De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”"— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”

2 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 2 Netwerking & Organisatieontwikkeling Zuurstof vinden door het woord te geven aan de eigen medewerker die door netwerking zijn prestatievermogen en autonomie vergroot Mieck Vos Tom Delmotte Stad Kortrijk eventueel logo van de organisatie

3 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 3 situering “Kortrijk wil een stad zijn INNOVATIE, CREATIE en DESIGN, met aandacht voor KLANTGERICHTHEID, KWALITEIT en COMMUNICATIE” Onder impuls van Stefaan De Clerck, onze burgemeester is rasteren, netwerken, openmaken dé wijze om ons werk goed te doen…

4 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 4 Hoe in de praktijk onze missie omzetten ? -Steeds met mensen als strategische motor voor de veranderingen. Personeel = de kracht van een organisatie ! -Met een soepele organisatiestructuur: Een matrixorganogram voor de stad Kortrijk (°mei 2001) -Met het label investors in people (°2006) -Met een diversiteit aan (competentie)netwerken en met projectwerking binnen de diensten

5 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 5

6 6 Matrixorganogram kan slechts werken door een goede communicatie tussen de verschillende directies:  Veel interne netwerking (communicatienetwerk, troubleshooters, captorbeheerders, economaatbeheerders, verhuiscoördinatoren, projectleiders…)  Geen diensten-structuur, wel werken in teams  Stadsbelang staat voorop: projectmanagement bij stadsprojecten

7 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 7 Netwerking: Meerwaarde op 3 dimensies Medewerkers: Vb. competentienetwerken Organisatie: Vb. andere projectwerking Cliënten: Vb. netwerk klantvriendelijkheid

8 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 8 Even het uitgangspunt van de medewerker Mensvisie: fundamentele verlangens van mensen? 1.Kwaliteiten uitdrukken 2.Scheppen 3.Ontwikkelen 4.Verbonden zijn 5.Vrijheid 6.Gezien worden 7.Plezier hebben, genieten

9 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 9 Positieve energie opwekken in verbondenheid: het belang van humor

10 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 10 Nieuwe competenties aanboren bij de medewerker: Voorbeelden van competentienetwerken 1.Thomasanalyse 2.Nieuwe ontwikkelingen samen onder de loupe nemen 3.Klachtenmanagement vertrokken vanuit netwerking daarna structuur geworden 4.Klantgerichte teams met klantgerichte medewerkers Welk netwerk zou dit zijn?

11 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 11 De cliënt: Een Kortrijks voorbeeld: samen werken aan klantvriendelijkheid

12 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 12 De organisatie: Voorbeeld van “projectwerking” als vorm van interne netwerking binnen de dienst 1.Sommige opdrachten zijn belangrijk maar komen nooit op de agenda van een team omdat ze:  Als “onbelangrijk” worden aanzien  Niet ingewikkeld genoeg bevonden worden  Niet expliciet horen bij de vooropgestelde doelstellingen die belangrijk zijn voor evaluatie… 2.Maar deze opdrachten geven soms een toegevoegde waarde aan:  Teamspirit: iedereen kan mee in de redenering, geen onderscheid in rang en stand  Voorrechten om ook eens te vergaderen en weggehaald te worden van het routinematige  Werkdruk: verhoogde werkdruk doet druk om beter te gaan plannen en efficënter te gaan werken 3.Werksfeer ondersteunt empowerment in “real time”

13 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 13 DUS: netwerking geeft zuurstof aan de organisatie:  Toepassing van de lerende organisatie  Nieuwe netwerken geven nieuwe inzichten en vooral meer energie en kracht om nieuwe takenpakketten vorm te geven  Houdt de organisatie met beide voeten op de grond KISS-principle: Keep it Simple, Stupid  Creëert organisatiebetrokkenheid en enthousiasme  Biedt veerkracht aan de organisatie : belangrijk voor veranderingsbereidheid

14 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 14 EN: Geeft zuurstof aan de medewerker  Verantwoordelijkheid opnemen, ongeacht het niveau  Autonomie en vrijheid vergroten  Competenties “kunnen” ontwikkelen en groeien  Verruimt het gezichtsveld  Verhoogt de gezelligheid en hierdoor ook de creativiteit en het innoverend vermogen

15 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 15 Kritische succesfactoren 1.Cultuur moet klaar zijn voor de relativiteit van de hiërarchie en het moeilijk te controleren niveau van output en outcome 2.Kader moet vastliggen: goede afspraken maken goede vrienden. Risico voor verkeerde verwachtingen. 3.Medewerkers moeten kans willen grijpen. 4.Spanningsveld indien competentienetwerken te goed beginnen werken: grenzen afbakenen (tot hoever mag men beslissingen nemen?).

16 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 16 Als je binnen een jaar wil oogsten, zaai dan graankorrels. Als je over 10 jaar je investering wil zien, plant dan bomen. Als je levenslang vruchten wil plukken, ontwikkel dan mensen en laat ze groeien… Lao Tse

17 “Samenwerken om te verbeteren” – 19 oktober 2007 17 Contactgegevens 1.Mieck Vos mieckvos@kpmg.com tel. 0474/84.32.43 2. Tom Delmotte tom.delmotte@kortrijk.be tel. 0498/90.90.17


Download ppt "Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”"

Verwante presentaties


Ads door Google