De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

OCMW Kapellen Invoering NIEUWE HUISSTIJL in 2010 Door Ellen De Proost communicatieambtenaar.

Verwante presentaties


Presentatie over: "OCMW Kapellen Invoering NIEUWE HUISSTIJL in 2010 Door Ellen De Proost communicatieambtenaar."— Transcript van de presentatie:

1 OCMW Kapellen Invoering NIEUWE HUISSTIJL in 2010 Door Ellen De Proost communicatieambtenaar

2 WAT is huisstijl? Een huisstijl is een visuele representatie die tot doel heeft om een zo consistent mogelijk beeld uit te dragen van waar een organisatie voor staat. De huisstijl van een organisatie of bedrijf is dan ook een consistente presentatie naar buiten toe, vaak de eerste kennismaking voor klanten en belangrijk voor de uitstraling. Kernwoorden! Visueel Presentatie Consistent Uitstraling ECHTER…

3 Enge definitie van huisstijl: Huisstijl als VISUELE IDENTITEIT van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit. Hieronder vallen naam, logo, slagzin, kleur, typografie (lettertype). Maar ook vormelijke elementen zoals het gebruik van veel/weinig witruimte en afbeeldingen beïnvloeden de uitstraling. Al deze elementen worden consistent gebruikt in presentaties, op briefpapier, visitekaartjes, facturen, enveloppen, site… Om de eenheid te bewaren, wordt meestal een huisstijlhandboek opgemaakt.

4 RUIME definitie van het woord ‘huisstijl’ Dit gaat verder dan puur visuele zaken. Het gaat ook over COMMUNICATIE en over het GEDRAG van de organisatie en haar medewerkers. OCMW Kapellen: beginnen bij het begin en starten met het invoeren van een visuele huisstijl. Dit riep veel weerstand op bij de medewerkers want: - Meesten zijn al jaren gewend hetzelfde te doen. Ze zien ook niet in waarom er iets moet veranderen. - Sommigen voelen zich er persoonlijk op aangesproken dat de bestaande huisstijl waar ze al jaren mee werken ‘niet goed genoeg’ is en betrekken dit indirect op hun werk en prestaties. Toegepaste oplossing: - Keuze ontwerp in overleg met beleidsmakers én de uitvoerende ambtenaar.

5 Huisstijl: plan van aanpak Stappenplan Een huisstijlproces verloopt doorgaans in een aantal stappen: 1/ ANALYSE: Tijdens deze fase wordt onderzocht wat er precies aan de hand is: - Wat zijn de REDENEN om te veranderen van huisstijl OCMW Kapellen: Jonge(re) mensen vinden de bestaande huisstijl oubollig, al jaren hetzelfde, kleurloos, niet professioneel, enkel voor oudere mensen, precies een ‘clubblad’. Oudere mensen hebben geen behoefte aan een nieuwe huisstijl.

6 1/ ANALYSEFASE - wat is de gewenste POSITIONERING... OCMW Kapellen: ontwerpen van een huisstijl die fris, kleurig en eigentijds is en die bij het bestaande logo van het ocmw Kapellen past (ontwerp 2005). Dit met als doel het OCMW een frissere, modernere uitstraling te geven die zowel jonge als ouderen aanspreekt. - wat is het beschikbare BUDGET OCMW Kapellen: Budget voor ontwerp was 300,00 euro. (Noticed Communicatie) Budget voor het uitrollen van de huisstijl in het infoblad was 500,00 euro. Dit is net voldoende om 7000 covers te laten drukken in tweekleurendruk. Budget voor folders, flyers en affiches was 0 euro. Deze mochten in kleur afgedrukt worden op de printer. Totaal: 1 e jaar 800,00 euro en daarna jaarlijks 500,00 euro.

7 2/ DESIGN: Tijdens de designfase wordt het logo en de visuele identiteit gecreëerd. Daarbij worden ook kleurgebruik en typografie vastgelegd. Ontwerp: Karlko Stirmer van Noticed Communicatie uit Antwerpen. 3/ IMPLEMENTATIE: Dit is het toepassen van de nieuwe identiteit op alle huisstijldragers. Dit kan soms beperkt zijn, maar gaat meestal heel ver. OCMW Kapellen: affiches, flyers, infoblad.

8

9 OCMW Kapellen: Twee personen verantwoordelijk voor drukwerken: communicatieambtenaar en administratief medewerker. Wij gebruiken de nieuwe huisstijl als.jpg in een Word-document en plaatsen hier laagsgewijs tekstvakken op. Op deze manier vermijden we ‘dure’ programma’s of werken met programma’s die bij de medewerkers niet bekend zijn. 4/ UITDRAGEN in de organisatie: In deze fase wordt de hele organisatie betrokken. De medewerkers worden uitvoerig geinformeerd over de keuze van de nieuwe huisstijl + gebruik. In deze laatste fase worden de juiste tools aan de (interne) klant ter beschikking gesteld. Plots krijgen ook medewerkers in administratieve afdelingen te maken met de nieuwe huisstijl. Zo zal een nieuw briefpapier, ook leiden tot een nieuw briefsjabloon en bijgevolg een impact hebben op de gehéle organisatie.

10 INTRODUCTIE NAAR BUITEN TOE Persbericht Nieuwjaarsreceptie In het voorwoord van het ocmw-infoblad Nieuwsbericht in het gemeentelijk infoblad EFFECTEN A/ Korte termijn: - Medewerkers staan er wantrouwig tegenover. - Senioren herkennen in eerste instantie de drukwerken niet meer als zijnde ‘van het OCMW Kapellen’. - Na wat uitleg over de nieuwe huisstijl, vinden de meesten het wel ‘sjiek’ en ‘tof’. B/ Lange termijn: Deze effecten zijn nog niet meetbaar. Het is ook een proces dat zich langzaam aan moet ontwikkelen.


Download ppt "OCMW Kapellen Invoering NIEUWE HUISSTIJL in 2010 Door Ellen De Proost communicatieambtenaar."

Verwante presentaties


Ads door Google