De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Www.newshoestoday.com Kansdenken Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Www.newshoestoday.com Kansdenken Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens."— Transcript van de presentatie:

1 Kansdenken Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens

2 test Linda Corstjens Dreams & Co. dreamsandco.org

3 De Vraag 1. Wat was je grote kinderwens? 2. Wat wilde je later graag worden toen je kind was? 3. Wat is je droomvakantie? 4. Wat zou je graag eens willen doen, maar vind je eigenlijk te spannend, gek, vreemd? 5. Wie is je grote voorbeeld en waarom? 3

4 4 Verwachtingen van deze sessie:

5 5 Programma –Kansdenken is een attitude –Creatieve vaardigheden voor Kansdenken –Centrale Vraagstelling –Toepassing Creatieve Technieken –Waar is de Passie ?

6 Kansdenken = een Attitude De pessimist ziet problemen in elke kans. De optimist ziet kansen in elk probleem -Winston Churchill - 6

7 Ooit een kans gemist ? 7

8 8

9 Van ramp naar iets moois ? 9

10 10

11 Uitgangspunten creatief denken

12 12 Iedereen is creatief! Creatief denken is een vaardigheid die je verder kunt ontwikkelen

13 13 Open Passie Echt Plezier Zorg Vandaag Creatieve basisprincipes Stel tussentijds oordeel uit Surf mee op ideeën van anderen Heb de wil echt iets toe te voegen of te veranderen Geef extra aandacht aan naïeve ideeën Zorg voor openheid naar binnen, privacy naar buiten Welke actie kun je vandaag al uitvoeren?

14 14

15 15 Stel je oordeel even uit Start met 10 nadelen op te schrijven over een bepaalde situatie. Schrijf vervolgens 10 voordelen op: –Van in de file te zitten –Van het wisselvallig weer in België –Van een trein die een halfuur vertraging heeft –...

16 16 Dat is niets voor onze klanten Bestaat al Ja, maar Daar hebben we geen tijd voor Dat is niet logisch Kan niet Nee Er is meer onderzoek nodig De directie zal er niks voor voelen Geen fouten maken Geen budget Ik ben niet creatief Daar zijn we te klein voor De oude garde zal het niet gebruiken Niet mijn verantwoording Sinds wanneer ben jij expert? Reëel bekijken We kunnen ook zonder Dat staat in de toekomstplannen In beraad houden Te lastig om te beheersen De markt is er niet rijp voor Is al geprobeerd Vroeger ging het toch ook goed? Geen mensen voor Te leuk Kreten die grote innovators naast zich neergelegd hebben Idea Killers

17 17 PERSONEELSZAKEN Hoe kunnen we de beste talenten aan onze organisatie binden? Hoe kunnen we goedkoper nieuwe mensen aantrekken? RECLAME Hoe kunnen we product X via andere kanalen promoten naar onze doelgroep? STRATEGIE Hoe gaan we ons in de toekomst onderscheiden? Welke diensten gaan we aanbieden binnen 3 jaar? Waar gaan we ons op richten? Voorbeelden Creatieve Vraagstelling Het creëren van iets nieuws dat ook nuttig is ten aanzien van de probleemstelling / uitdaging! MARKETING / PR Brand extension: Bedenk nieuwe producten waarmee we ons merk kunnen versterken! MARKETING Markt verkennen. Hoe kunnen we een nieuwe technologie commercialiseren? INDUSTRIE Provocatie: Hoe kunnen we onze productiekosten met 50% verminderen?

18 18 Creatief waarnemen Uitstel van oordeel Flexibel associëren Divergeren Verbeeldingskracht Creatieve vaardigheden Bekijk het vanuit een andere hoek Verken eerst de kansen van een idee Creëer nieuwe verbindingen Bedenk twee keer zoveel ideeën Ontwikkel een beeld van het idee

19 Het creatief proces

20 20 Wat zie je?

21 21 Allemaal goed !

22 Het creatief proces

23 Situatie 2.Kansdomeinen 3.HKW-vraag 4.Ideeën dump 7. Extra aandacht 8. PMO 9. Ideeformulieren 10. Actie / implementatie 11. Terugkoppeling Creatief proces verkennen focussen 5.Creatieve technieken 6.COCD-box

24 Situatie 2.Kansdomeinen 3.HKW-vraag 4.Ideeën dump 5.Creatieve Technieken 6.COCD-box 7.Extra aandacht 8.PMO 9.Ideeformulieren 10.Actie / implementatie 11.Terugkoppeling Uitleg creatief proces Laat de probleemeigenaar de situatie schetsen Bepaal gebieden waar voordeel te behalen valt Herformuleer naar een actieve vraag: “Hoe kunnen we...” Eerste ideeënronde (brain-dump) Gebruik verkennende technieken Classificeer ideeën (indien nodig eerste clusteren) Welke ideeën zijn zo geniaal dat niet iedereen ze ziet? Plussen, Minnen en Omkeren van eigenschappen gekozen ideeën Ideeën gestructureerd vastleggen Realisatie van de gekozen ideeën Laat het team weten wat de status is

25 Bloemassociatie 25

26 Kettingassociatie 26

27 Superheld 27

28 28 PASSIEMETER !

29 Dank jullie wel ! dreamsandco.org


Download ppt "Www.newshoestoday.com Kansdenken Dromen Durven Doen 8 maart 2012 – Linda Corstjens."

Verwante presentaties


Ads door Google