De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

H12 Internationale marketing

Verwante presentaties


Presentatie over: "H12 Internationale marketing"— Transcript van de presentatie:

1 H12 Internationale marketing
De 5 dimensies van een global strategie: aanwezigheid in belangrijkste markten: omvang markten, thuismarkten van klanten/concurrenten., belangrijke markten van concurrenten, innovatielocaties internationaal concurrerende producten: zo veel mogelijk gestandaardiseerde producten global sourcing: productieschakels, ondersteuningschakels op juiste plek in de wereld  kostenvoordelen, minimum invoerrechten, valutarisico's, opbouwen kennis internationale marketing: geclusterde, zo weinig mogelijk gedifferentieerde, MM wereldwijd concurreren: niet per land mar per cluster.

2 Internationale marketingstrategie
De 4 internationalisatie krachten (Levitt) universeel welvaartstreven universele levensomstandigheden en levensstijl universele cultuur, culturen groeien naar elkaar toe universele media (CNN en Internet)

3 Europese marketingstrategie
De 5 fasen: Analyse markt (volume, koopcriteria, gebruik etc.) Selectie segmenten (wel/niet clusteren etc.) creatie merken portfolio's ontwikkelen productconcepten uniform, modulair of coreproductconcepten) implementatie

4 Concurrentievoordelen van landen (Porter)
Er zijn 4 hoofdgroepen: productiefactoren basics: grondstoffen, kapitaal, ligging, personeel advanced: telecom, universitair onderzoek, hooggeschoold personeel vraagsituatie (verzadigd in binnenland) verwante en ondersteunende sectoren (bijv. vervoer faciliteert bepaalde productietak) cultuur en structuur Verder nog: toeval (een doorslaggevende uitvinding, met grootschalige industrie, bijv. Philips) invloed overheid stimulering of juist afremmen


Download ppt "H12 Internationale marketing"

Verwante presentaties


Ads door Google