De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

28-7-2014Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 20 maart 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "28-7-2014Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 20 maart 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 20 maart 2014

2 B3 Keuzevakken Keuzevakken Gedragswetenschappen:  Inleiding psychopathologie  Psychodiagnostiek  Assessment and healthpsychology  Motivatie  Communication Science ( ) 5 EC  Pre-m EST (EDE&HRD) ( ) 5 EC  Minormarkt 24 april 2014, zie de site:  Handleiding B3 keuzeruimte en aanmeldformulier begin april op de site: 

3 3 Studieprogramma B Human factors & Engineering psychology

4 B2 Verdiepingsvakken  Onbewuste processen en gezondheidsgedrag (GP) Marcel Pieterse  Verdieping Human Factors (HFM) Matthijs Noordzij  Leren bij kinderen en adolescenten (ILO) Hannie Gijlers  Psychologie, technologie en veiligheid (CRV) Peter de Vries  Narratieve psychologie (GG) Anneke Sools  Keuze: 2 van de 5 verdiepingsvakken  Geen voorkenniseis voor Master  Inschrijven: uiterlijk 11 april

5 Onbewuste Processen en Gezondheidsgedrag Marcel Pieterse

6 Donkere materie?

7 Bewuste controle: self-regulation theory

8 Maar als zelf-controle faalt…

9 Bewustzijn en Vrije wil

10 Habits

11 Omgevingsinvloeden: Healing Environments

12 Het meten van onbewuste processen: doe het zelf!

13 Vak ingredienten Hoorcolleges Gastcolleges Practicum met werkcolleges en spreekuren Studiestof: reader met boekhoofdstukken en artikelen Toetsing: MC tentamen (75%) en practicum-paper (25%)

14 VERDIEPING HUMAN FACTORS EEN KORTE TOELICHTING

15 BOEK

16 SAMENGEVAT  De belangrijkste doelstelling van dit vak is dat er inzicht ontstaat in hoe cognitieve kennis een bijdrage kan leveren aan het oplossen van problemen.  Een goede vooruitblik op de onderwerpen van de master Human Factors en Engineering psychologie

17 EVALUATIE VORIG JAAR?  In totaal hebben 38 studenten de vragenlijst ingevuld, die het vak gemiddeld het cijfer 8,3 hebben gegeven. Opvallende antwoorden op de open vragen/ vanuit jullie jaarvertegenwoordiging Sterke punten: Leuke colleges + goede opdrachten Verbeterpunten: keuze artikelen

18 OPDRACHT?  2 Opdrachten: schrijf 2 onderzoeksvoorstellen (individueel), de EBCE Grant (cijfer/ “winnaars”)  EBCE Grant: Evidence Based Cognitive Engineering Grant  Korte onderzoeksvoorstellen (duidelijke bovenlimiet), waarbij de 3 beste winnen (“onderzoeksfunding krijgen”):

19 EBCE?? LEERDOEL3. individueel een onderzoeksvoorstel schrijven volgens de EBCE (Evidence Based Cognitive Engineering) methode, waarbij zij - Op toegankelijke wijze een praktisch probleem beschrijven waarbij ze duidelijk de cognitieve elementen identificeren. - een oplossing voorstellen vanuit de cognitieve / human factors literatuur (minimaal 3 artikelen). - een implementatieplan (hoe, waar, wat, wie) beschrijven om deze oplossing in de praktijk te realiseren. - een valide evaluatieplan beschrijven welke een pre-post test constructie gebruikt.

20 VOORSTEL  TYPISCH 2-3 PAGINA’S (alleen maxima opgegeven)  Samenvatting (max tekens)  Probleem beschrijving (max tekens)  Voorgestelde oplossing vanuit de literatuur (max tekens)  Implementatieplan (max tekens)  Evaluatieplan (max tekens)

21 COLLEGES/ ONDERWERPEN  Matthijs (Introductie, Hoofdstuk1 & 2 boek, Wat is een Expert?, artikel Ericsson, uitleg opdrachten)  Jan Maarten Schraagen, ((Beyond) Human Error, Hoofdstuk 6 & 8, Artikel Gary Klein).  Willem Verwey (Traffic Psychology), Hoofdstuk artikelen  Matthijs, emoties meten (fysiologisch) + Leugendetectie, 2 artikelen

22 COLLEGES  Matthijs, Mens Machine interactie (Robots!), 1 artikel  Frank van der Velde: Intelligente systemen, hoofdstuk artikelen  Martin Schmettow, Human Computer Interaction 1 artikel.

23 BEOORDELING  Open vragen tentamen (7 VRAGEN) (50%): ongeveer 7 Boekhoofdstukken + ongeveer 11 wetenschappelijke artikelen  Twee Opdrachten (50%)  Zowel de opdrachten als het tentamen hoger dan een 5,5 = geslaagd

24 Vragen?  Matthijs Noordzij Cubicus B333)

25 LEREN BIJ KINDEREN EN ADOLESCENTEN TESSA EYSINK & HANNIE GIJLERS

26  Hoe leren kinderen en adolescenten?  Welke processen?  Verschillen?  Ondersteuning?

27 VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN  Tekenen en krabbelen

28  Verzonnen letters  Random letters  Begin en eind letters VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN

29  Formele instructie VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN

30 VOORBEELD LEREN SCHRIJVEN

31  Perceptie  Taalontwikkeling  Lezen en schrijven  Rekenen  Conceptuele ontwikkeling  Geheugen  Wetenschappelijk redeneren  Hoogbegaafdheid ONDERWERPEN

