De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut. Maarrr: emotionele waarde speelt grote rol. Merktrouw = grotendeels emotioneel gestuurd.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut. Maarrr: emotionele waarde speelt grote rol. Merktrouw = grotendeels emotioneel gestuurd."— Transcript van de presentatie:

1 Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut. Maarrr: emotionele waarde speelt grote rol. Merktrouw = grotendeels emotioneel gestuurd. Elaboration Likelihood model (Richard Petty en John Cacioppo): 2 wegen naar houding en gedrag: central mode: vooral rationeel, kennis gestuurd peripheral mode: vooral emotioneel gestuurd. Aronson bouwde dit model uit tot Judgement heuristics: 1.representative heuristics: mening o.b.v. één overeenkomst 2.availability heuristics: er is al een herinnering 3.attitude heuristics: voortbordurend op een al aanwezige houding

2 Consumentengedrag (2) Theory of reasoned Action (Fishbein en Ajzen, 1993) gedrag is gevolg van attitude over gedrag en dat is afh van: –geloof in resultaat van gedrag –waardering van het resultaat subjectieve norm en dat is weer afh. van: –vertrouwen in referentiepersoon/groep –motivatie om zich aan te passen aan referentie

3 Cross culturele marketing Cultuur is collectieve mentale programmering die per generatie wordt overgedragen. Cultuur is opgebouwd uit: 1.ideologie 2.normen en waarden 3.symbolen 4.gedragscodes 5.systemen 6.fysieke infrastructuur

4 Verschillen in cultuur Er zijn vele modellen die cultuurverschillen verklaren/beschrijven.. High/low context (Edward Hall) High context: langdurige relaties, harmonie met natuur, zijn, traditie, hiërarchie/status, groep, samenwerking Low context:heersen over natuur, individualistisch, gelijkheid, competitie etc. Cultuurdimensies (Geert Hofstede) 1.mannelijk/vrouwelijk 2.individualisme/collectivisme 3.machtsafstand 4.vermijding onzekerheid

5 Opbrengst optimaliseren RFM analyse: Recency Frequency Monetary Opbrengst optimaliseren door leden van doelgroep te benaderen op basis van maximale RFM cijfer  meer kans op succes. O.a. bij goede doelen gebruikt.


Download ppt "Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut. Maarrr: emotionele waarde speelt grote rol. Merktrouw = grotendeels emotioneel gestuurd."

Verwante presentaties


Ads door Google