De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Veerle Vandelacluze KATHO Hoezo, geen goed ruimtelijk basisbeeld?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Veerle Vandelacluze KATHO Hoezo, geen goed ruimtelijk basisbeeld?"— Transcript van de presentatie:

1 Veerle Vandelacluze KATHO Hoezo, geen goed ruimtelijk basisbeeld?

2 Veerle Vandelacluze 23 mei 2012

3 … komt naar voor dat de leerlingen wel een zeker ruimtelijk bewustzijn hebben verworven maar dat het hen ontbreekt aan een ruimtelijk referentiekader:  topografische kennis van de wereld (werelddelen, oceanen, polen), van de Europese landen en van België is onvoldoende  ook de Belgische provincies, streken en provinciehoofdsteden blijken niet goed gekend te zijn Uit de peilingen… Waarom is een goed ruimtelijk basisbeeld belangrijk? Maatschappelijke problemen begrijpen Vlot werken met digitale cartografische tools

4 Leren denken op verschillende ruimtelijke niveaus Objectruimte direct waar te nemen, in één oogopslag te overzien Omgevingsruimte mentaal beeld ontstaat door er zich in voort te bewegen Geografische ruimte niet rechtstreeks waar te nemen, enkel via kaarten of andere modellen klas school schoolomgeving gemeente provincie België Europa werelddelen 1 ste graad 2 de graad 3 de graad 1 ste 2 de 3 de graad  naar een verticale leerlijn op alle ruimtelijke schaalniveaus

5 Het verticale perspectief leren begrijpen

6 Kaartlezen of zelf kaarten tekenen? Kiezen voor actieve werkvormen

7 Aanbevelingen 1.Local to global-benadering minder strikt toepassen -> verticale leerlijn waarbij op verschillende ruimtelijke schaalniveaus wordt gewerkt in alle graden 2.Ook in de hogere graden aandacht voor de overgang van het horizontale naar het verticale perspectief 3.Actieve werkvormen stimuleren, naast kaartlezen ook het zelf tekenen van kaarten in alle graden in het curriculum opnemen

8


Download ppt "Veerle Vandelacluze KATHO Hoezo, geen goed ruimtelijk basisbeeld?"

Verwante presentaties


Ads door Google