32  Hoorcolleges  Gastcollege ORGANISATIE WERKVORMEN

33  Boek Children’s thinking Siegler, R.S. & Wagner Alibali, M. Fourth edition  Collegestof en stof gastcollege STOF

34  Tentamen met 10 open vragen  Geen aanwezigheidsverplichting  Collegestof is onderdeel van de tentamenstof TOETSING

35 Vragen? LEREN BIJ KINDEREN EN ADOLESCENTEN

36 Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 36 Psychologie, Technologie, en Veiligheid (PT&V) Peter de Vries Psychologie van Conflict, Risico, & Veiligheid

37 Psychologie, Technologie, en Veiligheid “High Tech, Human Touch”  technologie en gedrag kunnen niet los van elkaar worden gezien  Succes van nieuwe technologie hangt af van gebruik; bv. Rebound effect!  Introductie van technologie heeft vaak onvoorziene effecten op attitudes en gedrag (bv. Mobiele telefonie, Automatische verlichting, Rebound effect) – maar vooral voor wie met een technische bril kijkt!  Eenzijdige blik  “irrationele” burger (bijv. in omgaan met risico’s)  “onvoorspelbaar gedrag”  “paniek”

38 Psychologie, Technologie, en Veiligheid Psychologie:  Begrijpen van effecten van technologie op mensen/veiligheid  Wat veroorzaakt onveilig gedrag of perceptie van onveiligheid?  Hoe kan technologie hierbij helpen? Voorbeelden:  Social engineering door hackers  Effecten van camera’s op prosociaal gedrag  Crowd control, Afwijkend gedrag, en Leiderschapsdetectie  Gebruik van omgevingskenmerken om reizigersgedrag efficiënter te maken  …

39 Inhoud PT&V Psychologie Normactivatie, social identity, zelfcontrole, bewuste en onbewuste processen, … Veiligheid Prosociaal gedrag, perceptie van veiligheid en risisco, hostile intent, agressie, … Technologie Camerasystemen, dynamische verlichting, “detectie en gedragsinterpretatie”, sociale media, … Hierin zijn we geïnteresseerd!

40 Opzet PT&V  Vorm:  Hoorcolleges  2 opdrachten; gekoppeld aan werkcollege en gastcollege  Korte opdrachten die voorafgaand aan ieder college uitgewerkt en gepresenteerd worden  Verplichte aanwezigheid!  Literatuur:  Geen boek of reader, maar losse artikelen (4 à 5 per college) - Zelf downloaden!  Beoordeling:  Tentamen; MC & open vragen  Eindcijfer bestaat uit cijfers opdrachten en tentamen  Vak is afgerond als beiden voldoende zijn en aan aanwezigheidsplicht is voldaan!

41 Vragen?

42 Narratieve Psychologie Voorlichting verdiepingsvakken BA2 Donderdag 20 maart Docent: Anneke Sools

43 43 Cursusinhoud  de theoretische uitgangspunten, onderzoeksmethoden, therapeutische en preventieve toepassingen van de narratieve psychologie uit te leggen;  narratieve interviews te houden en meer algemeen de principes van narratieve zorg leren kennen;  te reflecteren op de psychologische werking van narratieve interventies;  narratieve interviews, alledaagse gesprekken en brieven vanuit de toekomst op een systematische manier te analyseren;  te reflecteren op de ontwikkeling van de eigen persoonlijke en professionele identiteit.

44 Verwachtingen van de cursus professioneel leren luisteren naar verhalen

45 45 Overzicht hoor- en werkcolleges DEEL I. Autobiografie, grote verhalen, terugblikken HC1. Inleiding narratieve psychologie HC2. Verhalen van gezondheid, ziekte en zorg HC3. Autobiografische identiteit WC1. Narratief interview in tweetallen WC2. Verhaallijnanalyse  OPDRACHT 1: verhaallijnanalyse van narratief interview

46 46 Overzicht hoor- en werkcolleges DEEL II. Identiteit-in-interactie, kleine verhalen HC4. Identiteit-in-interactie HC5. Narratieve interventies in de geestelijke gezondheidszorg  OPDRACHT 2: Identiteitsconstructie in kleine verhalen

47 47 Overzicht hoor- en werkcolleges DEEL III. Narratieve toekomstverbeelding HC6. Narratieve toekomstverbeelding, zingeving en ggz HC7. Integratie & debat WC4. Collectieve narratieve toekomstverbeelding  OPDRACHT 3: Narratieve toekomstverbeelding

48 48

49 Toetsing  Deelnameverplichting werkgroepen  Voldaan: Tijdig en correct inleveren opdrachten + Uitgewerkt levensverhaalinterview met reflectie  Eindcijfer: Gewogen gemiddelde 3 opdrachten

50 B2 Verdiepingsvakken  Onbewuste processen en gezondheidsgedrag (GP) Marcel Pieterse  Verdieping Human Factors (HFM) Matthijs Noordzij  Leren bij kinderen en adolescenten (ILO) Hannie Gijlers  Psychologie, technologie en veiligheid (CRV) Peter de Vries  Narratieve psychologie (GG) Anneke Sools  Keuze: 2 van de 5 verdiepingsvakken  Inschrijven: uiterlijk 11 april 2014  Vragen?


Download ppt "28-7-2014Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B2 VERDIEPINGSVAKKEN 20 maart 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google