De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

berichtgeving in de media

Verwante presentaties


Presentatie over: "berichtgeving in de media"— Transcript van de presentatie:

1 berichtgeving in de media

2 berichtgeving in de media
doelstellingen Verschillende soorten nieuws herkennen en catalogiseren (sportnieuws, …) Objectieve en subjectieve verslaggeving onderscheiden Kunnen analyseren hoe de verschillende media omgaan met nieuws Hoofd-en bijzaken leren onderscheiden Doelgericht naar (actuele) informatie kunnen zoeken, m.a.w. elk medium vlot kunnen gebruiken informatie↔entertainment (infotainment) berichtgeving in de media

3 Vervolg doelstellingen
Leren samenwerken in groep Alle vaardigheden komen aan bod Luisteren: informatie leren filteren Spreken: voorstelling krantje Schrijven: krantenartikels Lezen: zakelijke teksten, zoekopdrachten Internet berichtgeving in de media

4 berichtgeving in de media
Les-structuur berichtgeving in de media

5 berichtgeving in de media

6 berichtgeving in de media

7 berichtgeving in de media

8 berichtgeving in de media

9 berichtgeving in de media
*O=objectief en S=subjectief berichtgeving in de media

10 berichtgeving in de media

11 Het Internet als nieuwsbron: a) nieuwssites
Surf naar de sites die links vermeld staan en voer de opdrachten die rechts staan uit: Vergelijk de sites: wat bieden ze aan nieuws, hoe actueel zijn ze, hoe betrouwbaar zijn ze (zie checklist!!),… berichtgeving in de media

12 Internet als nieuwsbron: b) nieuwsgroepen
Wat zijn nieuwsgroepen en hebben ze enige waarde? Hulpmiddel: Geef enkele voorbeelden van nieuwsgroepen checklist berichtgeving in de media

13 Internet als nieuwsbron: c) andere sites
Homepages van providers Kranten (zie later!) checklist berichtgeving in de media

14 berichtgeving in de media
Checklist Internet Actualiteit Bronvermelding (auteur) lay-out en professionaliteit Taalgebruik=standaardnederlands? URL (domeinnaam) Aard van de teksten: informatief, persuasief? berichtgeving in de media

15 Radio als nieuwsbron: a)VRT-zenders
Radiozenders VRT en stijlverschillen (publiek) Analyse radiojournaal Andere nieuwsprogramma’s Luistertoets: VRT-journaal (na oefening!!) berichtgeving in de media

16 Radio als nieuwsbron: b) commerciële zenders
Analyse radiojournaal Verschillen met VRT-journaal berichtgeving in de media

17 Radio als nieuwsbron: c) reclame
Zie vorig jaar en zie ook televisie berichtgeving in de media

18 Televisie als nieuwsbron: a)VRT-nieuws
Analyse: Presentatie Decor Inhoudelijke indeling Aanpak reportages Grafieken, tabellen,… Andere programma’s berichtgeving in de media

19 Televisie als nieuwsbron: b)VTM-nieuws
Analyse: zie VRT Vergelijking met VRT-nieuws conclusies berichtgeving in de media

20 Televisie als nieuwsbron c)regionale nieuwszenders
Doelpubliek en klemtonen Voorbeeld:RTV-nieuws Analyse en commentaar berichtgeving in de media

21 Televisie als nieuwsbron d) zakelijke tekst: “TV in Vlaanderen”
Oefening vooraf: woordenschat rond tv Tekst Opdrachten en bespreking berichtgeving in de media

22 Televisie als nieuwsbron: e) teletekst
Principe van teletekst Inhoud: Voordelen van teletekst Nadelen van teletekst berichtgeving in de media

23 Televisie als nieuwsbron: f) reclame
Handboek pagina (voorbeeldfilmpjes) berichtgeving in de media

24 De krant als nieuwsbron: a)analyse / opdracht
Zie kopie: opdrachten rond de krant Bespreking antwoorden berichtgeving in de media

25 De krant als nieuwsbron: b) redactie
Werking van de redactie: handboek bladzijde Verzamelen van informatie: opdracht in handboek bladzijde berichtgeving in de media

26 De krant als nieuwsbron: c)krantenwebsites
Krantenwebsites: Surf eens rond op de websites van enkele kranten en bespreek ze aan de hand van de checklist. Verschillen met de krant zelf: hoeveel artikels vind je op het Internet? Beperkingen inzage documenten? (archief) berichtgeving in de media

27 De krant als nieuwsbron: d) oefening S-O
doel: in krantenartikels subjectieve en objectieve informatie van mekaar kunnen scheiden. Zie ook opdracht rond de krant berichtgeving in de media

28 De krant als nieuwsbron: e) groepsopdracht: krantje maken
Omschrijving opdracht: In groepjes van 4 tot 5 een krantje maken: elke leerling schrijft of typt 2 artikels. Rubrieken: actueel item, sportartikel, weerbericht, cartoon, een spreuk, een horoscoop, overlijdensbericht(en), reclame, economisch nieuws, ongelukken, buitenlands nieuws Toon: liefst humoristisch: geen saai krantje!! Veel fantasie!! Illustraties: gebruik foto’s, prenten, … Papier of Internet berichtgeving in de media

29 De krant als nieuwsbron: e) groepsopdracht: krantje maken (vervolg)
Tijd: 3 lesuren (eventueel verder thuis af te werken na duidelijke afspraken wie nog wat doet) Plaats: mediatheek en/of informaticalokaal indien beschikbaar Gebruik Internet voor bijvoorbeeld opzoeken van foto’s Evaluatie: punten op eindproduct en samenwerking in de les berichtgeving in de media

30 Tijdschriften als nieuwsbron: a) welke?
Knack: inhoud Humo: inhoud vaktijdschriften: Trends, Clickx,… berichtgeving in de media

31 Tijdschriften als nieuwsbron: b) websites
Surf naar volgende sites en bespreek de sites aan de hand van de befaamde checklist! Vergelijk het aanbod op de site met het tijdschrift! (opmerkelijk!) berichtgeving in de media

32 berichtgeving in de media
Einde hoofdstuk! Dank u voor uw aandacht Betaling met bancontact of met creditcard berichtgeving in de media


Download ppt "berichtgeving in de media"

Verwante presentaties


Ads door Google