels motorisch competent zijn motorisch competent zijn structurerende ordening structurerende ordening vormgevende ordening vormgevende ordening o verband met stiepelen

17 Sherborne Waarom Sherborne in de SSSt-ruimte? snoezelen en stiepelen  IK-relatie Sherborne  WIJ-relatie!

18 Sherborne Wat is Sherborne? uitgangspunt: je lekker in je vel voelen stichtster: Veronica Sherborne

19 Sherborne De filosofie van Sherborne: o basisveiligheid o ik-bewustzijn o sociaal zijn

20 Sherborne De doelstelling van Sherborne: een stevig basisvertrouwen en een creatieve zelfexpressie bij kinderen bevorderen wordt bereikt door te werken aan: o lichaamsbewustzijn o ruimtebewustzijn o relaties

21 Sherborne Mogelijke resultaten bij het kind : o grotere communicatiedrang o verhoogd zelfbeeld en zelfvertrouwen o aandachtsverbetering o betere relatievorming o verbeterde psychomotorische ontwikkeling o verhoogde concentratie o emotioneel stabieler en expressiever o het kind kan meer genieten o soepelere bewegingen

22 Sherborne Mogelijke resultaten bij de begeleider : o plezier beleven o leren spelen o inzicht in non-verbale communicatie o meer observeren o zelfontplooiing o rustiger worden o relaties met kinderen verbeteren

23 Sherborne De soorten bewegingen: o lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn o bewustworden van de ruimte bewustworden van de ruimte bewustworden van de ruimte o bewustworden van anderen bewustworden van anderen bewustworden van anderen

24 Lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn o Bewustworden van de romp o Bewustworden van de gewichtsdragende lichaamsdelen de knieën de knieën het bekken het bekken o Bewustworden van de perifere lichaamsdelen de voeten de voeten de handen de handen het hoofd het hoofd

25 Sherborne De soorten bewegingen: o lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn o bewustworden van de ruimte bewustworden van de ruimte bewustworden van de ruimte o bewustworden van anderen bewustworden van anderen bewustworden van anderen

26 Bewustworden van de ruimte o de persoonlijke ruimte o de algemene ruimte

27 Sherborne De soorten bewegingen: o lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn lichaamsbewustzijn als stap naar zelfbewustzijn o bewustworden van de ruimte bewustworden van de ruimte bewustworden van de ruimte o bewustworden van anderen bewustworden van anderen bewustworden van anderen

28 Bewustworden van anderen o met-elkaar-relaties o tegen-elkaar-relaties o samen-relaties


Download ppt "SSSt-ruimte Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost."

Verwante presentaties


Ads door Google